اخبار   
 

 ساختمان‌هایی از جنس استخوان

دانشمندان دانشگاه کمبریج قصد دارند تا با استفاده از استخوان ساختمان بسازند. آن‌ها می‌گویند مواد معمولی مانند بتن و فولاد تقریبا مسبب ۱۰ درصد از انتشار کربن جهانی هستند و امیدوارند استخوان و پوسته‌ی تخم‌مرغ مصنوعی بتوانند روزی جایگزینی برای مواد قدیمی در ساخت‌وساز شوند ...

ساختمان‌هایی از جنس استخوان

دانشمندان دانشگاه کمبریج قصد دارند تا با استفاده از استخوان ساختمان بسازند. آن‌ها می‌گویند مواد معمولی مانند بتن و فولاد تقریبا مسبب ۱۰ درصد از انتشار کربن جهانی هستند و امیدوارند استخوان و پوسته‌ی تخم‌مرغ مصنوعی بتوانند روزی جایگزینی برای مواد قدیمی در ساخت‌وساز شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از reddit.com، این ایده از افزایش آلودگی در شهرها جلوگیری کرده و می‌تواند در کاهش تولید گاز کربن گلخانه‌ای موثر باشد.

به گفته دانشمندان دانشگاه کمبریج، مواد معمولی مانند بتن و فولاد تقریبا مسبب ۱۰ درصد از انتشار کربن جهانی هستند. شایان ذکر است که این مقدار هنوز قبل از رسیدن این مواد به محل ساخت یک سازه است.

به گفته محققان این پژوهش، ساخت این دو ماده (بتن و فولاد) به دمای بسیار زیادی نیاز داشته و آنها امیدوارند که استخوان و پوسته تخم مرغ مصنوعی که از پروتئین و مواد معدنی ساخته شده بتواند روزی جایگزینی برای مواد قدیمی در ساخت و ساز شود.

میشل اوین، دکتر مهندسی زیستی در دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج اظهار کرد: حجم تولید شده گازهای گلخانه‌ای ناشی از مسافرت‌های هوایی بسیار قابل توجه بوده و این مقدار بیشتر از حجم تولید بتن و فولاد بوده که بیشتر شهرها با استفاده از آنها ساخته شده‌اند. تیم دکتر میشل به بررسی بیومیمتیک(علم تقلید از حیات و طبیعت یا تکرار روند بیولوژیکی در محیط آزمایشگاهی) پرداختند.

example-image

این محققان اخیرا موفق به ساخت نمونه‌های مصنوعی از پوسته تخم مرغ و استخوان شدند که به آسانی در دمای معمولی اتاق ایجاد شده و در روند ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیب این مواد بیولوژیکی دارای مزایای فراوانی است. نیمی از استخوان را پروتئین و نیم دیگر آن را مواد معدنی تشکیل می‌دهند. پروتئین سبب سفتی و سختی استخوان شده و مواد معدنی باعث استحکام و مقاومت آن در برابر آسیب ها می‌شود. مواد معدنی همچنین باعث می‌شوند که استخوان به هنگام بروز آسیب‌های جزئی، توانایی ترمیم خود را داشته باشد.

در مقایسه ۹۵ درصد از پوسته تخم مرغ از ترکیبات مواد معدنی و چند درصد باقی مانده آن از پروتئین تشکیل شده که همین میزان کم پروتئین به طور باورنکردنی باعث استحکام آن می‌شود.

محققان در دهه کنونی موفق به بنای این ساختمان‌های استخوانی نخواهند شد زیرا کلاژنی که این تیم برای ساخت مواد مصنوعی به آن نیاز دارد از منابع طبیعی حیوانی تامین می‌شود. بنابراین برای جایگزین کردن کلاژن با مواد مشتق شده غیر حیوانی و یا پروتئین‌های کاملا مصنوعی، باید تحقیقات بیشتری صورت بپذیرد.

دکتر میشل اوین در مصاحبه با دانشگاه کمبریج اظهار کرد: مسئله دیگر آن است که صنعت ساختمان امری بسیار محافظه‌کارانه است. تمام استانداردهای ساخت و ساز کنونی با توجه به مصالح بتن و فولاد طراحی شده‌اند و ساخت سازه‌هایی با مواد کاملا جدید، به معنای ایجاد تحولی نوین در صنعت ساختمان است اما اگر ما به فکر راه چاره ای اساسی برای حل معضل انتشار کربن و کاهش آن هستیم باید از نقطه‌ای شروع به کار کنیم.

آگاهی‌های بیش‌تر :
http://inhabitat.com/cambridge-researchers-are-growing-bone-for-greener-buildings

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  16:27   سه شنبه 8 تیر 1395  
 نظرات