اخبار   
 

 یافته شدن بخشی از سامانه‌ی آبرسانی مجموعه‌ی ارگ بم

«در کاوش باستان‌شناسی برج ۴۶ موسوم به "شترگلو" در باروی غربی مجموعه‌ی ارگ بم، بخشی از سامانه‌‌ی آبرسانی در جبهه‌ی داخلی این برج شناسایی شد.» به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اسدالله جودکی عزیزی، سرپرست هیأت کاوش باستان‌شناسی برج «۴۶» با اعلام این خبر، گفت: این سامانه‌ی آبرسانی، آب گرمابه‌ی همگانی شهر را از راه مجرایی فرعی تأمین می‌کرده است ...

یافته شدن بخشی از سامانه‌ی آبرسانی مجموعه‌ی ارگ بم

«در کاوش باستان‌شناسی برج ۴۶ موسوم به "شترگلو" در باروی غربی مجموعه‌ی ارگ بم، بخشی از سامانه‌‌ی آبرسانی در جبهه‌ی داخلی این برج شناسایی شد.» به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اسدالله جودکی عزیزی، سرپرست هیأت کاوش باستان‌شناسی برج «۴۶» با اعلام این خبر، گفت: این سامانه‌ی آبرسانی، آب گرمابه‌ی همگانی شهر را از راه مجرایی فرعی تأمین می‌کرده است.

این باستان شناس با اشاره به این که شهر بم یکی از مهمترین شهرهای تاریخی در جنوب شرق ایران است، به محور تاریخی شهر بم و مجموعه‌ی بزرگ و خشتی «ارگ بم» اشاره کرد و افزود: این ساختار، سیمای یکی از معدود و در عین حال مهمترین شهرهای سنتی و تاریخی ایران را نمایش می‌دهد.

جودکی عزیزی با اشاره به قرارگیری مجموعه «ارگ بم» در شمال شرق شهر کنونی، گفت: پس از زلزله‌ دیماه سال ۱۳۸۲، با وجود آسیبی که این مجموعه دید، امکانی فراهم شد تا پاره‌ای از ساختارهای معماری که پیش از آن شناخت کافی از آنها وجود نداشت، مطالعه شوند.

این باستان‌شناس با بیان این‌که در این کاوش بخش‌هایی از آنچه که در این مرحله به نظر می‌رسید متعلق به سمت شمالی دروازه باشد، نیز شناسایی شد، افزود: یکی از این ساختارها برج بزرگی در میانه‌ باروی غربی شارستان است که در شمار برج‌های محیطی مجموعه عدد ۴۶ را دارد و پیش از آن به دلیل عبور یکی از مجراهای تاریخی آب که ساختاری از یک «شترگلو» را داشته است، به «برج شترگلو» معروف شده بود.


سرپرست هیات کاوش باستان‌شناسی برج «۴۶» افزود: نتایج مطالعات پژوهشگرانی مانند «هاینس گوبه»، مرحوم «شهریار عدل» و مرحوم «مسعود آذرنوش» نشان داد که مجموعه ارگ بم ویژگی‌های ساختاری یک شهر هیپودامین (شطرنجی) را داراست که نمونه‌های زیادی از آن در بین‌النهرین و آسیای میانه شناسایی شده ‌است.
او بیان کرد: برخی از این پژوهشگران بر این عقیده بودند که بدنه‌ شارستان ارگ بم نیز به‌ضرورت باید چهار دروازه در سمت‌های چهارگانه باشد، با این فرض موقعیت برج ۴۶ "شترگلو"" را به‌منزله‌ موقعیت دروازه غربی پیشنهاد کرده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که به جز شناخت موقعیت احتمالی دروازه، بررسی و مطالعه ساختار و سامانه آبرسانی در این جبهه ضرورتی بود که کاوش باستان‌شناسی این برج را توجیه می‌کرد، به انجام مستندسازی این سازه در فروردین ماه سال جاری با همکاری وزارت فرهنگ ایتالیا اشاره و اضافه کرد: پس از آن با گرفتن مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی در اردیبهشت‌ و خرداد امسال مرحله‌ دوم مطالعات میدانی آغاز و پایان یافت.

جودکی عزیزی در ادامه با بیان این‌که این فصل از کاوش در برداشتن آوار ناشی از زلزله دیماه ۱۳۸۲ خورشیدی و مستندسازی یافته‌های حاصل از آن سپری شد، بیان کرد: تکمیل سیمای نخستین این بخش از مجموعه ارگ بم و شناسایی کامل سامانه شترگلو نیازمند برداشتن کامل آوار ناشی از زلزله، آوارهای تاریخی و کاوش کامل برج است که در فصول آینده به‌انجام می‌رسد.

براساس این گزارش؛ کاوش باستان‌شناسی برج ۴۶ موسوم به "شترگلو" واقع در باروی غربی مجموعه ارگ بم با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  18:18   سه شنبه 13 تیر 1396  
 نظرات