اخبار   
 

 «گسل اردل» با طول ۱۵۰ کیلومتر، مسبب زمین‌لرزه‌ی امروز

مدیر بخش زمین‌لرزه‌ی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با بیان این که زمین‌لرزه‌ی امروز اردل در استان چهارمحال و بختیاری در امتداد گسل بزرگ و اصلی "جوان زاگرس" قرار دارد، گفت: در این گستره، قطعه‌ای از سامانه‌ی اصلی گسلی زاگرس، بنام «گسل اردل» قرار دارد، ضمن آن که ۵ روستا نیز در پیرامون این گسل واقع شده‌اند ...

«گسل اردل» با طول ۱۵۰ کیلومتر، مسبب زمین‌لرزه‌ی امروز

مدیر بخش زمین‌لرزه‌ی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با بیان این که زمین‌لرزه‌ی امروز اردل در استان چهارمحال و بختیاری در امتداد گسل بزرگ و اصلی "جوان زاگرس" قرار دارد، گفت: در این گستره، قطعه‌ای از سامانه‌ی اصلی گسلی زاگرس، بنام «گسل اردل» قرار دارد، ضمن آن که ۵ روستا نیز در پیرامون این گسل واقع شده‌اند.

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: زلزله‌ای به بزرگی ۴.۶ در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه و ۴۹ ثانیه امروز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه در استان چهارمحال بختیاری و در فاصله ۳.۸ کیلومتر شمال غرب شهر اردل این استان رخ داد.

وی بر اساس گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عمق کانونی این زلزله را ۱۰ کیلومتر ذکر کرد و یادآور شد: پهنه رومرکزی زلزله امروز اردل به لحاظ تکتونیکی پهنه‌ای فعال و مهم است؛ چرا که رومرکز این زلزله در امتداد گسل بزرگ و اصلی "جوان زاگرس" قرار گرفته که در این گستره قطعه‌ای از سامانه اصلی گسلی زاگرس، به نام "گسل اردل" قرار دارد.

به گفته وی این گسل در پهنه بین "ناغان" و "اردل" موجب زمین لرزه‌های ویرانگر و بزرگی شده است که طول آن تا ۱۵۰ کیلومتر حدس زده می‌شود.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به روستاهای پیرامون رومرکز زلزله امروز اردل، خاطر نشان کرد: روستای "بهشت آباد" واقع در ۱.۷ کیلومتری رومرکز از جمله آبادی‌های نزدیک به رومرکز است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

بیت‌اللهی همچنین یادآور شد: علاوه بر آن روستاهای "شیخ آباد" در جنوب غربی زلزله به فاصله ۳.۴ کیلومتری و روستاهای "کریم آباد"، "رستم‌آباد" و "قلعه رشید" نیز در شمال غرب و در راستای "گسل اردل" از مراکز جمعیتی نزدیک به رومرکز هستند.

وی با تاکید بر اینکه این منطقه به لحاظ مورفولوژی، کوهستانی و احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی آن می‌رود، اظهار کرد: گزارشی از خسارت و تلفات احتمالی تاکنون دریافت نشده است.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات، زمین لرزه و ابنیه در خصوص پس‌لرزه‌های این زلزله، گفت: زمین لرزه اردل تا دو ساعت پس از رخداد، ۶ پس‌لرزه داشته است که بزرگترین آن ۳.۷ بود که در ساعت ۶ و ۴۰ دقیقه به ثبت رسیده است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:18   سه شنبه 10 مهر 1397  
 نظرات