اخبار   
 

 قانون نظام مهندسی ساختمان اصلاح می‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس از تهیه‌ی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان خبرداد و گفت: این قانون در راستای تأمین رضایت مهندسان و اعتماد مردم به نظام ساخت‌وساز اصلاح می‌شود. شهرام غراوی همچنین به آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم که در دستور کار کمیته‌ی نظام فنی کمیسیون عمران مجلس قرار گرفته، اصلاح قانون نظام مهندسی است که در این زمینه طرحی تهیه شده است ...

قانون نظام مهندسی ساختمان اصلاح می‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس از تهیه‌ی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان خبرداد و گفت: این قانون در راستای تأمین رضایت مهندسان و اعتماد مردم به نظام ساخت‌وساز اصلاح می‌شود. شهرام غراوی همچنین به آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم که در دستور کار کمیته‌ی نظام فنی کمیسیون عمران مجلس قرار گرفته، اصلاح قانون نظام مهندسی است که در این زمینه طرحی تهیه شده است.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور با اشاره به عمر ۱۸ ساله قانون نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: به رغم اینکه عمر این قانون زیاد نیست اما نیازمند اصلاحاتی است تا ضمن تامین رضایت مهندسان، اعتماد مردم به مهندسان و نظام ساخت و ساز نیز جلب شود.

وی ادامه داد: در جریان تدوین قانون نظام مهندسی ساختمان از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها دعوت شده تا نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند.

غراوی با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت های قانون نظام مهندسی ساختمان استفاده شود گفت: در کمیته نظام فنی کمیسیون عمران مجلس تمام ۳۱ ماده قانون فعلی نظام مهندسی مورد بررسی قرار می گیرد تا طرحی که تهیه می شود قوام و دوام لازم را داشته باشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه به زودی از وزیر راه و شهرسازی نیز برای بررسی طرح مذکور دعوت می‌شود اظهار امیدواری کرد تا طی ۲ ماه آینده این طرح به کمیسیون عمران ارسال شود.



  منبع : خبرگزاری مهر
  12:49   شنبه 22 آبان 1395  
 نظرات    
 
پیمان طالبی طاهر 07:10 یکشنبه 23 آبان 1395
0
 پیمان طالبی طاهر
خیلی خوبه . ارجاع نظارت هم باید حذف شه و روش بهتری جایگزین شه. مهندس با مسولیتی که داره ، اگر امضا کنه پایان کار رو، دیگه خودشو موظف کرده. حالا چه کار بهش ارجاع شده باشه، چه کار به روش قبلی از دفتر خودش بوده باشه و خودش ناظر بوده باشه، چه زیر قیمت امضا کرده باشه، چه سر نزده باشه ، چه آشنا باشه طرف ... پس ارجاع کار دردی دوا نمیکنه، چون نظارت یعنی مسئولیت و لاغیر
نوید فرهودی 10:13 سه شنبه 25 آبان 1395
0
 نوید فرهودی
به نظر کار پسنده ای باید باشد به شرطی که در اصلاحات پیش رو از فعالان صنفی نیز دعوت به عمل آمده و نظر سنجی شود زیرا بسنده کردن به نقطه نظرات و دیدگاه های افرادی که تا کنون فعالیتی در این زمینه نداشته اند و این موضوع صرفاً برخورد تئوریک داشته اند کافی نبوده و وقایع این چند سال نشان از به وجود آمدن معضلات بسیاری در صورت تحقق آرمان های ایده آل گرایانه آنان دارد.
نکته بسیار مهم دیگر نیز تاکید بر الزام مدیریت اجرای ساختمان توسط اشخاص صاحب صلاحیت در این زمینه است. الزام در بکار گیری مجری، سازنده، پیمانکار، یا هر واژه مترادف دیگر علاوه بر افزایش چشم گیر کیفیت ساخت و سازها ، برای بسیاری از همکاران عزیز که در سالهای گذشته در زمینه بازاریابی برای نظارت و بیمه مسئولیت ساختمان (ناظر) فعال بوده اند نیز زمینه فعالیت قانونی و غیر مخرب را ایجاد خواهد نمود.
همچنین امیدوارم قانون گزار به این موضوع نیز توجه داشته باشد که مقصر بیکاری مهندسان، مردم عادی (بهره برداران) نیستند و نباید به هیچ عنوان با افزایش عوامل غیر ضروری (بازرسی دوبله و سوبله) باعث افزایش هزینه های ساخت و ساز شد ولی در نظر داشتن اخذ مالیات از ساخت و ساز ها و خدمات عمومی بیشتر در کنار آن می تواند مفید باشد
با سپاس