اخبار   
 

 زنگ خطر فرونشست زمین در پی خشکی زاینده‌رود

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت: چندی‌ست که زنگ خطر فرونشست زمین بر اثر خشکی زاینده‌رود به صدا درآمده است. از این رو، کاری که میتوان کرد، این است که مسئولان میراث فرهنگی بناهای تاریخی را مقاوم کنند ...

زنگ خطر فرونشست زمین در پی خشکی زاینده‌رود
■ مقاوم‌سازی بناهای تاریخی جدی گرفته شود


رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت: چندی‌ست که زنگ خطر فرونشست زمین بر اثر خشکی زاینده‌رود به صدا درآمده است. از این رو، کاری که میتوان کرد، این است که مسئولان میراث فرهنگی بناهای تاریخی را مقاوم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرسول جان نثاری پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: یکی از وظایف مهم متولیان سازمان میراث فرهنگی، توجه به مقاوم سازی بناهای تاریخی است که این مهم مستلزم برنامه ریزی دقیق و همه جانبه برای حفظ این آثار است.

وی اضافه کرد: این برنامه ریزی شامل شناسایی و برداشت اولیه این بناها، دسته بندی آنها نسبت به میزان مقاوم سازی، ارائه طرح لازم با توجه به پیشینه تاریخی و میراثی آنها، اختصاص بودجه لازم و متناسب و در نهایت اجرای طرح های ارائه شده است.

وی با تاکید بر اینکه آیا تاکنون یک طرح کامل و جامع برای این مهم انجام شده است، ادامه داد: قطعاً این کار انجام نشده است و باید به این مهم پرداخته شود.

example-image

مقاوم سازی بناهای تاریخی جدی گرفته شود

جان نثاری گفت: در هفته های اخیر به همت دانشگاه اصفهان همایشی با موضوع مقاوم سازی و همسازی ساختمان های تاریخی با حضور متخصصانی از کشورهای صاحب تجربه برگزار شد که در این نشست تجربیات جهانی به خوبی ارائه شد. وی افزود: پس از این جلسه متوجه شدیم که در ایران چقدر در مورد این موضوع کم کار شده است و چه راه طولانی برای تحقق آنها داریم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: چند ماه پیش تذکری را در خصوص خطر فرونشست زمین و تهدید ساختمان های اصفهان به خصوص ساختمان های تاریخی و به ویژه پل هایی که بر روی زاینده رود هستند، گوشزد شد و درخواست کردم که متولیان امر این موضوع را جدی گرفته و این مهم را پیگیری کنند اما متأسفانه گوش شنوایی نیست.

وی اظهار کرد: به راستی متولیان میراث فرهنگی چه پاسخی برای اذهان عمومی دارند و اگر اتفاق خاصی بیفتد چه جوابی برای مردم امروز و حتی نسل های آینده خواهیم داشت.

جان نثاری ادامه داد: بهتر بود یک نشست تخصصی در این زمینه تشکیل و ابعاد مختلف این مشکل بررسی می شد؛ اکنون به طور مجدد این درخواست را تکرار می کنم که باید برای فرونشست ساختمان های تاریخی به ویژه پل ها یک چاره اساسی اندیشیده شود به این امید که متولیان امر حرکتی اساسی و جدی داشته باشند.

اصول پدافند غیرعامل هنوز عملیاتی نشده است

وی تصریح کرد: مدتی پیش در اصفهان به لطف الهی بارندگی هایی داشتیم، اما متعاقب آن شاهد قطع آب در بعضی از نقاط شهر بودیم که باعث مشکلاتی برای مردم شد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: ظاهراً به علت بارندگی، گل و لای اطراف بستر رودخانه وارد رودخانه و به دنبال آن این گل و لای وارد تصفیه خانه آب اصفهان شده که به تبع آن کار تصفیه آب را سخت تر کرده است.

وی با بیان اینکه در چند سال پیش نیز شاهد آلوده شدن آب تصفیه خانه بودیم که این مسائل نشان می دهد که اصول پدافند غیرعامل هنوز پیاده سازی نشده است، تاکید کرد: چرا باید آب شرب چند میلیون نفر به یکباره تحت الشعاع یک مسئله ساده قرار گیرد و بحران ایجاد کند.

احداث خطوط جدید انتقال آب مورد توجه قرار گیرد

جان نثاری افزود: سال هاست که قرار است سامانه جدید انتقال آب اصفهان شامل خطوط انتقال و تصفیه خانه احداث شود اما به علت های گوناگون هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته و این مشکلات نشان می دهد که این پروژه باید بیش از پیش جدی گرفته و دولت باید اعتبارات لازم را برای این پروژه تخصیص بدهد. وی گفت: جالب توجه است که مشکل عمده این پروژه عدم تخصیص اعتبار است و امیدواریم دولت اقدامات لازم را برای تسریع بخشیدن به این پروژه تدبیر کنند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در سال های گذشته مشکلاتی در تمدید پروانه های ساختمانی و قرارداد مهندسان ناظر برای مردم به وجود آمده بود و مردم مراجعات زیادی به شورا داشتند که با پیگیری انجام شده و با تدبیر سازمان نظام مهندسی این مشکل برطرف و دستورالعمل تمدید قراردادهای نظارت نظام مهندسی ابلاغ شد که از همکاری سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان تشکر می کنم.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  19:39   شنبه 25 دی 1395  
 نظرات