اخبار   
 

 ۴ ناظری شدن ساختمان‌ها در انتظار پروژه‌ها

برخی از اعضا و رؤسای سازمان‌های نظام‌ مهندسی ساختمان کشور با بیان این که امسال سازمان‌های متبوعشان برنامه‌ی کلان و گسترده‌ای در زمینه‌ی ارتقای جایگاه، کیفیت و همیاری با مهندسانِ عضو سازمان نظام مهندسی دارند، اظهار امیدواری کردند که با همکاری نهادهای ذی‌مدخل، زمینه برای محقق شدن این اهداف فراهم شود ...

۴ ناظری شدن ساختمان‌ها در انتظار پروژه‌ها
■ افزایش سطح ایمنی در کارگاه‌ها، از اهم فعالیت سازمان‌های‌‌ نظام ‌مهندسی


برخی از اعضا و رؤسای سازمان‌های نظام‌ مهندسی ساختمان کشور با بیان این که امسال سازمان‌های متبوعشان برنامه‌ی کلان و گسترده‌ای در زمینه‌ی ارتقای جایگاه، کیفیت و همیاری با مهندسانِ عضو سازمان نظام مهندسی دارند، اظهار امیدواری کردند که با همکاری نهادهای ذی‌مدخل، زمینه برای محقق شدن این اهداف فراهم شود.

به گزارش «صما» تا چند سال پیش، به علت فقدان یک‌نهاد مقتدر جهت سازمان‌دهی مهندسان و فعالیت‌های آنان و همچنین نبود تعرفه‌های یکسان، نوعی خلأ قانونی در امور مهندسی به‌ویژه مهندسی ساختمان که بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور را نیز به خود اختصاص داده است، خودنمائی می‌کرد.

در مواردی که مشکلی در اجرای پروژه‌ای پیش می‌آمد و به‌خوبی به انجام نمی‌رسید، چه به دلیل عدم صلاحیت مجری و چه به دلیل نبود نظارت کافی، مرجعی برای رسیدگی وجود نداشت. این موضوع لزوم ایجاد یک تشکل سازمان‌یافته و کاملاً حرفه‌ای در هر یک از شاخه‌های مهندسی را بیش‌ازپیش ضرورت می‌بخشید.

در حال حاضر با داشتن ۳۱ سازمان نظام‌مهندسی در استان‌ها و دفاتر وابسته به آن در شهرستان‌ها توانسته تأثیرات مؤثری در بهبود وضعیت ساخت‌وساز، کارکرد مهندسان و کاهش تخلفات ساختمانی داشته باشد. مروری بر پرونده فعالیت این سازمان‌ها در کشور بیانگر این موضوع است که این ارگان‌ها توانسته‌اند با ایمن‌سازی، توجه به محیط‌زیست پایدار و اخلاق حرفه یا گام‌های اساسی در آرامش و آسودگی مردم بردارد.

حال با آغاز سال جدید روسای نظام‌مهندسی برخی از استان‌ها در گفتگو با مجله «ساختمان» در خصوص برنامه‌های آتی خود در سال ۱۳۹۶ صحبت‌هایی داشته‌اند با این گزارش با ما همراه باشید:


حسن قربانخانی رئیس نظام‌مهندسی استان تهران:
۴ ناظری کردن ساختمان‌ها در سال ۹۶

در کشور ما هرکسی با هر سوادی وارد عرصه ساخت‌وساز شده است درحالی‌که پروانه را نباید به صاحب‌ملک و سرمایه‌گذار داد بلکه باید به سازنده ذی‌صلاح داد. درنتیجه امروز ما با انبوهی از ساختمان‌های بی‌کیفیت مواجه هستیم که توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته‌شده‌اند... این موضوع در حالی است که قوانین و مقررات خوب و صریحی در خصوص شرایط ساخت‌وساز وجود دارد اما علت اجرایی نشدن آن‌ها معمایی حل ناشدنی است. موضوع ساخت‌وساز توسط افراد فاقد صلاحیت که سال‌هاست به یک معضل بزرگ تبدیل‌شده مدت‌هاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران را به تکاپو واداشته تا راهی برای حل آن پیدا کند؛ معضلی که باید سرنخ مشکلات عدیده در حوزه ساخت‌وساز در کشور را در آن جستجو کرد. در حال حاضر ۴ ناظر کردن ساختمان‌ها از صفر مترمربع تا ابعاد بزرگ‌تر، اصلاح الگوی مصرف انرژی، پیگیری تفاهم‌نامه آتش‌نشانی با سازمان نظام‌مهندسی استان تهران، کنترل کیفیت خدمات مهندسی از اهم فعالیت‌هایی است که در سال ۹۶ به دنبال اجرا یا اصلاح این موارد خواهیم بود.

سیامک مشرف رئیس نظام‌مهندسی استان چهارمحال بختیاری:
خانه‌تکانی در سازمان نظام‌مهندسی استان در سال جدید

اعتقاد دارم سازمان نظام‌مهندسی استان چهارمحال بختیاری نیازمند خانه‌تکانی در مباحث مانند نظارت در سه مرحله طراحی، اجرا و بهره‌برداری باشد. اگر نظارت‌ها به‌درستی صورت بگیرد و قوانین ایمنی ساختمان به شکل مطلوبی اجرایی شود عمر ساختمان‌ها افزایش پیدا می‌کند به‌طورکلی باید گفت در پی اعمال بند به بند قوانین و مقررات ملی ساختمان به ازای افزایش یک سال عمر بر روی بنا حدود ۳ هزار میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهیم داشت. نظارت بر بکارگیری مصالح استاندارد و نوین و کنترل شدید بر استفاده این مصالح می‌تواند درافزایش عمر رویکرد مثبتی داشته باشد.

در سال جدید اعمال نظارت بر اجرای قوانین ۲۲ گانه سرلوحه فعالیت‌های این استان خواهد بود. در گام‌های بعدی توجه به مباحث آموزش مهندسان، ارتباط دوجانبه و دوسویه مهندسان با مردم، استفاده از مجریان ذی‌صلاح و اجرایی شناسنامه فنی و مهندسی، بازرسی رند‌می اماکن قدیمی و... را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

غلامرضا نامورچی، رئیس نظام‌مهندسی استان فارس:
یک سال پرکار پیش رو سازمان نظام مهندسی

بدون تردید سال ۱۳۹۶ سال پرتلاش و پرکاری خواهیم داشت. در حل حاضر این سازمان چالش‌های مختلفی دارد که باید به‌سرعت حل و رفع شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات فرا روی نظام‌مهندسی را عدم توازن بین خدمات مهندسی و بازار کار است؛ که در این خصوص در رأس فعالیت‌ها پیگیر تفاهم‌نامه سازمان نظام‌مهندسی استان فارس و سازمان کار، تعاون و رفاه اجتماعی که قبلاً منعقدشده خواهیم بود. دومین چالش، خلأ آموزشی برای مهندسان جوان مابعد از فارغ‌التحصیلی است چراکه آن‌ها بی‌درنگ بعد از دانش‌آموخته شدن و بدون هیچ آشنایی با خدمات مهندسی وارد بازار کار و خدمات مهندسی می‌شوند. سومین چالش این سازمان، رویکرد نادرست کارفرمایان به بحث مهندسان و خدمات مهندسی است. کارفرمایان خدمات مهندسان را نه‌تنها یک سرمایه بلکه یک تهدید و هزینه می‌دانند برای رسیدن به نقطه مطلوب در گام اول باید درزمینهٔ خدمات مهندسی فرهنگ‌سازی انجام دهیم و این منوط به این است که مهندسان ما آموزش‌های لازم را فراگیرند و به مسائل حقوقی، اداری و همچنین روابط عمومی آشنایی کامل داشته باشند. در بحث ورود به حرفه و بازار کار، مهندسان ما باید یک دوره کارآموزی را بیاموزند تا در جریان ساخت‌وساز و امور مهندسی قرار گیرند. گام‌های بعدی شامل توجه به خدمات دفاتر نظام‌مهندسی، دفاع از خدمات مهندسان، پیگیری تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با نظام‌مهندسی استان فارس در خصوص پایلوت آموزشی است.

علیرضا فرشید، رئیس نظام‌مهندسی استان یزد:
کاهش تخلفات سرلوحه فعالیت‌های سال ۹۶

متأسفانه سازمان نظام‌مهندسی هیچ اهرم اجرایی در برخورد با تخلفات ندارد و این سازمان وظیفه نظارت و گزارش تخلفات به شهرداری و همچنین نظارت به تخلف مهندسین را بر عهده دارد؛ بنابراین شاهد آمار تخلف بالا در ساخت‌وسازهای یزد هستیم بر این اساس طی جلساتی که با شهرداری و استانداری استان داشتیم برنامه‌های ویژه‌ای برای حل‌وفصل چالش‌های تخلف خواهیم داشت. ازآنجایی‌که تخلفات ساختمانی اصل ایمنی ساخت‌وساز را زیر سؤال می‌برد این تخلفات باید برای یک‌بار و همیشه از سطح استان برچیده شود در گام‌های بعدی پیگیری مباحث، مشکلات و تناقض‌های دفاتر مهندسی، توجه به آموزش و فرهنگ‌سازی از اولویت‌های کاری سال ۱۳۹۶ خواهد بود.

مهدی رضایی سردره، رئیس نظام‌مهندسی استان هرمزگان:
نظارت بر اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان

به‌طورکلی وظیفه اصلی سازمان نظام‌مهندسی کنترل بر اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان است؛ اما متأسفانه علی‌رغم وجود قوانین و مقررات پربار و تأثیرگذار ساخت‌وسازهای کشور با کمترین انطباق با این قوانین روبرو هستند بنابراین اهم فعالیت نظام‌مهندسی استان هرمزگان در سال ۱۳۹۶ نظارت بر اجرای بندبند این قوانین خواهد بود. اگرچه اجرای این قوانین الزامی است اما برای اجرای مطلوب‌تر این معضل رویکرد تنبهی و تشویقی خواهیم داشت. مبحث بعدی توجه به مشکلات عمده‌ای نظیر حجم بالای ترافیک، نبود پارکینگ عمومی، وضعیت نامطلوب خورها و ساحل است متأسفانه سازمان به دلیل رویکرد خاصی که تاکنون داشته و نوع شکل‌گیری تشکل‌های تخصصی زیرمجموعه سازمان هیچ‌گاه به این سمت حرکت نکرده که در مسائل شهری به‌عنوان یک طراح و ارائه‌دهنده ایده ایفای نقش کند که این ضعف سازمان را نشان می‌دهد بنابراین پیگیر هر پروژه‌ای که در راستای رفع این معضلات تعریف شود خواهیم بود.

حسن مجتبی زاده، رئیس نظام‌مهندسی استان زنجان:
نظارت بر فعالیت ناظران اهم فعالیت‌ها در سال جدید

مهندسان ناظر مهم‌ترین رکن نظارت برساخت و سازها هستند و همواره سهم بزرگی از سرمایه‌های ملی کشور در قالب احداث واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و … صرف طرح‌های ساختمانی و صنایع وابسته به آن می‌شود و باوجوداینکه قانون تأکید کرده مهندسین ناظر بر اساس طراحی و مصالح استاندارد ساخت‌وسازها را پیش ببرند، اما دیده می‌شود که بعضاً نظارت نادرست مهندسان ناظر موجب شده است صاحبان کار هرگونه خلافی انجام دهند؛ بنابراین مهم‌ترین فعالیت سازمان نظام‌مهندسی استان زنجان در سال ۹۶ پیگیری نظارت بر فعالیت ناظران و اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان به شکل کامل است. در گام‌های بعدی سعی خواهیم کرد توجه شایانی به دفاتر خدمات مهندسی، مباحث مربوط به محیط‌زیست، آموزش مهندسان و افزایش فرهنگ عمومی داشته باشیم.

احمد خورشیدی رئیس نظام‌مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد:
اولویت‌دهی به فعالیت درون‌سازمانی و برون‌سازمانی

در سال ۹۶ یک‌خانه تکانی بزرگی در دو بخش درون‌سازمانی و برون‌سازمانی خواهیم داشت بر این مبنا توجه و به نرم‌افزارهای توزیع کار، آموزش مهندسان و آشنایی مهندسان با حق‌وحقوق شهروندان و نظارت بر مسئولیت مهندسان ناظر از اهم فعالیت‌های درون‌سازمانی خواهد بود. فعالیت‌های برون‌سازمانی نیز تعامل و ارتباط با دستگاه‌های متولی در ساخت‌وساز مانند شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر است. در وهله بعد به دنبال ساخت ساختمان‌های نظام‌مهندسی برای برخی از شهرستان ای استان خواهیم بود البته زمین این ساختمان آماده بهره‌برداری است. این مالکیت در راستای بهبود و اصلاح وضعیت ساخت‌وساز در شهرستان‌ها خواهد بود. در بخش دیگر اردوهای علمی و بازدید از پروژه‌های مهم در سطح کشور را برای مهندسان عضو سازمان خواهیم داشت.

به‌طورکلی ازآنجایی‌که تقویت ارزش‌های معماری و اسلامی، اعتلای جایگاه معماری و شهرسازی، ارتقای کیفیت ساختمان‌ها، افزایش ایمنی با کنترل و نظارت بر فعالیت‌های مهندسی ساخت‌وساز و آموزش اعضا و شاغلان در این بخش و هماهنگی عوامل ساخت‌وساز شامل طراح، ناظر، سرمایه‌گذار، سازنده و مالک ازجمله مهم‌ترین وظیفه سازمان نظام‌مهندسی است. پیگیر این مسائل نیز در این استان خواهیم بود.

  منبع : وبگاه صما
  15:49   چهارشنبه 30 فروردین 1396  
 نظرات