اخبار   
 

 سه دستاورد مهم اجرای آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی با بیان این که مهم‌ترین موضوع در مسئولیتِ مهندسان، ایمنی و توجه به سلامت، بهداشتِ ساخت‌وساز است، گفت: تخلفاتِ ساختمانی به میزان تعهداتِ دست‌اندرکاران، ضوابط، معیار‌ها و آیین‌نامه‌ها بستگی دارد ...

سه دستاورد مهم اجرای آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان
■ ضرورت استمرار در برگزاری دوره‌های آموزشی برای مهندسان


مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی با بیان این که مهم‌ترین موضوع در مسئولیتِ مهندسان، ایمنی و توجه به سلامت، بهداشتِ ساخت‌وساز است، گفت: تخلفاتِ ساختمانی به میزان تعهداتِ دست‌اندرکاران، ضوابط، معیار‌ها و آیین‌نامه‌ها بستگی دارد.

حامد مانی‌فر بابیان اینکه تصویب آیین‌نامه کنترل ساختمان در دستور کار دولت قرار دارد به «صما» گفت: تمامی ساخت‌وساز‌ها در چهارچوب همین آیین‌نامه پیش‌بینی می‌شود.
مانی فر بابیان اینکه تصویب و اجرای این آیین‌نامه به نفع افرادی خواهد بود که به‌صورت حرفه‌ای در صنعت ساخت‌وساز کشور فعال هستند، گفت: ایجاد تحول بنیادین در فرآیند ساخت‌وساز از مهم‌ترین اهداف اجرایی آیین‌نامه کنترل ساختمان در کشور است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: این آیین‌نامه با انجام مطالعات تخصصی و بررسی تمام جوانب تهیه‌شده است، تمام گروه‌های ذی‌نفع فرصت دارند با بررسی‌های کارشناسی و علمی در آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان نقطه‌نظرهای خود را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کنند.

مانی فر حمایت از حقوق بهره‌برداران، ارتقای خدمات مهندسی و افزایش کیفیت ساخت‌وساز در کشور را سه دستاورد در اجرایی شدن این آیین‌نامه در کشور عنوان کرد و گفت: در این آیین‌نامه مسئولیت‌های همه افراد مشخص‌شده و اجرایی شدن آن درمجموع به نفع مردم خواهد بود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.
ارتقای چهار برابری دوره‌های آموزشی

مانی فر در بخش دیگر صحبت‌های خود به‌روز کردن منابع آموزشی اشاره داشت و گفت: در شرایط فعلی، نیازمند این هستیم که روش‌های جدید روز دنیا را در آموزش به‌کارگیریم که تولید اپلیکیشن‌ها، فیلم‌ها و نرم‌افزارها از مهم‌ترین این مسائل است و ما هم درصدد تهیه و تولید این برنامه‌ها و ابزارها هستیم.

وی بابیان اینکه تعداد دروس آزمون‌های مهندسان ارتقای داشته است گفت: بازنگری عناوین دوره‌های آموزشی یکی از فعالیت‌های مهم دفتر مقررات ملی ساختمان است؛ زیرا معتقدیم مهندسان باید به‌صورت مستمر تحت آموزش قرار بگیرند.

وی در این خصوص گفت: افزایش عناوین دوره‌های آموزشی سه تا چهار برابر با یاری صاحب‌نظرها خواهد بود؛ و بدون تردید این دوره‌های آموزشی می‌تواند تأثیر مؤثری بر حرفه مندی مهندسان داشته باشد.

مانی فر بابیان اینکه برای هر ارتقای پایه درمجموع پنج دوره آزمون طرح‌ریزی‌شده است. گفت: به‌طور مثال ارتقای پایه سه به دو در رشته شهرسازی با یک دوره آموزشی همراه است یعنی توقف چهار ساله برای ارتقای پایه با پی‌ریزی یک دوره آموزش حل خواهد شد؛ و همین‌طور اگر کسی مایل است از پایه دوبه‌یک ارتقای پایه داشته باشد باید دو دوره آموزشی را بگذراند.

وی بابیان اینکه ما معتقد هستیم مهندسان باید هر فصل تحت آموزش قرار بگیرند تأکید کرد: ما به دنبال تغییر شیوه‌نامه ارتقای پایه مهندسان، مجریان آموزش و صلاحیت مدرسان آموزش هستیم و در این خصوص تغییراتی در شیوه‌نامه اعمال‌شده و برای بازنگری ارسال‌شده است؛ همچنین برای کاردان‌های فنی هم همین دوره‌ها برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در خصوص طرح‌ریزی آزمون به دنبال اجرای یک نرم‌افزار طراحی سؤالات هستیم؛ و هم‌اکنون این نرم‌افزار در حال آزمایش خروجی است.

وی بابیان اینکه به دنبال شروع به کار این نرم‌افزار در آزمون شهریورماه در دو بخش معماران تجربی و کاردان‌ها هستیم گفت: تلاش می‌کنم این نرم‌افزار برای این مقطع زمانی آماده شود.

مانی فر در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری برگزاری دوره‌های آموزشی hse در اداره راه و شهرسازی استان‌ها گفت: تاکنون از هزار مهندس در خصوص hse آزمون اخذ شده و خروجی آن قابل‌قبول بوده است.

تدوین چک‌لیست‌های نظارت عالیه

مانی فر در بخش دیگر سخنانش به تدوین چک‌لیست‌های نظارت عالیه برای تهیه نرم‌افزار رعایت مقررات ملی اشاره کرد و در این خصوص گفت: طی ماه‌های گذشته تلاش شده موضوع نظارت عالیه که از مهم‌ترین مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی است ساماندهی شود که کیفیت و سرعت کار باوجود محدودیت‌های نیروی انسانی و امکانات مالی ارتقا یابد که این امر با بهره‌گیری از مجموعه اطلاعات مقدور خواهد بود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش‌ازاین نرم‌افزاری در استان یزد تهیه‌شده و موردبررسی قرارگرفته است. همچنین چک‌لیست‌های آن به‌دفعات به شورا گذاشته‌شده و به‌طور آزمایشی اجرایی و به‌مرور در سطح کشور گسترش می‌یابد.

وی در این تصریح کرد: تهیه چک‌لیست مناسب برای تهیه چکیده اطلاعات و پیاده‌سازی نرم‌افزار لازم است و امیدواریم تا چند ماه دیگر شاهد بهره‌برداری از نرم‌افزار مقررات ملی و نظارت عالیه باشیم.

مانی فرگفت: در حوزه نظارت عالیه تلاش ما این است که روش‌های نظارت عالیه را یکسان کنیم و همه استان‌ها از یک روش استفاده کنند و از اعمال سلیقه در این نظارت‌ها جلوگیری شود.

  منبع : وبگاه صما
  06:19   سه شنبه 14 شهریور 1396  
 نظرات