اخبار   
 

 آشنایی با ۱۶ گسلِ فعالِ شناخته‌شده‌ی استان تهران

تهران شهری است که پیرامونِ آن گسل‌های شناخته‌شده‌ی بسیاری کشیده شده است. این شهر در سال ۱۱۷۵ خوزشیدی که آغامحمدخان قاجار آن را پایتخت اعلام کرد، تنها حوالی ری بود، ولی امروزه این شهر تا کوه‌های توچال پیش رفته است. این شهر به‌واسطه‌ی گسل‌هایی که دارد، زمین‌لرزه‌های مهمی را از سر گذرانده است. امروز در بخش‌ «گزارش‌ها»ی وبگاه نگاهی انداخته‌ایم به ۱۶ گسلِ فعالِ شناخته‌شده‌ی استان تهران ...

آشنایی با ۱۶ گسلِ فعالِ شناخته‌شده‌ی استان تهران

تهران افزون بر دست‌به‌گریبان بودن با پدیده‌ی مخرب فرونشست به دلیل برداشت‌های بی‌رویه‌ی آب‌های زیرزمینی، در میان گسل‌های متعددی محصور شده است؛ به گونه‌ای که این گسل‌ها از شمال تا جنوب و از شرق به غرب کشیده شده‌اند، که به‌جرأت می‌توان گفت استان تهران در زمینی مملو از گسل‌های فعال توسعه یافته است.

تهران شهری است که پیرامونِ آن گسل‌های شناخته‌شده‌ی بسیاری کشیده شده است. از سال ۱۱۷۵ خوزشیدی که آغامحمدخان قاجار این منطقه را پایتخت اعلام کرد، تنها حوالی ری بود، ولی امروزه این شهر تا کوه‌های توچال پیش رفته است. این شهر به‌واسطه‌ی گسل‌هایی که دارد، زمین‌لرزه‌های مهمی را از سر گذرانده و زلزله‌ی سال ۳۱۰ میلادی، نخستین زمین‌لرزه‌ی تاریخی ایران است که از سوی یونانی‌ها ثبت شده و دارای مستندات تاریخی است.
این گزارش را این‌جا بخوانید.

با کلیک بر روی تصویر، گزارش «چند و چونِ ۱۶ گسلِ فعالِ شناخته‌شده‌ی استان تهران» در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : واحد تحریریه و تأمین محتوای iiiwe
  17:40   شنبه 20 اردیبهشت 1399  
 نظرات