اخبار   
 

 «مدیریت شهری اصفهان در حذف پدیده‌ی دلالی موفق نبوده است»

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نبود شفافیت مالی در شهرداری، از دغدغه‌های شورا بوده و این مسئله از دوره‌های گذشته به میراث مانده و مدیریت شهری در این امر موفق نبوده است؛ که راهکار اصلی برای برخورد با این مسأله، شفافیت در قوانین است ...

«مدیریت شهری اصفهان در حذف پدیده‌ی دلالی موفق نبوده است»

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نبود شفافیت مالی در شهرداری، از دغدغه‌های شورا بوده و این مسئله از دوره‌های گذشته به میراث مانده و مدیریت شهری در این امر موفق نبوده است؛ که راهکار اصلی برای برخورد با این مسأله، شفافیت در قوانین است.

عبد الرسول جان‌نثاری ظهر امروز در نشست خبری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: حساسیت در حوزه عمران به کمک می‌کند تا وظایف خود را به نحوی بهتر انجام دهیم، یک از موضوعاتی که از ابتدای شورا چهارم تأکید شده، توجه به معماری ایرانی اسلامی و توجه به سیما و منظر شهر در راستای معماری ایرانی اسلامی است البته باید دانست این ما در ابتدای راه قرار داریم.

وی افزود: اصفهان در مباحث معماری ایرانی و اسلامی در ابتدای راه قرار دارد اما در بحث عملیاتی این جریان پیشرفت چندانی نداشته‌ایم و باید در این راستا ابعاد مختلف آن تدوین شود و در این زمینه ضرورت توجه به فرهنگ‌سازی، دخالت دانشگاه‌ها برای پرورش طراحان، توجه به نقش سازمان‌ها و دخالت افراد در این زمینه روشن است.

ضوابط ایجاد معماری ایرانی اسلامی در دستور کار قرار گیرد
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ضوابط و دستورالعمل‌ها برای ساخت معماری ایرانی و اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید دانست ضوابط در طراحی‌ها مشخص شده است و اشکالی که در این زمینه مطرح می‌شود سخت‌گیری در این حوزه بوده که در این راستا ضوابطی چون طراحی سقف‌های معماری ایرانی، سایه‌اندازی و مسائلی از این دست در ضوابط ذکر شده است.

وی با بیان اینکه فاصله بسیاری تا جایگاه واقعی در زمینه ساخت‌وساز ایرانی اسلامی قرار داریم، تصریح کرد: در بحث سیما و منظر کمیته‌ای تشکیل شده و مالکین و سازندگی مکلف شده‌اند که پیش از نمای ساختمان نقشه نمای تهیه و به تصویب کمیته برسد و شهری که خود دارای سبک معماری است نباید جولانگاه نماهای سبک غربی باشد و دور از شأن اصفهان است در کنار بافت تاریخی خود معماری‌های نوین را ببیند، البته در این راستا ضوابط خوبی در نظر گرفته و به طراحان ابلاغ شده است.

جان‌نثاری بیان کرد: ضوابطی که برای معماری ایرانی مصوب شده باید تکمیل و تصحیح شود و سعی بر این شده تا در کمیته مربوط به خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها توجه ویژه شود تا از متخصصین شاخص شهر در این کمیته استفاده شود تا از یک‌سونگری در این زمینه جلوگیری شود.

وی گفت: به شهرداری اصفهان تأکید شده تا در ساختمان شهرداری‌ها نیز نگاهی ویژه در بحث سیما و منظر با رویکرد ایرانی و اسلامی داشته باشد و اگر بنایی عمومی قرار است ایجاد شود باید با رویکرد معماری ایرانی اسلامی باشد و در این زمینه پیشنهاد سیاست تشویق داده شده تا ساختمان‌هایی که در این زمینه حرکتی مثبت داشته‌اند مورد تشویق قرار گیرند تا از این طریق بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم.

پایش برنامه اصفهان 1400 مهم‌تر از خود برنامه است
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامه اصفهان 1400 اظهار داشت: در این برنامه تأکیداتی را بر نظام‌مند بودن پروژه‌ها داشته‌ایم و باید به برنامه‌های تدوین شده و حد و مرز اعتبارات این برنامه در این زمینه احترام گذاشته شود البته در راستای این مسئله نهادهای پایش و کنترل پروژه باید تقویت شوند و باید دانست پایش برنامه به دلیل وجود فراز و نشیب‌ها از خود برنامه مهم‌تر است.

وی افزود: در برنامه اصفهان 1400 باید به خواسته‌های مردم توجه شود و برنامه باید بر اساس نگاه مردم در مناطق مختلف تنظیم گردد، یکی از برنامه‌ها آسیب‌شناسی کارهای بر زمین مانده است که دولت‌ها معمولاً میراث دار پروژه‌های کلنگ زده هستند که در بحث بودجه در برنامه نخست پروژه‌های باقی‌مانده و نیمه کار در دستور کار قرار می‌گیرد.

ایجاد نگاهی عدالت محور در توسعه شهر
جان‌نثاری با بیان اینکه توسعه و پیشرفت شهر باید در نگاهی عدالت محور و توجه به مناطق محروم صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در پروژه‌ها دچار افراط‌وتفریط هستیم و در زمان‌های مختلف یا به پروژه‌های بزرگ و یا به پروژه‌های محلی اهمیت می‌دهیم و این در خالی است که شهر باید پروژه‌های شاخص و محلی را در کنار یکدیگر داشته باشد تا خورد شدن بودجه سبب مشکلات و کاهش توان برای کار نشود.

وی تصریح کرد: اگر در زمان تکمیل پروژه‌های شاخص تأخیر ایجاد شود ماهیت پروژه زیر سؤال می‌رود و در این راستا پروژه‌های بزرگ نباید ابتر بمانند و در این راستا ستاد ویژه‌ای برای رصد پروژه‌ای شاخص می‌شود و به طور قطع پروژه‌های شاخص در حین اجرای عملیات مشکلاتی را دربر دارند و تأکید بر این بوده که پروژه‌ها هر هفته و هر ماه کنترل شوند.

رفع مشکلات مسکن‌سازان در دستور کار شورا
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تأکیدات شورای اسلامی شهر اصفهان برای اجرای پروژه‌ها بیان کرد: توجه به پیوست پروژه‌ها اعم از فرهنگی، زیباسازی و زیست‌محیطی، تکمیل اطلاعات پروژه، تکمیل مطالعات فاز صفر و امکان‌سنجی، استفاده از همه توان متخصصین شهر و برون‌سپاری، توجه به عدم اسراف در پروژه، توجه به نظرات بهره‌برداران و جلوگیری از تغییرات پروژه در حین اجرا است.

وی با اشاره به جلسات متعدد اعضای شورا با مسکن‌سازان گفت: با مهندسان مشاور، پیمانکار اجرایی، انبوه‌سازان و افرادی که با شهرداری در ارتباط هستند جلساتی را برگزار کرده‌ایم و در این جلسات مشکلات سازندگان آسیب‌شناسی شده و قرار بر این شد تا کمیته‌ای با محوریت شورا و حضور معاونت شهرسازی شهرداری، سازمان مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شود تا بر حل مشکلات مربوط اقداماتی را انجام دهیم.

ارتباط بیش از 350 شغل با ساخت‌وساز
جان‌نثاری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در شهر سبب ایجاد اشتغال می‌شود، اظهار داشت: بیش از 350 شغل با مسائل عمرانی در ارتباط است پس اگر بتوان سنگ‌های بر سر راه را برداریم اشتغال می‌شود و سعی بر این بوده تا فرش قرمزی که شعار داده‌ایم را محقق کنیم و اگر محقق نمی‌شود حداقل سیم‌خاردارهای بر سر راه برداریم تا سرمایه‌گذاری به راحتی صورت گیرد.

وی افزود: در همین راستا جلساتی را با نظام مهندسی داشته‌ایم و نقش نظام مهندسی در کنترل ساخت و رعایت مقررات بر همگان آشکار است و در این زمینه با ایفای نقشی پررنگ به عنوان بازویی توانمند می‌تواند در کنار شهرداری ایفای نقش کند.

لزوم گسترش برون‌سپاری در شهرداری
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری‌ها و نظام مهندسی دو بال مهم برای ارتقا کیفیت ساخت‌وساز هستند، خاطرنشان کرد: کیفیت اتفاقی نیست و این مسئله زمانی رخ می‌دهد که ساختار لازم برای آن تعریف شده باشد که در کنار این مباحث اخلاق حرفه‌ای، تکریم شهروندان مراجعه کننده به نظام مهندسی، سرعت بخشی به فرآیند کار، شفاف‌سازی مالی و آموزش به مهندسان و مردم مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به برون‌سپاری در شهرداری‌ها تصریح کرد: توجه به برون‌سپاری از تأکیدات شورای اسلامی شهر اصفهان بوده که در این مسئله از دیگر شهرها عقب هستیم و اعتقاد ما بر این است که برون‌سپاری بیش از پیش باید در حوزه‌های مرتبط گسترش یابد البته به جز مواردی که وظیفه حکومتی است و شهرداری حق ورود به این مسائل را ندارد.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برون‌سپاری باید به‌گونه‌ای باشد که کار را برای مردم تسهیل و شفاف کند، گفت: عکس مسئله شفاف‌سازی نباید رخ دهد و مردم باید با حق خود با زمانی کم، کمترین هزینه و راحت‌ترین راه کار خود را در شهرداری انجام دهند و هدف اصلی برون‌سپاری نیز این است.

وی بیان کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه لازم است و مواردی مانند ایجاد سیستم مکانیزم کامپیوتری، داشتن قوانین شفاف و روشن و وجود رویه‌های کوتاه و سریع از زیرساخت‌های لازم در مسئله برون‌سپاری است که البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما در ابتدای این راه قرار داریم.

  منبع : خبرگزاری تسنیم
  10:45   سه شنبه 13 بهمن 1394  
 نظرات