اخبار   
 

 چالشی نوآورانه برای افزایش ایمنی و ساخت محافظ‌های چندمنظوره‌ی شیشه و پنجره

در راستای ارائه‌ی راهکارهای فن‌آورانه برای افزایش ایمنی شیشه‌ها، از سوی ستاد توسعه‌ی فن‌آوری نانو، چالش نوآوری به‌منظور ساخت پرچسب‌های ایمنی شیشه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌های خود را تا ۱۵ مردادماه به دبیرخانه‌ی این چالش بفرستند ...

چالشی نوآورانه برای افزایش ایمنی و ساخت محافظ‌های چندمنظوره‌ی شیشه و پنجره

در راستای ارائه‌ی راهکارهای فن‌آورانه برای افزایش ایمنی شیشه‌ها، از سوی ستاد توسعه‌ی فن‌آوری نانو، چالش نوآوری به‌منظور ساخت پرچسب‌های ایمنی شیشه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌های خود را تا ۱۵ مردادماه به دبیرخانه‌ی این چالش بفرستند. به گزارش ایسنا، آسیب‌پذیری شیشه‌ها در برابر ضربه و شکستگی از جمله معضلات و محدودیت‌های اصلی به‌کارگیری آنها است و امروز هر چند شیشه‌هایی با استحکام بالاتر تولید شده است، اما به سبب قیمت بالا و نیاز به تعویض شیشه‌های قبلی، این محصولات چندان مناسب استفاده در کاربردهای معمول نیستند. بر این اساس امروزه ارائه برچسب‌های ایمنی و محافظتی چندمنظوره به عنوان راهکاری ارزان و کاربردی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این برچسب‌ها، فیلم‌های پلیمری با ضخامت چند میکرومتر و معمولا اصلاح شده با ساختارها و نانوذرات فلزی یا اکسید فلزی هستند. این محصولات به طور معمول دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالای کششی، شفافیت برای عبور دهی نور مرئی، قابلیت اتصال قوی فیلم با شیشه و نصب سریع و آسان بر روی انواع شیشه‌های ساختمانی و خودرو بوده و قادر هستند تا از پرتاب شدن ذرات شیشه در اثر شکسته شدن جلوگیری کنند. البته محصولات تولیدشده در گریدهای مختلف می‌توانند دارای خواصی نظیر جلوگیری از عبور پرتو UV، محافظت در برابر آتش یا حرارت، جلوگیری از مه‌گرفتگی، جاذب صوت و ممانعت از شکستگی شیشه و یا ترکیبی از این ویژگی‌ها در یک برچسب باشند.

حجم بازار جهانی برچسب‌های پنجره در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۹۳/۷ میلیارد دلار برآورد شده است و بر این اساس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو چالشی به نام چالش نوآوری "ساخت برچسب ایمنی و محافظ چند منظوره برای شیشه و پنجره" را در دست اجرا دارد. در مرحله اول این چالش، شرکت‌کنندگان باید تا ۱۵ مرداد طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، مدون و از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت‌نام کنند. ارزیابی اولیه طرح‌ها تا پایان مهرماه انجام خواهد شد و در پاییز امسال ساخت نمونه اولیه صورت خواهد گرفت. داوری نهایی و اعلام طرح برنده نیز در بهمن‌ماه انجام خواهد شد.

در مرحله اول به طرح‌های برگزیده ۶۰ میلیون ریال کمک هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی جهت تکمیل مستندات آزمایشگاهی (به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود) تعلق می‌گیرد. در مرحله دوم، به طرح برتر نهایی که از سوی داوران انتخاب خواهد شد، مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعلق می‌گیرد. طرح‌های برگزیده جهت توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصول تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی ستاد نانو قرار خواهد گرفت.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  12:33   شنبه 29 تیر 1398  
 نظرات