اخبار   
 

 آغاز کارگاه‌های تخصصی نما از نیمه‌ی دوم مردادماه

مدیر کل معماری و ساختمانِ معاونت معماری و شهرسازیِ شهرداری تهران گفت: کارگاه‌های تخصصی نما در مناطق ۲۲گانه‌ی شهرداری تهران، نیمه‌ی دوم مردادماه آغاز می‌شوند. مهدی صالحی همچنین افزود: پیش‌بینی ما این است که از نیمه‌ی دوم مرداد تا دی‌ماه امسال این کارگاه‌ها را به‌صورت هفتگی در همه‌ی مناطق ۲۲گانه برگزار کنیم ...

آغاز کارگاه‌های تخصصی نما از نیمه‌ی دوم مردادماه

مدیر کل معماری و ساختمانِ معاونت معماری و شهرسازیِ شهرداری تهران گفت: کارگاه‌های تخصصی نما در مناطق ۲۲گانه‌ی شهرداری تهران، نیمه‌ی دوم مردادماه آغاز می‌شوند. مهدی صالحی همچنین افزود: پیش‌بینی ما این است که از نیمه‌ی دوم مرداد تا دی‌ماه امسال این کارگاه‌ها را به‌صورت هفتگی در همه‌ی مناطق ۲۲گانه برگزار کنیم. وی با بیان اینکه لازم است از «نبایدها» به سمت «بایدها» حرکت کنیم، ادامه داد: برای اینکه کار تشویقی و ترویجی انجام دهیم، سعی کرده ایم ساختمان های مطلوب از نظر مردم و اساتید انتخاب شود. هم اکنون ۷۰ طرح توسط اساتید انتخاب شده اما هنوز نظر مردم در این مورد اخذ نشده است.

مدیر کل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اظهار داشت: مخاطبان کمیته های نما شامل طراحان، سازندگان و مردم به عنوان بهره برداران هستند و از آنجایی که طرح موضوع نما نوپاست، نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد تا در مسیر درست قرار بگیرد؛ بنابراین لازم است برای این سه دسته متناسب با جایگاه قانونی و اجتماعی شان، موضوعات را تبیین کنیم. صالحی با بیان اینکه شکل گیری کمیته های نما صرفا برای شهرداری هزینه بردار است، افزود: بحث نما نوپاست و به تدریج باید به سمت سیاست های کلان برای تشویق حرکت کنیم اما موضوع مهم این است که این تشویق ها باید به دقت تعریف شود؛ زمانی پیشنهادهایی مطرح می شد که اگر کسی از آجر استفاده کرد، تخفیف بگیرد. در حالی که این اتفاق باعث می شود که سازندگان بدون اطلاع از ظرفیت و جایگاه آجر به سمت استفاده از این مصالح حرکت کنند و به عبارتی از آن طرف بام بیفتیم.

وی افزود: تا قبل از تشکیل کمیته های نما هر آنچه سازندگان و مالکان تصور می کردند مطلوب است، اجرا می کردند و هیچ کنترل و سنجشی در کار نبود اما در حال حاضر این کنترل اعمال می شود به گونه ای که جلوی اتفاقات بد را گرفته ایم اما قطعا این نقطه مطلوب مورد نظر نیست. برای رسیدن به نقطه مطلوب چند گام مهم دیگر باید برداریم. برای این منظور باید «سند سیما و منظر شهری» تدوین کنیم و از طرفی با فرهنگ سازی کاری کنیم که مردم از این قوانین تصور اعمال محدودیت نداشته باشند تا نما را به عنوان حق شهروندی در جامعه جا بیندازیم. تنها در این صورت می توانیم ادعا کنیم که به نقطه مطلوب رسیده ایم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه صما
  11:56   شنبه 29 تیر 1398  
 نظرات