اخبار   
 

 «حفظ هویت و توازنِ شهری در کنار معماریِ مدرن، الزامی است»

وحید قبادیان، معمار و مدرسِ دانشگاه با انتقاد از ناهمگونی در بخش نمای ساختمان‌های امروزی در شهرها، گفت: امروز گزینه‌های بسیاری همچون سنگ، چوب، آجر، کامپوزیت و... در اختیار معماران است، که می‌توانند در نمای ساختمان‌ها به کار بگیرند. قبادیان با بیان این که پیشینه‌ی معماری در کشور ما به چندین‌هزار سال می‌رسد، تصریح کرد: در طی اعصار گوناگون معماران و مهندسانِ سرزمین ما توانسته‌اند شاهکارهای بسیار ارزنده‌ای را چه در دوره‌ی پیش از اسلام و چه پس از اسلام به جهان معماری عرضه کنند ...

«حفظ هویت و توازنِ شهری در کنار معماریِ مدرن، الزامی است»
■ بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در پی تشویش بصری در شهرها


وحید قبادیان، معمار و مدرسِ دانشگاه با انتقاد از ناهمگونی در بخش نمای ساختمان‌های امروزی در شهرها، گفت: امروز گزینه‌های بسیاری همچون سنگ، چوب، آجر، کامپوزیت و... در اختیار معماران است، که می‌توانند در نمای ساختمان‌ها به کار بگیرند. قبادیان با بیان این که پیشینه‌ی معماری در کشور ما به چندین‌هزار سال می‌رسد، تصریح کرد: در طی اعصار گوناگون معماران و مهندسانِ سرزمین ما توانسته‌اند شاهکارهای بسیار ارزنده‌ای را چه در دوره‌ی پیش از اسلام و چه پس از اسلام به جهان معماری عرضه کنند.

وحید قبادیان در گفت و گو با «صما» افزود: اما در سنوات اخیر و مخصوصا بعد از ارائه محصولات مدرن و معماری مدرن و فناوری مدرن، ما می بینیم که امروز گزینه های بسیار زیادی از جمله سنگ، چوب، آجر، کامپوزیت و... در اختیار معماران است که می توانند در بخش نما به کار بگیرند. وی ادامه داد: همچنین فناوری های مختلفی وجود دارد که می توانند ساختمان ها را تقریبا به هر ارتفاعی و با هر رنگ و شکلی بسازند. این در حالی است که یک همگونی خاصی چه از نظر ارتفاع و چه از نظر نوع مصالح و چه از نظر بافت و فرهنگ در شهرهای گذشته ما وجود داشته است و هنوز هم آثار این همگونی را در برخی از روستاهای کشور مثل ابیانه، زواره و زیارت که همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده اند، می بینیم. این کارشناس معماری و شهرسازی بیان کرد: ما هنوز در برخی شهرها مثل یزد و بوشهر و روستای کنگ این توازن بصری را می بینیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: اما وقتی که این همگونی به هم بخورد و ما یک تشویش بصری در شهرها ایجاد شود و هر ارتفاع و هرشکل و هرنوع ساختمانی در کنار هم قرار گیرند، این تشویش بصری منجر به تشویش ذهنی و ناهنجاری های اجتماعی هم می شود. وی این موضوع را به یک خانه منظم و نامنظم تشبیه کرد و گفت: مسلما رفتارهای اجتماعی در آن منزلی که اسباب و لوازم در آن بسیار متوزان و به صورت صحیح چیده شده است، بسیار بهتر از آن خانه ای است که این توازن و هماهنگی در آن وجود ندارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
هر منطقه‌ی شهری نیازمند الگویی خاص است

قبادیان با اشاره به اینکه ۲۲ منطقه شهری در تهران وجود دارد که هر کدام از این مناطق ویژگی های خاص خود را داند، گفت: به طور نمونه منطقه ۱۲ منطقه تاریخی و منطقه ۲۲ منطقه سبز تهران محسوب می شود و تمام مناطق دیگر ویژگی های خاص خود را دارند و ما باید بتوانیم برای هر یک از این مناطق و محلات و ترجیحا حتی برای خیابان های مختلف شهری تهران یکسری الگوهای صحیح تهیه کنیم که ما را از این تشویش بصری به سوی شهری زیباتر و متوازن تر رهنمون کند و الگوهای آن را هم در اختیار داریم. وی تاکید کرد: البته بدون تردید، معماری مدرن و ساختمان های بلندمرتبه هم جایگاه خاص خود را بخش ساخت و سازها دارند و باید ساخته شوند، اما نه به این معنا که این ساختمان ها در هر جایی و هر مکانی احداث شوند.

قبادیان توضیح داد: شهر باید زون بندی و تقسیم بندی شود و ما باید بتوانیم در کنار معماری مدرن و زندگی مدرن و فناوری مدرن، آن هویت شهری و توازن شهری را حفظ کنیم و به شهر زیباتری دست یابیم. وی همچنین درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی در ارائه الگوهای نمای متناسب با اصول مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی به یکی از رسالت های خود که ساماندهی نماهای شهری تهران است، اقدام کرده و در حال انجام این رسالت است. در این راستا امیدواریم که بتوانیم به یک شهر زیباتر و متوازن تری برسیم.

  منبع : وبگاه صما
  14:34   سه شنبه 12 آذر 1398  
 نظرات