اخبار   
 

 تهدید عرصه‌ی باغ جهانی «عباس‌آباد» با یک سازه‌ی چوبی

عرصه‌‌ی باغ جهانی «عباس‌آباد» را یک سازه‌ی چوبی که فقط تبلیغات ساختِ خانه روی آن نصب شده، نه حتی ارائه‌ی خدمات به گردشگران، مخدوش کرده و میراث فرهنگی نیز نسبت به این اقدام معترض است ...

تهدید عرصه‌ی باغ جهانی «عباس‌آباد» با یک سازه‌ی چوبی

عرصه‌‌ی باغ جهانی «عباس‌آباد» را یک سازه‌ی چوبی که فقط تبلیغات ساختِ خانه روی آن نصب شده، نه حتی ارائه‌ی خدمات به گردشگران، مخدوش کرده و میراث فرهنگی نیز نسبت به این اقدام معترض است.

براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، در عرصه‌ی باغ جهانی شده‌ «عباس‌آباد بهشهر» در مازندران، عرض یک خیابان دو سه متری فاصله انداخته بین محوطه‌ی جهانی شده باغ عباس‌آباد و دکه‌ی چوبی که اسکلت آهنی‌اش ارتفاع شش متری جنگل عباس‌آباد را بالا آمده تا درست روبه‌روی این باغ جهانی و «دو برج آب» رسانی‌اش قدعلم کند. اقدامی که بدون استعلام از میراث فرهنگی در دست انجام است و کارهایش را پیش می‌برد.

صاحب دهشت، مدیر پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر در مازندران نیز که نسبت به این ساخت‌وساز اعتراض دارد، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این دکه بدون استعلام از میراث فرهنگی و فقط با مجوز منابع طبیعی ساخته شده است.

او در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد نوع ساخت‌وساز از نظر ارتفاع و سازه بدون مشکل باشد، می‌گوید: با توجه به قرار گرفتن این سازه در عرصه‌ی باغ جهانی شده «عباس‌آباد بهشهر» آن باید به طور کامل از دید پنهان باشد و در پایین‌ترین نقطه قرار گیرد.

وی تاکید می‌کند: به دلیل این نوع قرارگیری، پایگاه میراث جهانی عباس آباد بهشهر، از دو ماه گذشته پیگیر این ساخت‌وساز است.

به گزارش ایسنا، مجموعه باغ‌های عباس‌آباد در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز یکی از ۹ باغ ایرانی است که در قالب پرونده‌ی زنجیره‌ای باغ‌های ایرانی در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، اما براساس آن‌چه که ضوابط یونسکو نامیده می‌شود، «میراث جهانی یونسکو عهدنامه‌ای بین‌المللی و با موضوع حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند و پس از این اقدام، حفاظت از این آثار بعد از ثبت با وجود باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو است.

با کلیک بر روی هر یک از تصویرها، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی هر یک از تصویرها، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  06:30   چهارشنبه 29 شهریور 1396  
 نظرات