اخبار   
 

 مهندسان ناظر، مسئول اجرای درستِ نمای ساختمان هستند

شهردار منطقه‌ی ۱۰ تهران درباره‌ی انتقادهای وارد بر کارنامه‌ی کمیته‌ی نما و از دست رفتنِ خلاقیت طراحان به دلیل احکام صادرشده در این کمیته، گفت: نزدیک به ۴ سال پیش، زمانی که کمیته‌های نما تشکیل شد. هدف این نبود که خلاقیت معماران و طراحان را زیر سوال ببرد یا محدودیتی برای آن‌ها ایجاد کند ...

مهندسان ناظر، مسئول اجرای درستِ نمای ساختمان هستند
■ «مصیبت امروز ما، علاقه‌ی مالکان به استفاده از سنگ در نماست»


شهردار منطقه‌ی ۱۰ تهران درباره‌ی انتقادهای وارد بر کارنامه‌ی کمیته‌ی نما و از دست رفتنِ خلاقیت طراحان به دلیل احکام صادرشده در این کمیته، گفت: نزدیک به ۴ سال پیش، زمانی که کمیته‌های نما تشکیل شد. هدف این نبود که خلاقیت معماران و طراحان را زیر سوال ببرد یا محدودیتی برای آن‌ها ایجاد کند.

سهیلا صادق‌زاده در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب افزود: این کمیته ها بیشتر از این جنبه تشکیل شد که تصمیم گیری ها به سمت تصمیم گیری های محلی برود و درواقع به جای اینکه یک نفر در فضای صدور پروانه برای نمای ساختمان تصمیم بگیرد، یک تیم تشکیل شد تا در این باره تصمیم گیری کنند و این تیم متشکل از اساتید دانشگاهی، حوزه های نظارتی، حوزه های اجرایی و حوزه های آکادمیک در کنار هم بودند.

کمیته‌ی نما تشکیل شد تا یک ساختمان بی‌دلیل شاخص نشود

وی ادامه داد: هدف ما از تشکیل کمیته نما بیشتر این بود که آن هماهنگی در نما و منظر شهری و منظر یک خیابان ایجاد شود که یکدفعه یک ساختمان بی دلیل شاخص و بولد نشود. درواقع طبق احکام کمیته نما، اگر ساختمانی به لحاظ کاربری یا به لحاظ کالبد، حجم و توده، خاص است و یا فرضا تعداد طبقات آن ارجحیت دارد یا در آن محیط غالب است، آن ساختمان می تواند با نمای خاصی مطرح شود.

صادق زاده در عین حال بیان کرد: اما رویکردی که متداول شده بود و براساس آن، تمامی معماران تمایل داشتند اثری را خلق کنند و درواقع به دنبال خلق یک ارزش هنری بودند، این رویکرد به چهره شهر لطمه وارد می کرد.

وی همچنین با اشاره به ابلاغ استفاده از رنگ در شهر از سوی شهرداری تهران افزود: در این بخش نیز تنها بحث کاربرد رنگ مطرح نیست. یعنی ما نمی توانیم با استفاده از رنگ عیب های منظر یک شهر یا یک خیابان را بپوشانیم. بلکه الحاقات وجود دارد و یک طراح دوست دارد اثری را خلق کند که نسبت به ساختمان های همجوار آن ویژگی های خاص داشته باشد. اما اگر همه طراحان بخواهند چنین کاری انجام دهند، طبیعتا یک اغتشاشی در منظر آن خیابان و یا آن محیط ایجاد می شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
هدف کمیته‌ی نما، مشخص کردن چارچوب برای نما است

این مسئول درادامه به اهداف کمیته نما اشاره کرد و افزود: هدف کمیته نما بیشتر این بوده که در آن راستا حرکت کند و چارچوب هایی را مشخص کند که طراحان، نماهای خود را در آن قالب ارائه دهند. البته ضوابط ما یکسری محدودیت هایی هم دارد و یکسری محدودیت ها را هم خود مالکان اعمال می کنند.

وی درخصوص این محدودیت ها تشریح کرد: به طور نمونه مالکان حاضر نیستند که از مرز محدوده ملکی خود عقب نشینی کنند. در حالی که اگر مالکان حاضر به این کار شوند، طراحان می توانند به خوبی روی احجام بازی کنند و درواقع هارمونی خوبی را در یک محدوده ایجاد کنند.

او همچنین در ارزیابی خود از نمای ساختمان ها در پایتخت گفت: مناطقی که این مسائل در آنها رعایت شده و کمیته ها به خوبی کار کرده اند و خودشان نظر مستقیم داده اند و یا طراحی کرده اند، مناطق موفقی بوده اند که برقراری آن هماهنگی و هارمونی را عهده دار شده اند. در منطقه ۱۰ نیز نماهای موفق و خوبی اجرا شده که با هم هارمونی داشته و با محیط هماهنگ بوده اند.

توجه به ایمنی از الزامات اجرای نماست

شهردار منطقه ۱۰ تهران همچنین در پاسخ به اینکه در همایش نما باید به چه مواردی پرداخته شود و این همایش چقدر می تواند در بهبود وضعیت نمای شهر و ساختمان ها موثر عمل کند، گفت: اگر در همایش نما به موضوعات جدیدتری پرداخته شود، می تواند از موفقیت بالایی برخوردار باشد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت بحث ایمنی افزود: اگر در همایش نما به بحث ایمنی ورود شود بسیار اثرگذار است. چون مصیبتی که ما اکنون با آن مواجهیم، علاقه مالکان به استفاده از سنگ در نما است که ما هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای این منظور نداریم. هرچند در ضوابط گفته شده که قطر سنگ باید چقدر باشد؛ اما گفته نشده که از سنگ استفاده نشود و ما متاسفانه در جزئیات اتصال این مصالح، همیشه با مشکل مواجهیم. یعنی حتی درصورت یک اجرای خوب، سنگ بعد از گذشت مدتی خود را ول می کند و سقوط سنگ اتفاق می افتد.

صادق زاده ادامه داد: بنابراین ما به مالکان توصیه می کنیم که مصالح سنگ را در طبقات اول و دوم استفاده کنند و بیشتر ترجیح می‎دهیم که از سیمان و آجر در نما استفاده کنند.

مسئولیت اجرای درستِ نما، با مهندسان ناظر است

شهردار منطقه ۱۰ تهران همچنین در خصوص الزامات اجرای صحیح نما گفت: مسئولیت اجرا برعهده مهندسان ناظر است و در فرآیند کمیته نما و تصویب نما، این موضوع دیده شده است. یعنی فرمت هایی در اداره کل معماری ساختمان آماده شد که طبق آن مهندس ناظر باید نقشه نمای نهایی را تایید و امضا می کرد و به اطلاع او رسانده می شد که عین همان را باید تحویل دهد.

وی افزود: همچنین بنرهایی پیش بینی شده که باید در جلوی کارگاه های ساختمان های در حال ساخت نصب کنند که آن نمای مصوب در کمیته نما را نشان می دهد.

کمیته‌های نما، بهترین فضا برای شفاف‌سازی

صادق زاده همچنین در پاسخ به اینکه کدام نهادها می توانند در روشن گری اهمیت بحث نما برای مالکان ایفای نقش کنند، گفت: بهترین فضا برای این منظور کمیته های مناطق هستند و اکنون فضایی فراهم شده که طراحان هم در کمیته نما حضور پیدا می کنند و می توانند با اساتید و اعضای کمیته اطلاعات و داده های خود را رد و بدل کنند. ضمن اینکه خود مالکان نیز حضور می یابند و با مباحث آشنا شده اند.

وی این فرصت را فرصت خوبی برشمرد و ادامه داد: طی سه چهار سال اخیر مالکان با این مباحث آشنا شده اند. هرچند در ابتدا با احکام کمیته نما بسیار مخالفت و در برابر آنها مقاومت می شد، اما اکنون خود مناطق که محلی تر هستند، بهتر از هر سازمانی می توانند در لایه های پایین روی مردم تاثیرگذار باشند.

گفتنی است همایش«نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی»در روزهای نهم تا یازدهم بهمن ماه سال جاری به مدت ۳روز در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

  منبع : وبگاه صما
  08:49   شنبه 6 بهمن 1397  
 نظرات