اخبار   
 

 «خانه‌ی امن»، برنده‌ی رقابت دهگانه‌ی خورشیدی آمریکا

رقابت دهگانه‌ی خورشیدی 2015 وزارت انرژی آمریکا به تازگی برگزار شد و برندگان آن نیز اعلام شدند...

«خانه‌ی امن»، برنده‌ی رقابت دهگانه‌ی خورشیدی آمریکا


رقابت دهگانه‌ی خورشیدی 2015 وزارت انرژی آمریکا به تازگی برگزار شد و برندگان آن نیز اعلام شدند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این یک رقابت سراسری در آمریکا میان گروه‌های دانشگاهی است و برنده، تیمی است که بتواند جذاب‌ترین، مقرون بصرفه‌ترین و کارآمدترین خانه‌ خورشیدی را بسازد.
14 گروه در مسابقات امسال به رقابت پرداختند و گروه برنده،‌ موسسه فناوری استیونز شد که از گردباد سندی برای ساخت یک خانه ساحلی پایدار الهام گرفت که در تابستان برای تفریح باز شده اما برای مقاومت در برابر آسیب‌های شدید آب‌وهوایی در زمستان بسته ‌می‌شود.
رقابت دهگانه خورشیدی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و گروه‌های دانشگاهی از سراسر ‌آمریکا را برای طراحی و ساخت خانه‌های نوآورانه، پایدار و قابل عرضه در بازارهای خورشیدی به چالش می‌کشد. موسسه فناوری استیونز با طرح «خانه امن» (SURE HOUSE) در یک رقابت نزدیک، جایگاه اول را در رقابت سال 2015 کسب کرد و در کل 10 دسته‌بندی دهگانه، بالاترین نمره را به خود اختصاص داد
تیم خانه امن در شش مورد از 10 دسته‌بندی در جایگاه اول قرار گرفت و توانست به جایزه نهایی دست یابد. این خانه بگونه‌ای طراحی شده تا در برابر چالش‌های تغییرات آب‌وهوا مقاومت کند.


این طراحی با سبک ناب کلبه ساحلی مدرن در دهه 60 میلادی آغاز شده اما کاملا با نیروی خورشیدی، زره فیبر ترکیبی برای مقاومت در برابر توفان و طراحی انرژی کارآمد ارتقا یافته است.
سکونت در خانه‌های ساحلی در تابستان بسیار لذت‌بخش است از این رو خانه امن پس از مناسب شدن آب‌وهوا باز شده و فضای کف را با چندین منطقه نشیمن خارجی دو برابر می‌کند. اما زمانی که آب و هوا رو به سردی می‌رود، سایه‌بان‌های ساحلی به شکل کرکره‌ای تبدیل شده تا بتوانند در برابر حوادث آب و هوایی شدید مقاومت کنند.
قسمت بیرونی با زره ضد طوفان پوشیده شده که از لایه‌های مختلف فیبر کامپوزیت متصل بر روی یک هسته فومی تشکیل شده است. هر لایه برای به حداکثر رساندن قدرت قطعه کلی در جهتهای مختلف قرار داده شده است. کل سطح پایینی خانه به طوری مهر و موم شده که آن را تا سطح مشخصی به طور کامل در برابر سیل، ضد آب سازد. این پوشش همچنین گرمایش و سرمایش خانه را با انرژی کارآمد تامین می‌کند.
خانه امن برای استفاده حداکثر از انرژی خورشیدی، با کمترین مصرف انرژی (حدود 90 درصد کمتر از یک خانه معمولی) طراحی شده است. این طراحی شامل لوازم بسیار کارآمد مانند یک پمپ طبقه‌بندی حرارتی Daikin Skyair برای گرمایش، سرمایش و کاهش رطوبت و همچنین آب گرم خورشیدی و سیستم تهویه بازیافت انرژی Zehnder Novus است که گرمای خارج شده از خانه را بازیافت و هوای تازه در حال ورود را تهویه می‌کند.
پنل‌های خورشیدی پشت‌بام خانه امن می‌توانند در حدود 10 هزار وات تولید انرژی کند، با اینحال باز هم به شبکه برق متصل هستند. اما بر خلاف بسیاری از سیستم‌های خورشیدی، در صورت قطع شدن برق، دستگاه مبدل تغییر کرده و 3000 برق اضطراری خارج از شبکه برق تولید می‌کند. این تیم همچنین یک ایستگاه عمومی شارژ یواس‌بی در خارج از خانه ایجاد کرده تا همه بتوانند در مواقع اضطراری از آن استفاده کنند.
این خانه یک طراحی جالب و جذاب است که دو هدف کاهش تغییرات آب‌وهوایی از طریق بهره‌وری بسیار بالای انرژی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و همچنین آماده شدن برای اثرات نامطلوب تغییر آب‌وهوا، از جمله سیل و حوادث آب و هوایی ساحلی شدید را با هم ادغام کرده است.


برگرفته از : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

  منبع : توسط امیر یاشار فیلا
  12:06   دوشنبه 4 آبان 1394  
 نظرات