اخبار   
 

 نشست (در جستجوی پایداری/ خشت و خانه) در باغ موزه قصر

یکصد و چهل و پنجمین گفتمان هنر و معماری با موضوع ˝ درجستجوی پایداری/ خشت و خانه˝ و با سخنرانی اسکندر مختاری و سید محمد بهشتی در باغ موزه قصر برگزار می شود...

نشست ˝در جستجوی پایداری/ خشت و خانه˝ در باغ موزه قصر

یکصد و چهل و پنجمین گفتمان هنر و معماری با موضوع ˝ درجستجوی پایداری/ خشت و خانه˝ و با سخنرانی اسکندر مختاری و سید محمد بهشتی در باغ موزه قصر برگزار می شود.

معماری صورتی از تجلیات فرهنگی است و معماری بومی ایران ، نشانه‌­هایی از فرهنگ کهن زیست در این سرزمین را در خود دارد.

تعلق به مکان و رعایت و لحاظ نمودن ویژگی­‌های طبیعی و اقلیمی در کنار استفاده از مصالح محلی (که بر آن بوم­آورد نام نهاده­اند)، از ویژگی­‌های معماری بومی است. بی‌نیازی به مقولات فرادست و تأمین نیازهای انسانی از محل زیست انسان برای دستیابی به آسایش و سکونت، وجه ممیزه این معماری از فنون و روش‌های متداول امروزی است.

"فناوری نوین"، "محدودیت­‌های اقتصادی" و "محدودیت­‌های مقابله با نیروهای جانبی" از دلایلی است که طی چند دهه اخیر سبب به کنار نهادن دست‌آوردها و تجربیات کهن زیست و به کنار نهادن معماری گلین شده و رواج یکسان­‌سازی را در معماری نواحی روستایی ایران به همراه داشته‌است. این یکسان‌سازی علی‌رغم بهره‌گیری از فناوری نوین و مقاومت در مقابل بار زلزله و کم‌هزینه بودن ساخت، فراموشی و زوال معماری بومی را موجب گردیده،آنچنان‌که در آینده نزدیک ، نشانی از هویت در فرهنگ­‌های بومی اقلیم‌­های متفاوت ایران پیدا نتوان کرد.

"پروژه مطالعه، طراحی و ساخت خانه مقاوم خشتی" تلاشی جهت ترویج فرهنگ معماری خشتی است که در آن برطرف نمودن ضعف سازه­‌های گلین در مقابل نیروهای جانبی مورد توجه قرار گرفته است. این طرح در روستای لاسجرد سمنان که از اقلیمی گرم و خشک برخوردار است، به محک تجربه درآمده و هم اکنون مراحل نهایی ساخت را طی می‌­کند. هدف از اجرای این طرح یادآوری ارزش­‌های معماری بومی با تکیه بر دانش نوین مهندسی است.

در یکصد و چهل و پنجمین گفتمان هنر و معماری، پس از نقل این تجربه توسط اسکندر مختاری، سیدمحمد بهشتی به تبیین مبانی نظری معماری بومی خواهدپرداخت.

اعضای پنل این نشست به عهده محمدحسین بحرالعلومی، رضا شکوری، محمود طالقانی، بهروز مرباغی و محمدعلی وجدانی است.

این نشست روز چهارشنبه 26 آذر ساعت 15:30 الی 18:30 دقیقه به نشانی خیابان شریعتی، مطهری شرقی، باغ موزه قصر برگزار می شود.

  منبع : هنرآنلاین
  13:24   چهارشنبه 26 آذر 1393  
 نظرات