اخبار   
 

 درخواست احیای مجموعه‌ی «صاحب‌آباد» تبریز به عنوان الگوی ساخت «نقش‌جهان»

عضو شورای شهر تبریز گفت: مجموعه‌ی «صاحب‌آباد» تبریز یکی از عظیم‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور است که الگوی میدان نقش‌جهان اصفهان بوده و دو برابر میدان نقش‌جهان گستردگی و عظمت داشته است ...

درخواست احیای مجموعه‌ی «صاحب‌آباد» تبریز به عنوان الگوی ساخت «نقش‌جهان»

عضو شورای شهر تبریز گفت: مجموعه‌ی «صاحب‌آباد» تبریز یکی از عظیم‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور است که الگوی میدان نقش‌جهان اصفهان بوده و دو برابر میدان نقش‌جهان گستردگی و عظمت داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، فریدون بابایی اقدم، بر لزوم توجه ویژه شهرداری تبریز و سازمان میراث فرهنگی جهت احیای مجموعه صاحب آباد تبریز تا سال ۲۰۱۸ تأکید کرده و اظهار داشت: مجموعه صاحب آباد تبریز یکی از عظیم‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور است که الگوی میدان نقش‌جهان اصفهان بوده و دو برابر میدان نقش‌جهان وسعت و عظمت داشته است.

وی ادامه داد: اما اکنون به دلیل فرسایش ناشی از گذشت زمان و زلزله‌های ویرانگر تبریز در ادوار گذشته، از این مجموعه تاریخی جز چند اثر تاریخی در معرض تخریب چیزی باقی نمانده است و آن‌هم، نیازمند مرمت و توجه ویژه مسئولین است.

رییس کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، با اشاره به اینکه طبق اعلام کارشناسان، میدان صاحب‌الامر نه تنها به لحاظ وسعت، بلکه به لحاظ قدمت نیز قدیمی‌ترین نمونه میدان شهری موجود در کشور است، گفت: بر اساس این اهمیت، باید با همکاری ارگان‌های مختلف، قسمت اصلی این میدان عظیم را دوباره احیا نموده و به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری تبریز در ۲۰۱۸ معرفی کرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه مرمت و بهسازی این مجموعه، در دستور کار شهرداری تبریز قرارگرفته که نیازمند کمک ارگان‌های مختلف دولتی جهت مرمت و احیاء این میدان تاریخی و اماکن تاریخی محدوده میدان، شامل مسجد و کاروانسرای حسن پادشاه، حمام جهانگیرخان و تعدادی دیگر از بناهای قدیمی است.

این عضو شورای شهر، قرار گرفتن حدود ۷۰ مغازه در محدوده این میدان تاریخی را عامل اصلی تعویق پروژه خواند و گفت: احیای این میدان، نیازمند توجه ویژه دولت و مجموعه‌های ذی‌ربط، به‌خصوص وزارت راه وشهرسازی است؛ چراکه با تملک و آزادسازی مغازه‌های فوق، کلیت میدان آزادسازی شده و با اقدامات مرمتی لازم تبدیل به یکی از بهترین اماکن گردشگری تبریز خواهد شد.

بابایی اقدم افزود: متأسفانه بیش از ۲۰ سال است که می‌خواهیم میدان صاحب‌الامر را احیا کنیم، همه مسئولان نیز در خصوص لزوم این اقدام، موافق هستند، اما در مرحله اجرا با مشکلات و بی توجهی‌های فراوانی روبرو هستیم.

example-image

استفاده از ایده‌های خلاقانه در طراحی فضای سبز میدان آذربایجان

صادق نجفی در جلسه بررسی نحوه طراحی و اجرای فضای سبز میدان آذربایجان، با اشاره به نقش و اهمیت فضای سبز در زیبایی تقاطع غیرهمسطح میدان آذربایجان، اظهار داشت: در اکثر کشورها فضای سبز جزء لاینفک برنامه‌ریزی شهری به شمار آمده و به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهرنشینان قلمداد می‌شود و به همین دلیل نیز، فقدان آن به معنی عدم وجود زیبایی و سلامت و تندرستی در شهرها است.

وی فضای سبز شهری را به‌عنوان بخش جاندار محیط شهری و مکمل بخش بی‌جان شهر، یعنی ساختار کالبدی شهر خواند و افزود: پایداری شهری و کمیت، کیفیت و بازدهی روانی، اجتماعی و اکولوژیکی فضاهای سبز شهری از آثار طراحی و برنامه‌ریزی مناسب شهری است که باید با تلاش تمام مسئولین و دست‌اندرکاران مربوطه در طراحی فضای سبز میدان آذربایجان در مسیر تحقق آنها اقدام شود.

شهردار تبریز با اشاره به پیش‌بینی صورت گرفته برای فضای سبز میدان آذربایجان و تأکید بر نحوه انتخاب درختان و عناصر مربوطه در طراحی میدان، گفت: کاشت انواع درخت و درختچه و چمن‌کاری فضاهای دور میدان در کنار احداث دو جزیره بزرگ گل با نظارت مهندسان فضای سبز شهرداری تبریز اجرا می‌شود.

وی افزود: تقاطع غیرهمسطح میدان آذربایجان به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم ترافیکی شهر در کاهش بار ترافیکی میدان که در هر ساعت ۱۲ هزار خودرو وارد محدوده آن می‌شود، نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

نجفی خاطرنشان کرد: گذشته از نقش ترافیکی، فضای سبز این میدان نیز، در ایجاد آرامش بصری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امیدواریم طراحی، عملیات خاک‌برداری، جابجایی تأسیسات، اجرای لوله‌کشی جهت آبیاری مکانیزه و اجرای طرح در حداقل زمان ممکن صورت پذیرد.

تحقق درآمدهای پایدار ملی نیازمند حمایت اعضای شورا است

صادق نجفی در جلسه شورای شهر تبریز، با بیان این مطلب اظهار داشت: فروش ۲ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با سود ۱۷ درصد برای تأمین اعتبار خط دوم قطار شهری تبریز آغازشده و در صورت پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال خط یک قطار شهری به‌صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید ولی دولت تاکنون بخشی از سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت کرده است.

وی تأکید کرد: با ایجاد سازگار مناسب برای تخصیص بودجه برای موارد اولویت‌دار و آموزش ۳ هزارساعتی برای کارکنان به دنبال افزایش بهره‌وری و تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرداری تبریز هستیم.

شهردار تبریز یادآور شد: برای مسیر گشایی در ۶۳ نقطه شهر تبریز بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال موردنیاز است و نمی‌توان به‌صورت کامل تمامی آنها را اجرا کرد بنابراین به دنبال اولویت‌بندی و پرداخت ۵۰ درصد غیر نقدی برای تملک مسیرگشایی ها هستیم.

وی تصریح کرد: صرفه جویی در هزینه‌ها، به موقع خرد کردن، بجا خرج کردن خرید وسایل باکیفیت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی موجب شده که ۳۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.

نجفی کاهش ۴۷ درصدی سهم شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده و تجمیع و کاهش عوارض را به ضرر شهر تبریز دانست.

انتقال خطوط ایده لی، گلکار و ثقه‌الاسلام به محدوده میدان شهدا

فرخ جلالی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اعلام این خبر اظهار داشت: براساس مصوبه کمیته فنی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز، خطوط ایده لی، گلکارو ثقه‌الاسلام از پایانه شهید مطهری به محدوده میدان شهدا انتقال یافت.

وی هدف از انتقال این خطوط به محدوده میدان شهدا را، رفاه حال و آسایش شهروندان، افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده، دسترسی آسان و راحت‌تر شهروندان به محدوده مرکزی شهر و توجه ویژه به ساکنین مناطق کم برخوردار برای بهره‌مندی بیشتر از این خدمات عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی شهرداری تبریز با اشاره به مشکلات موجود، انتقال خطوط مذکور در راستای کاهش طول مسیر و زمان پیمایش و درنهایت کسب رضایت‌مندی مسافرین عزیز انجام می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، این خطوط از پایانه شهید مطهری به ضلع جنوبی خیابان جمهوری اسلامی حدفاصل بازار شمس به‌طرف میدان شهدا انتقال داده شدند.

ساماندهی تابلوهای هدایت مسیر در معابر شهری تبریز

یعقوب وحیدکیا با اعلام این خبر اظهار داشت: این طرح بر اساس نیازسنجی و برنامه‌ریزی برای تأمین نیازهای شهر تبریز در مسیرهای اصلی و ورودی‌های شهر انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: این اقدام معاونت حمل‌ونقل، در راستای رفع نواقص موجود در تابلوهای راهنمای مسیرو در دو مرحله، صورت می‌گیرد.

معاون حمل‌ونقل شهردار تبریز در توضیح دو مرحله این طرح گفت: مرحله نخست مربوط به برنامه جامع تدوین‌شده برای تبریزاست و مرحله دوم برنامه‌ریزی برای آمادگی بیشتر در استقبال از تبریز ۲۰۱۸ را شامل می‌شود.

وی ادامه داد در نیازسنجی‌هایی که توسط واحد نظارت از ساکنان محلات و نیز کارشناسان متخصص در این زمینه صورت گرفته، بعد از کسب اطلاعات اولیه، نسبت به طراحی، تهیه و نصب تابلوهای مورد نیاز اقدام شده است.

وحیدکیا یادآور شد: اقدامات مربوط به تابلوهای راهنمایی مسیرها در بلوار دکتر حسابی در زعفرانیه و خیابان ولیعصر (عج) آغازشده و تا چند ماه آینده نصب تابلوهای این مسیرها به‌خصوص تابلوهای پرچمی آغازمی شود.

وی افزود: تکمیل تابلوهای شریان‌های اصلی و ورودی تبریز در اولویت برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز است؛ به طوری که تابلوهای راهنمایی مسیرهای میدان بسیج، تبادل امام علی (ع)، بلوار آذربایجان و تقاطع‌های منتهی به بزرگراه شهید کسایی تا یک سال آینده تکمیل خواهد شد.

این مسئول شهرداری خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌شده است که ۳۰۰ تقاطع تبریز مجهز به تابلوهای پرچمی بشود تا رانندگان و گردشگران در فصل‌های مختلف سال به راحتی به مسیر موردنظر خود هدایت شوند.

  منبع : خبرگزاری تسنیم
  13:19   سه شنبه 4 آبان 1395  
 نظرات