اخبار   
 

 برگزاری ورک شاپ مطالعات ناشناخته های تخت رستم و آرامگاه های یادمانی در الواح باروی تخت جمشید

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از برگزاری ورک شاپ تخصصی با عنوان مطالعات نا شناخته های تخت رستم و آرامگاه های یادمانی در الواح باروی تخت جمشید خبر داد...

برگزاری ورک شاپ مطالعات ناشناخته های تخت رستم و آرامگاه های یادمانی در الواح باروی تخت جمشید

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از برگزاری ورک شاپ تخصصی با عنوان مطالعات نا شناخته های تخت رستم و آرامگاه های یادمانی در الواح باروی تخت جمشید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود رضایی منفرد در این باره افزود: سخنران تخصصی این ورک شاپ پروفسور ووتر هنکلمن از گروه مطالعاتی دانشگاه شیکاگو است که به بررسی اطلاعات ارزشمندی از هخامنشیان بر مبنای الواح گلی بدست آمده از استحکامات تخت جمشید ، می پردازد.

وی رویکرد این ورک شاپ را در حوزه پژوهش و مطالعات هخامنشی، حائز اهمیت خواند و گفت: یکی از موضوعات مهم دوران اولیه امپراتوری هخامنشی موضوع مقبره شاه چیش­پش هخامنشی است که هرچند به لحاظ باستان شناسی به خوبی شناخته شده اما مسایل مرتبط با آن نظیر آداب و وظایف هخامنشیان در قبال سرسلسلۀ حکومت خود مبهم و بی پاسخ باقی مانده بود.

وی از معدود منابع تاریخی که اشاره­هایی به این موضوع داشته­اند را متون تاریخی یونانی دانست و افزود: این متون نیز به دلیل استناد به منابع دست دوم و سوم تا حدودی نامطمئن هستند.

سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید سهم یافته های باستان شناسی را در روشن ساختن روندها و وقایع تاریخی اوایل دوره هخامنشی که به دلیل نبود مدارک مکتوب از آن زمان تا حدودی مبهم مانده است، بسزا دانست و برگزاری این همایش تخصصی را که با همکاری سازمان میراث فرهنگی،دانشگاه هنر شیراز و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، صورت می گیرد فرصتی برشمرد که محققان، دانشجویان و پژوهشگران این عرصه بتوانند بر مبنای اطلاعاتی که از مطالعه این الواح نوشته شده به خط عیلامی، به دست آمده ، با ناشناخته های دوران اول امپراتوری هخامنشی آشنا گردند.

به گفته سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید، این متون همچنین اطلاعاتی فراهم آورده­اند که بر مبنای آنها می­توان پیشنهاداتی در مورد کارکرد بنای یادمانی اسرارآمیز تخت رستم یا تخت گوهر در مکانی مابین تخت جمشید و نقش رستم ارائه داد.

رضایی تصریح کرد: ورک شاپ تخصصی تخت رستم( تخت گوهر) و آرامگاه یادمانی در الواح باروی تخت جمشید با همکاری سازمان میراث فرهنگی، دانشگاه هنر شیراز ، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و بنیاد پژوهشی پارسه- پاسارگاد ، روز پنج شنبه 17 مهرماه راًس ساعت 16 در مجموعه تخت جمشید برگزار می شود و حضور برای کلیه علاقه مندان آزاد است.

  منبع : خبرگزاری مهر
  09:18   سه شنبه 15 مهر 1393  
 نظرات