اخبار   
 

 باززنده‌سازی ریسباف، هویت تاریخی و معماری ایرانی را به جهانیان می‌شناساند

اعضای هیأت مدیره‌ی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بازدید از کارخانه‌ی ریسباف اصفهان، حفظ ساختار کالبدیِ وضع موجود و معماری و مرمت آن بدون تعرض به آن را مهم‌ترین هدف تملک این کارخانه دانستند ...

باززنده‌سازی ریسباف، هویت تاریخی و معماری ایرانی را به جهانیان می‌شناساند
■ سرنوشت کارخانه ریسباف، سرنوشت پشم‌باف، بافناز و کارخانه زاینده‌رود نیست


اعضای هیأت مدیره‌ی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بازدید از کارخانه‌ی ریسباف اصفهان، حفظ ساختار کالبدیِ وضع موجود و معماری و مرمت آن بدون تعرض به آن را مهم‌ترین هدف تملک این کارخانه دانستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، پس از انتقال مالکیت کارخانه ریسباف از بانک ملی ایران به وزارت راه و شهرسازی جهت احیاء و بهسازی، اعضای هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به اتفاق حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از محل این کارخانه بازدید کردند.

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این باره به خبرنگاران گفت: در شهر اصفهان فضاهایی تحت عنوان فضاهای ناهمگون شهری وجود دارد که از جمله آن‌ها کارخانه ریسباف، دخانیات، سیلو، پادگان‌ها و مراکز نظامی هستند که به سمت‌وسوی تخریب پیش می‌روند که عمدتاً به فضاهای مسکونی و تجاری تبدیل می‌شوند و این عمل بارگذاری بسیار بالایی به سطح واگذاری‌های مسکونی استان اضافه می‌کند که لازم است این روند متوقف شود.

غلامی با اعلام اینکه سرنوشت ریسباف، سرنوشت پشم‌باف، بافناز و کارخانه زاینده‌رود نیست گفت: خوشبختانه با پافشاری‌ها و پیگیری‌هایی که انجام شد این کارخانه با موافقت وزارت راه و شهرسازی تملک و نگاه سوداگران زمین و مسکن بر آن خنثی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: مسکونی سازی صرفاً یک کار اقتصادی نیست بلکه ما می‌توانیم در فضاهای عمومی، فرهنگی، خدماتی وارد شده و از نظر اقتصادی فعالیت‌های بهتری انجام دهیم.

وی افزود: احیا و بهسازی کارخانه ریسباف به فراخوان بین‌المللی گذاشته خواهد شد تا با حضور مشاورین طرح‌ها ارائه و در آینده نزدیک شاهد برگزاری مسابقه معماری آن باشیم.


غلامی درباره دیگر فضاهای ناهمگون موجود در شهر اصفهان اظهار کرد: سیلوی اصفهان با مساحت ۳۵ هزار مترمربع از دیگر فضاهای ناهمگونی است که مذاکرات اولیه با سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص انجام و پیگیر هستیم تا بعد از احیای ریسباف بحث سیلوها را پیگیری و شروع نماییم و بر آن هستیم تا کارخانه دخانیات اصفهان در مجاورت محور زاینده‌رود را نیز در راستای ایجاد فضاهای مناسب شهری حفظ نماییم.

هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز در این باره گفت: متأسفانه آثار تاریخی صنعتی در شهر اصفهان از دوره پهلوی مورد بی‌مهری سوداگران قرار گرفته و اکثر کارخانه‌ها مثل ریسباف تخریب شدند و به جای تبدیل به یک فضای عمومی، خدماتی و شهری به فضاهای مسکونی و تجاری تبدیل شده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه از سال ۹۳ با توجه به اینکه هنوز این کارخانه دستخوش تغییرات قرار نگرفته، با موافقت وزارت راه و شهرسازی موضوع خرید، احیا و بهسازی آن مطرح و مورد حمایت قرار گرفت.

عشایری بیان کرد: برای کارخانه ریسباف طرحی تبیین خواهد شد که علاوه بر حفظ تمامی آثار معماری و هنری موجود، کاربری‌هایی تعریف گردد که حوزه خدمات عمومی را القا و هویت تاریخی و معماری یک ایرانی را به تمامی جهانیان در یک رویکرد بین‌المللی ایفا نماید.

سعید اسلامی دیگر عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص نقش این شرکت در تملک و بهسازی کارخانه ریسباف گفت: توجه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران همواره به ایجاد سرزندگی شهری است و سیاست‌های شهروندمداری و ایجاد فضاهای شهری از جمله مأموریت‌های اصلی این شرکت است.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل مذاکره جهت تملک این کارخانه با حضور شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام گرفته، گفت: با مدیریت این شرکت و با همکاری راه و شهرسازی استان این اتفاق افتاده و بر آن هستیم تا فضای کارخانه ریسباف را در اصفهان به یک اتفاق مهم شهری تبدیل کنیم که هم کارکرد محلی وهم کارکرد ملی و بین‌المللی داشته باشد.

سیدجواد میرحسینی عضو دیگر هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با توجه به معماری به کار رفته در ساخت کارخانه ریسباف اظهار کرد: تملک کارخانه ریسباف با هدف ایجاد یک فضای شهری مناسب برای مردم یک اتفاق بزرگی است چرا که برگشت این عرصه تاریخی و فضای باارزش شهری در راستای تغییر کیفیت زندگی انجام می‌شود

وی با احترام به معماری این مکان در ادامه گفت: قطعاً حفظ ابنیه باارزش با این معماری بسیار اهمیت دارد و حفظ آن‌ها جزو سیاست‌های شرکت عمران است و لازم است تا با تقویت یکتم که مربوط به فرهنگ ایرانی است به فضای شهری فوق‌العاده‌ای تبدیل گردد.

گفتنی است کارخانه ریسباف اصفهان به ارزش ۲۰۷ میلیارد تومان خریداری گردیده که بر اساس قرارداد امضا شده مبلغ ۵۰ میلیارد و ۷۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از این مبلغ به صورت نقدی، ۱۵۲۲ میلیارد و ۲۸۸ هزار و ۲۰۰ هزار ریال از طریق واگذاری ۱۲ پلاک مسکونی و تجاری از بهترین نقاط اصفهان و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر تا ۳۰ بهمن‌ماه امسال در وجه بانک پرداخت می‌شود.

ـ در همین زمینه :
■ وزارت راه و شهرسازی ریسباف را نجات داد
■ حفظ ریسباف، تغییر رویکرد‌ توسعه‌ی سوداگرانه به توسعه‌ی مسئولانه‌ی شهری است
■ استاندار اصفهان : تملک کارخانه‌ی ریسباف، ایثار وزارت راه و شهرسازی بود
■ کارخانه‌ی ریسباف از ظرفیت بهره‌برداری بین‌المللی برخوردار است
■ ایده‌ی وزارت راه و شهرسازی در بهره‌برداری بین‌المللی از ریسباف تحسین‌برانگیز است

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  18:12   دوشنبه 27 دی 1395  
 نظرات