اخبار   
 

 نگاهی به نجات کارخانه‌ی ریسباف به دست وزارت راه و شهرسازی

در حالی که هفت کارخانه‌ی ریسندگی در اصفهان تخریب شدند، تلاش برای خرید ریسباف از بانک ملی، حفظ آن و تبدیل به «موزه‌ی اصفهان» از سال‌ها پیش آغاز شده بود که سرانجام صبح امروز آیینِ امضای قرارداد انتقال مالکیت این کارخانه‌ در محل دفتر وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در همین زمینه، گزارشی در بخش گزارش‌های iiiwe در دسترس مخاطبان ارجمندمان است ...

نگاهی به نجات کارخانه‌ی ریسباف به دست وزارت راه و شهرسازی

ریسباف حفظ شد؛ از میان همه‌ی کارخانه‌هایی که شبانه زیر تیغ لودرها رفتند تا جای تاریخ معاصر اصفهان را برج‌های تجاری مسکونی بگیرد، ریسباف اگرچه نیمه‌ویران، اما پا برجا، پس از ۹۴ سال استقامت، ماند تا روایت روزگاری باشد که صدای بوق کارخانه‌ها در سراسر شهر می‌پیچید؛ کارخانه‌هایی که هر روز صبح هر کدام با نوایی، بیش از یک سوم جمعیت اصفهان را به سوی خود می‌کشاند تا بافندگانی که گاه سن‌شان به ۱۲ سال هم نرسیده تار و پود بخشی از تاریخ اصفهان را ببافند. بافندگانی که شاید همگی ابدی شده باشند اما جای دست‌هایشان بر تار و پود تاریخ اصفهان باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان است که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این کارخانه توسط "ماکس اتو شونمان" آلمانی در اصفهان طراحی شده و از سال ۱۳۱۴ هجری – شمسی شروع به کار کرد. این اثر یکی از هشت کارخانه ریسندگی در اصفهان است که در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در حالی که هفت کارخانه‌ی ریسندگی در اصفهان تخریب شدند، تلاش برای خرید ریسباف از بانک ملی، حفظ آن و تبدیل به «موزه‌ی اصفهان» از سال‌ها پیش آغاز شده بود که سرانجام صبح امروز آیینِ امضای قرارداد انتقال مالکیت این کارخانه‌ در چهارباغ بالای اصفهان به مساحت ۶۹هزار و ۳۴ مترمربع میان وزارت راه و شهرسازی و بانک ملی ایران در محل دفتر وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، تا به موزه‌ی بزرگ اصفهان تبدیل شود.

در همین زمینه، گزارشی در بخش گزارش‌های iiiwe در دسترس مخاطبان ارجمندمان است :

■ وزارت راه و شهرسازی "ریسباف" را نجات داد

  منبع : واحد تأمین محتوا و تحریریه‌ی iiiwe
  20:10   شنبه 25 دی 1395  
 نظرات    
 
احسان حیاتی 09:56 یکشنبه 26 دی 1395
0
 احسان حیاتی
این آخوندی بیاد حوضه ی مسکنشو نجات بده نره موزه بخره
کورش نیکزاد 14:35 یکشنبه 26 دی 1395
1
 کورش نیکزاد
جناب مهندس حیاتی
شما اگه یادت بیاری که دکتر آخوندی چه مخروبه ای رو از وزیرهای راه و شهرسازی احمدی نژاد (بهبهانی و نیکزاد و ...) تحویل گرفته بود، مطمئنم شما هم تایید میکنی که کارنامه ایشون در حوزه مسکن بسیار عالی بوده 
من که به دکتر آخوندی افتخار میکنم
خدا حفظش کنه
ایشالا با عزم جزمش جراحی نظام مهندسی رو هم که شروع کرده توی دوره بعد بتونه به یه جای درستی برسونه