اخبار   
 

 تأکید رییس‌جمهور بر ضرورت حفظ و احیای معماری سنتی در روستاها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن روحانی، رییس دولت یازدهم، در روز ملی روستا و عشایر بر حفظ و احیای معماری سنتی در روستاها تأکید کرد و گفت: دولت همه‌ی امکانات خود را برای توسعه‌ی روستاهای کشور به کار گرفته و باید کاری کنیم مهاجرت از روستا به شهر متوقف و مهاجرتِ معکوس در آینده آغاز شود ...

تأکید رییس‌جمهور بر ضرورت حفظ و احیای معماری سنتی در روستاها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن روحانی، رییس دولت یازدهم، در روز ملی روستا و عشایر بر حفظ و احیای معماری سنتی در روستاها تأکید کرد و گفت: دولت همه‌ی امکانات خود را برای توسعه‌ی روستاهای کشور به کار گرفته و باید کاری کنیم مهاجرت از روستا به شهر متوقف و مهاجرتِ معکوس در آینده آغاز شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن روحانی امروز اول آبان‌ماه در سومین همایش ملی روز روستا و عشایر ضمن تشریح تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود اشتغال و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها گفت حاشیه‌نشینی شهرها که امروز معضلی برای شهرهای بزرگ است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از آن نشات می‌گیرد، از بیکاری و عدم اشتغال است که به عدم توجه به شرایط زندگی روستاییان مربوط می‌شود.

روحانی در عین حال خواستار ضرورت حفظ بافت روستاها شد و با توجه به نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت و تحویل مسکن روستایی از آن بنیاد خواست تا بر حفظ بافت روستاها اهتمام ورزد.

رییس دولت یازدهم گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت وسازها نسبت به حفظ معماری سنتی پرجاذبه برای گردشگری تلاش کنند و معماری سنتی روستاها حفاظت و حراست کند.

روحانی ادامه داد: در طول دولت یازدهم، ۱۵۰۰ مجتمع آب‌رسانی برای ۱۹ هزار روستا ساخته شده است و امسال نیز ۸۱۱ مجتمع آب‌رسانی برای ۱۵ هزار و ۴۰ روستا در دست اقدام است. همچنین، در طول دولت یازدهم ۱۶۶۱ روستا صاحب برق شدند و امسال ۵۸۰ روستا در دستور کار دولت است تا از نعمت برق برخوردار شوند. از طرف دیگر تعداد روستاهای دارای لوله‌کشی گاز از ۱۴ هزار و ۳۲۹ روستا در ابتدای دولت یازدهم به ۲۱ هزار و ۲۷۳ روستا تا پایان مرداد امسال رسیده است.

example-image

رییس جمهوری افزود: روستایی به خوبی می‌داند محیط روستا از لحاظ فرهنگی، مهربانی، ارتباطات، پیوندهای اجتماعی، شرایط زیست محیطی، هوا، غذا و محصولات سالم بهتر و مناسب‌تر از شهر است و روستایی ویژگی و مزایای روستا را می‌داند؛ پس چرا به شهرها و حاشیه شهرها مهاجرت می‌کند، باید به این پرسش پاسخ دهیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دولت در نظر دارد تا پایان مرداد سال آینده تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت کشور را دارای تلفن ثابت کند و تا پایان امسال (۹۵)، ۲۵ هزار روستای کشور دارای خدمات الکترونیکی و اینترنت پرسرعت می‌شوند.

روحانی ادامه داد: برنامه دولت افتتاح ۱۰ سد بزرگ برای مدیریت منابع آب روستاها در سال جاری بوده است که از ابتدای امسال تا کنون ۶ سد به بهره‌برداری رسیده و ۴ سد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: تا پایان امسال ۱۳۵ هزار و ۶۳۶ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و ۲۱ هزار و ۹۸۸ هکتار شبکه آب‌رسانی و زهکشی فرعی در روستاهای کشور اجرا می‌شود که با اجرای آن ۷۰هزار فرصت شغلی برای روستاییان به دست می‌آید.

به گفته رئیس دولت تدبیر و امید، با وجود تمام تلاش‌های دولت برای بهبود شرایط آب، برق و ارتباطات، بهداشت، آموزش و مسکن در روستاها نسبت جمعیت روستاییان به کل جمیعت کشور کمتر از ۳۰ درصد شده است که این مساله مایه تاسف و به معنای ادامه مهاجرت از روستاها به شهرهاست.

روحانی گفت: باید از طریق توسعه دولت الکترونیک، جلوی سفر روستاییان به شهرها را بگیریم و سرعت مهاجرت آنها را کم کنیم. البته مادامی که درآمد روستاییان نسبت به شهرنشینان کمتر باشد این اقدامات موثر نیست بنابراین باید زمینه افزایش اشتغال و بالا بردن درآمد روستاییان را فراهم کنیم.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به همین منظور در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار استفاده از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به اشتغال روستاییان شده است.

گفتنی است، در این مراسم وزیران کشور، نیرو و جهادکشاورزی، معاونین رییس جمهوری و جمعی از روستاییان و عشایر حضور داشتند. بررسی اشتغال روستاییان و خدماتی که دستگاه‌های اجرایی کشور باید به روستاییان و روستاها ارائه دهند از محورهای این همایش دو روزه است.

همچنین قرار است در این همایش بسته توسعه روستایی و اشتغال پایدار رونمایی شود. ۱۵ مهرماه به نام روز روستا و عشایر نامگذاری شده است که از سال ۹۳ به مناسبت این روز، همایش بزرگداشت روستاییان و عشایر برگزار می‌شود.

  منبع : وبگاه وزارت راه و شهرسازی
  15:33   شنبه 1 آبان 1395  
 نظرات