اخبار   
 

 طرح پیشنهادی معمار لهستانی برای احیای زاینده رود

متیوز پوسپیچ Mateusz Pospiech معمار لهستانی طرحی برای زاینده رود ارائه کرده که می تواند پاسخی برای احیا و همچنین ایجاد یک محیط زیست پایدار در اکوسیستمی همانند زاینده رود اصفهان باشد...

طرح پیشنهادی معمار لهستانی برای احیای زاینده رود

متیوز پوسپیچ Mateusz Pospiech معمار لهستانی طرحی برای زاینده رود ارائه کرده که می تواند پاسخی برای احیا و همچنین ایجاد یک محیط زیست پایدار در اکوسیستمی همانند زاینده رود اصفهان باشد.

به گزارش هنرآنلاین و به نقل از آرچیتکتور طرح پیشنهادی حاضر اثر معمار لهستانی پاسخی برای احیا و همچنین ایجاد یک محیط زیست پایدار در اکوسیستمی همانند زاینده رود اصفهان است. ابر سازه ای عظیم به طول ۶ کیلومتر که می تواند درمان جای زخم در چشم انداز و ذهن ایرانیان باشد.

رودخانه زاینده رود بزرگترین رودخانه در منطقه مرکزی ایران بوده و آب این رودخانه برای سکونتگاه‌های اطراف آن ضروریست. نام این رودخانه به معنی زندگی دهنده، پایه و اساس رشد و پیشرفت فرهنگی و اقتصادی ایران در دوره صفوی به عنوان پایتخت بوده و ناپدید شدن آن ضربه بزرگی به این شهر وارد آورده است.



در این طرح از بستر خشک رودخانه برای استفاده از یک فضای مفید و پایدار بهره گرفته شده و در سه سطح که در هر کدام یک کانال قرار گرفته است سعی در بازگشت رودخانه همچون تار و پودی درهم تنیده است.

در زیر سطح زمین یک سیستم تراموا و همچنین پارکینگ که در ارتباط مستقیم با خیابان های اطراف است تعبیه شده و در سطح زمین فضاهای خدماتی در نظر گرفته شده؛ فضاهایی که با پایان یافتن خط اول مترو نیاز خواهد بود. همچنین در سطح بالای زمین پوشش گیاهی کاملا سبز و پارک های عمومی که در آن رودخانه ها و فضای آزاد باهم ارتباط برقرار میکنند در نظر گرفته شده است. کانال های تعبیه شده برای هر سطح کاملا انعطاف پذیر و در پاسخ به محدودیت ها و نیازهای سایت طراحی شده است.



پوشش سبز سطح بالا به گونه ای طراحی شده که در ماه های خشک همچون محافظ و در ماه های سرد باعث عبور نور به سطح های پایین تر می شود. مناطق سبز این پروژه به طور کارامدی توسط آبیاری قطره ای و کل طرح با رویکرد حفاظت و طرح جامع بازیافت آب طراحی شده است.

  منبع : هنرآنلاین
  13:42   شنبه 22 فروردین 1394  
 نظرات    
 
علی رستمی 15:11 سه شنبه 25 فروردین 1394
3
 علی رستمی
عجب... دیگه بعضیها مردن زاینده رود را پذیرفتن و باورشون شده. نکنه تعاونی مسکنها شروع کردن به پیش فروش تجاری و مسکونی وسط زاینده رود؟! هرگونه دخالت و دست بردن به اکوسیستم موجود زاینده رود یعنی پذیرفتن مردن آن و اعلام شکست مردم این برهه از تاریخ ایران. کوچکترین دخالت با هر اسمی یعنی باز شدن پای دلالیها و طرحهای عجیب ..
کارون زچشمه خشکید البرز لب فروبست     حتی دل دماوند آتشفشان ندارد
روز وداع خورشید زاینده رود خشکید      زیرا دل سپاهان نقش جهان ندارد

مهرشاد مهردادیان 18:16 پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394
1
 مهرشاد مهردادیان
شاید به عنوان یک ایده بتوان از آن یاد کرد ولی فکر میکنم جهت طراحی همچین مواردی خیلی موارد پر اهمیت دیگر مانند: فرهنگ ، حس تعلق، هویت ، خاطرات و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که در این ایده به آنها توجهی نشده