اخبار   
 

 دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی تشکیل شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با صدور بیانیه‌ای از شروع به کار دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی خبر داد...

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی تشکیل شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با صدور بیانیه‌ای از شروع به کار دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم متن بیانیه به شرح ذیل است؛

"خلافیت، رقابت، انتخاب"

در پس بسیاری از بناهایی که گرامی داشته می شوند رقابتی سالم در انتخاب آنها برگزار شده است. این مسابقات باعث برانگیخته شدن ایده‌های ناب شده و موجب می شود بستری مناسب برای خلق بهترین‌ها فراهم گردد.

مسابقات معماری و شهرسازی زمینه‌ای برای خلق ایده‌ها و استعدادهای جدید است. شرکت کنندگان در مسابقه تعصبات را کنار گذاشته، موانع را در هم شکسته و طرح های خلاقانه تولید می کنند. (اقتباس از سونام پراسودو نیک جانسون)

مسابقات معماری و شهرسازی فعالیتی گروهی و جمعی گاه با مشارکت هزاران نفر است که حاکمیت قواعد و قوانین بازی، سازماندهی، راهبری صحیح و بی عیب و نقص آنها هم از نقطه نظر برخورداری از بهترین و کارآمدترین نتیجه و هم از زاویه پایبندی به قانون و رفتار عادلانه در رعایت حقوق طرفین ذینفع و درگیر در رقابت و امکان پاسخگوئی آتی به نتایج اعلام شده از بیشترین اهمیت برخوردار است.

نظم بخشی به مسابقات معماری و شهرسازی و نیاز به سازماندهی و نظارت بر این امر و در نتیجه، تدوین چهارچوب و روالی قانونمند برای برگزاری مسابقات سال ها است که محل چالش نهادها و گروه های مختلف حرفه ای، ذینفعان و متولیان امر بوده است.

آئین‌نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی با پیشنهاد فرهنگستان هنر در تاریخ 1381/12/20 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در تاریخ 1382/1/26 طی بخشنامه شماره 309/د ش بعنوان ضوابط لازم الاجرا برای کلیه دست اندرکاران مسابقات معماری و شهرسازی در سطح کشور اعم از سازمان های دولتی و بخش خصوصی و از اشخاص حقیقی تا حقوقی ابلاغ شد و پیشینه استنادی تدوین این آئین نامه را می توان در نشریه شماره 240 سازمان برنامه و بودجه و اندک مدارک پراکنده‌ای که توسط صاحب نظران و اهل حرفه جمع‌آوری گردیده است در نظر گرفت.

بر اساس آئین‌نامه جامع برگزاری مسابقات "تشکیل دبیرخانه دائمی و هیأت حل اختلاف از وظایف وزارت راه و شهرسازی است" که در این راستا با توجه به نگاه ویژه مقام‌عالی وزارت جناب آقای دکتر آخوندی به حرفه معماری و شهرسازی و دستور مساعد ایشان مبنی بر تشکیل این دو نهاد از سال 1393 کارگروه مشورتی از صاحب نظران و اهل حرفه جهت بررسی و فراهم نمودن مقدمات استقرار دبیرخانه در معاونت مسکن و ساختمان تشکیل گردید و سرانجام با فراهم شدن بستر اجرایی این رویداد مهم مقرر شد در تاریخ 3/2/1394 همزمان با بزرگداشت شیخ بهائی و روز معمار این دبیرخانه فعالیت خود را ‌آغاز نماید.

ضروری است از تاریخ شروع به کار دبیرخانه، تمامی مسابقات کشور در دبیرخانه دائمی ثبت گردد و در صورت تأیید، مجوز استفاده از نشان دبیرخانه برای درج در فراخوان مسابقه به مدیر برگزاری اعطا می گردد.

به منظور هر چه بهتر اداره شدن دبیرخانه دائمی مسابقات و نظارت و ساماندهی امر مسابقات در سطح کشور، همانگونه که در استقرار دبیرخانه دائمی معمول گردید کمک و یاری شما صاحبنظران، اهالی حرفه و دانشگاه را طلب می نماید.

امید است که در روند اجرای نقش نظارتی این دبیرخانه، همه ارکان و دست‌اندرکاران مسابقات (اعم از سرمایه‌گذاران، کارفرمایان، مدیران، مشاوران، داوران، شرکت کنندگان و تمامی نظامات، انجمن ها، اصناف و بنگاه‌های حرفه ای) با ترویج و اجرای ضوابط و مقررات، علاوه بر ارتقاء سطح کیفی و کمی مسابقات بتوانند این روش مبارک را در سطح جامعه تبلیغ، تشویق و نهادینه کند.

  منبع : تسنیم
  14:09   شنبه 29 فروردین 1394  
 نظرات