اخبار   
 

 تعیین تکلیف وضعیت مالکیت کاخ مروارید ضروری است

تعیین تکلیف وضعیت مالکیت کاخ مروارید ضروری است و حفظ فضای سبز کاخ مروارید و وجود درختان کهن سال در این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است...

تعیین تکلیف وضعیت مالکیت کاخ مروارید ضروری است

تعیین تکلیف وضعیت مالکیت کاخ مروارید ضروری است و حفظ فضای سبز کاخ مروارید و وجود درختان کهن سال در این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسدالله درویش امیری معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز که در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: از حمایت های دادستان کرج و مجموعه استان که برای بازگرداندن مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ مروارید به اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری البرز تلاش کردند صمیمانه تشکر می کنم.

درویش امیری در ادامه با اشاره تخصیص اعتبار برای این مجموعه تاریخی فرهنگی بی نظیر که بجا مانده از تاریخ معاصر و دوران پهلوی است، گفت: از زمانی که این مجموعه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری البرز قرار گرفته است، سازمان یک میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری این اثر منحصر به فرد هزینه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تکلیف مالکیت این بنای تاریخی باید مشخص شود، افزود: حفظ فضای سبز کاخ مروارید و وجود درختان کهن سال در این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار و این امر مستلزم هزینه بالایی است به همین منظور از نهادهای حاکمیتی می خواهیم وضعیت مالکیت کاخ مروارید را مشخص کنند تا سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اعتبارات مناسبی را برای نگهداری این مجموعه اختصاص دهد.

کاخ مروارید قابلیت تبدیل شدن به موزه ای بزرگ را دارد

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: اگر وضعیت مالکیت حقوقی کاخ مروارید مشخص نشود و در اختیار دولت و سازمان قرار نگیرد برای اختصاص اعتبارات بلاتکلیف خواهیم بود.

وی تبدیل شدن مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ مروارید به موزه بزرگ استان را مطالبه استاندار البرز عنوان کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور آمادگی دارد تا با تامین اعتبار این مجموعه را حفظ و به موزه ای بزرگ در شان مردم البرز تبدیل کند.

وی بر روی تعیین تکلیف حقوقی مجموعه تاریخی - فرهنگی کاخ مروارید تاکید کرد و گفت: در صورتی که تعیین تکلیف نشود ما هم انگیزه کافی برای انجام اقدامات لازم در این مجموعه را نداریم.

درویش امیری یادآور شد: تعیین تکلیف حقوقی و مالکیتی، این مجموعه را از نابودی نجات می دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور متولی سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که متاسفانه در بسیاری از موارد صنایع دستی مظلوم واقع شده است، گفت: از ۴۵۰ اثر ثبتی صنایع دستی شناخته شده در دنیا ۳۵۰ اثر متعلق به ایرن است.

وی یادآور شد: در بسیاری موارد در گذشته تخریب آثار تاریخی افتخار بود ولی در حال حاضر حفظ میراث فرهنگی در میان مردم فراگیر و افتخار شده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی یکی از راههای ارتباطی است که مردم از آخرین رویدادها با خبر می شوند، افزود: اگر گوشه ای از آثار تاریخی تخریب شود و آسیب ببیند مردم به سرعت در شبکه های اجتماعی مطلع می شوند و واکنش نشان می دهند.

برخی افراد مغرضانه می خواهند توفیقات دولت تدبیر و امید را از بین ببرند

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به خروج غیرقانونی اشیاء تاریخی روستای خوروین در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز گفت: اشیاء تاریخی روستای خوروین شهرستان ساوجبلاغ توسط دو تبعه فرانسوی و بلژیکی از کشور خارج شد با گذشت سالها، پرونده این اشیاء تاریخی در دادگاه بلژیک توسط جمهوری اسلامی ایران به جریان افتاد و دو بار حکم محکومیت ایران صادر شد ولی در نهایت سال گذشته موفق به بازگرداندن این اشیاء تاریخی به کشور شدیم.

درویش امیری گفت: سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و دولت تدبیر و امید در حفظ آثار تاریخی کشور از هیچ تلاشی فرو گذار نبوده و از خروج غیرقانونی اشیاء تاریخی کشور جلوگیری می کند.

وی از ۱۳ مورد پرونده حقوقی اموال تاریخی ایران در کشورهای دیگر نام برد و افزود: در این باره سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور کوتاه نخواهد آمد و به دنبال حفظ آثار تاریخی کشور است.

نباید نسبت به صنعت گردشگری از منظر امنیتی نگاه کنیم

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور از وجود پروندهای حفاری های غیرمجاز نام برد و افزود: ۱۰ مورد از حفاری های غیر مجاز در محوطه ای تاریخی شناسایی و تحویل مراجع قضایی شده اند.

این مسئول در ادامه در رابطه با توسعه صنعت گردشگری در کشور، گفت: ما نباید نسبت به صنعت گردشگری از منظر امنیتی نگاه کنیم و یا حضور گردشگران خارجی را دلیلی برای تهدید فرهنگ بدانیم.

درویش امیری از صنعت گردشگری بعنوان سومین صنعت پول ساز دنیا یاد کرد و افزود: از صنعت غیر دود زای گردشگری می توانیم برای توسعه کشور استفاده کنیم.

وی از تازه تاسیس بودن استان البرز یاد کرد و گفت: البرز میراث طبیعی ارزشمندی دارد وجود جاده زیبای چالوس و میراث طبیعی بنام طالقان این استان را با دیگر استانها متمایز کرده است.

وی با اشاره به اینکه عمر فعالیت سازمان در حوزه میراث طبیعی را ۱۲ سال عنوان کرد و گفت: میراث طبیعی به اندازه میراث تاریخی دارای اهمیت هستند.

وی در پایان گفت: میراث طبیعی غیر قابل تکرار است به همین منظور سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری باید در کنار سازمان محیط زیست از میراث طبیعی کشورمان که در دنیا بی نظیر است، حفاظت کند.

در پایان این مراسم که با حضور معصومی و ملاصالحی معاونین عمرانی و سیاسی استاندار و عباباف مدیرکل حراست و سید محسن دلبری مدیرکل امور استان ها برگزار گردید از خدمات ابوالفضل عبیدی تقدیر و تشکر و عبدالناصر میرچی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان البرز معرفی شد.

  منبع : هنرآنلاین
  14:21   دوشنبه 7 اردیبهشت 1394  
 نظرات