اخبار   
 

 کاوش روی مدیریت آب محوطه‌ی تاریخی پاسارگاد با همکاری فرانسوی‌ها

هیأت مشترک باستان‌شناسی ایران ـ فرانسه در دومین فصل از مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی و میان‌رشته‌ای، به بررسی مدیریت آب در دوره‌ی هخامنشیان در محوطه‌ی میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب پرداخت ...

کاوش روی مدیریت آب محوطه‌ی تاریخی پاسارگاد با همکاری فرانسوی‌ها

هیأت مشترک باستان‌شناسی ایران ـ فرانسه در دومین فصل از مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی و میان‌رشته‌ای، به بررسی مدیریت آب در دوره‌ی هخامنشیان در محوطه‌ی میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب پرداخت.

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کوروش محمدخانی، باستان شناس و متخصص آرکئو ژئوفیزیک (فیزیک باستان شناسی زمین) هدف از انجام مطالعات اخیر دشت پاسارگاد را بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد و مطالعات چشم انداز باستانی این محوطه در روزگار هخامنشیان اعلام کرد.

سرپرست هیأت پژوهش های میان رشته ای در محوطه میراث جهانی پاسارگاد تصریح کرد: پژوهش روی مدیریت آب در دوره هخامنشیان در محوطه و دشت مرغاب از دیگر اهداف مطالعاتی هیأت مشترک ایران و فرانسه بود.

محمدخانی افزود: در این فصل برای برداشت نمونه های گرده و گیاه باستانی از چند نقطه از محوطه پاسارگاد، از مطالعات آرکئوژئوفیزیکی که در سالهای قبل توسط هیأت در محوطه انجام شده بود، استفاده شد.

به گفته این متخصص آرکئو ژئوفیزیک، با توجه به نقشه های مغناطیسی تهیه شده چند نقطه از محوطه انتخاب و نمونه برداری از این نقاط انجام گرفت و علاوه بر آن از محل باغ سلطنتی نیز چند نمونه برداشت شد.



استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: مطالعه سدها، بندها و مسیر رودخانه پلوار و همچنین سیستم آبی باستانی در دشت از دیگر مطالعاتی بود که در این فصل انجام شد.

به گفته وی، تمامی نمونه های برداشت شده برای مطالعات گیاه باستان شناسی، گرده شناسی و زمین باستان شناسی و آزمایشات کربن ۱۴ به منظور تاریخ گذاری برای آزمایش توسط متخصصین به کشور فرانسه ارسال شد.

محمدخانی افزود: پژوهش های باستان شناسی و میان رشته ای در محوطه میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب، بر اساس تفاهم نامه پنج ساله منعقد شده بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه لیون ۲ فرانسه، از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.

این پژوهش ها به سرپرستی کورش محمدخانی (پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد و دانشگاه شهید بهشتی تهران) و سباستین گندت (مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه- دانشگاه لیون ۲) و به همراهی مرتضی جمالی (دیرین اقلیم شناس و متخصص گرده شناسی، مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه - مارسی)، ژان باتیست ریگو (زمین باستان شناس، دانشگاه تور فرانسه) و دومنیک دوما (جغرافیدان و متخصص آب، دانشگاه لیون ۳) با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،همکاری پژوهشکده باستان شناسی و پایگاه پژوهشی میراث جهانی پاساگاد به انجام رسید.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  12:49   یکشنبه 24 مرداد 1395  
 نظرات