اخبار   
 

 قیصریه اصفهان نه مادر دارد نه دایه

بیش از یک ربع قرن است بزرگترین بازار سرپوشیده ایران و نماد دوران پرشکوه تجارت صفوی به حال خود رها شده است...

بی­تفاوتی شهرداری نسبت به بازار اصفهان

قیصریه اصفهان نه مادر دارد نه دایه

بیش از یک ربع قرن است بزرگترین بازار سرپوشیده ایران و نماد دوران پرشکوه تجارت صفوی به حال خود رها شده است. بازاری که روزگاری محل رفت­وآمد تجار از سراسر جهان بود و سرا و تیمچه­های آن مملو از مشتری، این روزها حتی در حد یک جاذبه توریستی جهانی هم نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب نمی­کند.

شهروندان اصفهانی هم دیگر چندان رغبتی به خرید از بازار قیصریه ندارند. بازاری که به گفته کسبه بیش از آنکه نشانی از بازار شاهی داشته باشد بیش­تر شبیه بازارهای روزی است که در هنگام گذر ازآن باید مدام مراقب جلوی پایت باشی که مبادا به بساط یا ویترین مغازه­ای برخورد نکنی.

هر چند از سال 1384 شهرداری اصفهان برای ساماندهی وضعیت بازار قیصریه طرحی را در خصوص بهسازی و نوسازی آن تهیه کرد، اما بنا به دلایلی نامعلوم، تاکنون نسبت به اجرای آن اقدامی نکرده است.

طبق آیین­نامه اجرایی ماده 156 مصوب 8/10/1381 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (ماده ششم) مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ایمنی فضاهای فرهنگی، بافت­ها و آثار تاریخی و دفاع­مقدس، بقاء متبرکه، آرامگاه مشاهیر، مساجد، حسینیه­ها، تکایا، بازارها و گورستان­ها با رعایت تناسب با ویژگی­های بافت­های تاریخی و اولویت در ارائه خدمات شهری (از قیبل محوطه­سازی،کف­سازی، روشنایی مناسب، جمع­آوری و دفع آب­های سطحی، تامین آب آشامیدنی، برق، تلفن، گاز و ایمن­سازی در برابر سوانح طبیعی و آتش­سوزی و نصب تابلوهای راهنمایی) با بهره­گیری از تکنیک­های فنی با همکاری دستگاه­های ذی­ربط به عهده شوراهای اسلامی شهر و روستا است. اجرای تصمیمات شورا در موارد فوق بر عهده شهرداری­ها و دهیاری­ها است.

شهرداری اصفهان اما گویا خود را از این قانون مستثنی دانسته و با وجود پیگیری­های فراوان هیات امناء بازار و با وجود تهیه طرح­های بهسازی و کف­سازی برای بازار قیصریه با این ادعا که برخی از کسبه با بهسازی و نوسازی کف بازار مخالف هستند، از اجرای عملیات نوسازی خودداری کرده است.

«غلامحسین چیت­ساززاده»، عضو هیات امنا و یکی از مالکین بازار قیصریه می­گوید: «آبان ماه سال 92 هیات امناء طی نامه­ای به شماره 37026/92/3 برای چندمین بار از شهرداری خواست تا در خصوص بهسازی و نوسازی کف بازار اقدام کند اما نتیجه پیگیری­ها تا دفتر شهردار اصفهان این بود که شهردار گفت: "اگر کسبه در تامین بخشی از هزینه نوسازی همکاری نکند شهرداری برای اجرای طرح اقدام نخواهد کرد."

نقل قولی که محمدرضا طیبیی معاون عمرانی شهرداری منطقه سه شهرداری اصفهان نیز 31 تیرماه سال جاری در پاسخ به این پرسش که شهرداری برای بهسازی کفپوش بازار چه برنامه­ای دارد؟ آن را تکرار کرد و گفت: «طبق برآورد برای بهسازی و نوسازی کف بازار حدود 470 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است که باید مبلغ 170 میلیون تومان آن از سوی کسبه بازار تامین شود.»

به گفته طیبیی در صورتی شهرداری اصفهان برای بهسازی و نوسازی کف سازی بازار اقدام می­کند که بخشی از هزینه آن توسط شهرداری، بخشی توسط کسبه بازار و بخشی از سوی سازمان میراث فرهنگی تامین شود.



این اظهار نظر معاون عمرانی شهرداری منطقه سه در حالی است که طبق قانون شهرداری مصوب 11/4/ 1334 فصل ششم ماده 55 ساختن خیابان­ها و آسفالت کردن سواره­روها و پیاده­روهای معابر و کوچه­های عمومی و انهار و جدول­های طرفین از سنگ، آسفالت و امثال آن به هزینه شهرداری هر محل است (الحاقی مصوب 27/11/1345).

«محمدعلی چیت­ساززاده»، نماینده هیات امناء بازار در گفتگو با خبرنگار CHN گفت: «طی دو ماه گذشته کسبه بازار قیصریه به این نتیجه رسیده­اند که مدیریت شهرداری اصفهان نه تنها تمایل و انگیزه­ای برای بهسازی و نوسازی بازار قیصریه ندارد؛ بلکه با دادن پاسخ­های غیرکارشناسانه و غیرقانونی به انحاء مختلف کسبه بازار را در بلاتکلیفی قرار داده است.

چیت­ساززاده با اشاره به نامه­نگاری هیات امناء بازار با عباس مقتدایی رئیس مجمع نمانیدگان استان اصفهان در خصوص پیگیری وضعیت بازار قیصریه گفت: «پس از بی­نتیجه ماندن پیگیری­ها از طریق شهرداری منطقه سه هیات امناء بازار در جلسه­ای با حضور مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خواست خود مبنی بر بهسازی وضعیت فیزیکی بازار را مطرح کردند و ایشان طی نامه­های به شماره 582/9، 581/8 و 630/8 به تاریخ 22/6/1393 خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار و رئیس سازمان میراث فرهنگی استان خواستار تسریع در بررسی و پیگیری موضوع شدند.»

چیت­ساززاده با اشاره به بی­تفاوتی مدیران شهری اصفهان در خصوص وضعیت بازار قیصریه گفت: «پاسخ "محمد نورصالحی" معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به درخواست کسبه برای بهسازی و نوسازی کف بازار این است که با سقائیان­نژاد صحبت کردم، وی مبنای کار را بر اساس تقسیم هزینه به سه قسمت قرار داد. پس در صورت تامین دو سوم هزینه توسط بازار و میراث، شهرداری عملیات اجرایی را آغاز می­کند." این اظهار نظر شهردار اصفهان در خصوص تامین بخشی از هزینه کف­سازی بازار توسط کسبه در حالی است که طبق قانون تامین صددرصد هزینه با شهرداری است و طرح این موضوع به وضوح پدیدآورنده شاعبه در خصوص روحیه قانون­گریزی شهرداری اصفهان است.»

نماینده هیات امناء بازار ادامه داد: «نورصالحی در پاسخ به این انتقاد که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تامین صددرصدی هزینه کف­سازی بازار بر عهده شهرداری است، و گفت: "مگر مجلس می­تواند برای شهرداری تعیین تکلیف کند؟!»

هرچند طرح مشکلات بازار قیصریه به "حبیب الله تحویل­پور"، مدیر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شهرداری اصفهان هم چندان راهگشا نبوده است. بنا به گفته چیت­ساززاده تحویل پور در پاسخ به طرح مشکلات و گوش زد نمودن تکالیف قانونی شهرداری در خصوص بهسازی بازار قیصریه گفت: «اگر تنها برای تذکر دادن در مورد وظایف ما آمده­اید، ما نیز آن­چنان که این چندین ساله اتفاقی نیفتاده است، دست روی دست گذاشته و کاری انجام نخواهیم داد!»

و یا پاسخ "محسن رنجبر"، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص برخورد با تخلفات صورت گرفته و رفع سد معبر در بازار این بوده که «چند سال قبل برای برخورد با سد معبر در بازار اقدام کردیم؛ اما گروهی از کسبه ناراضی بودند و اذیت کردند، در نتیجه الان شهرداری تمایلی به برخورد با سد معبر در بازار قیصریه ندارد.»

این اظهار نظر معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در حالی است که طبق تبصره یک "ماده 55 قانون شهرداری­ها" سد معابر عمومی و اشغال پیاده­روها و استفاده غیرمجاز آن­ها و میدان­ها و پارک­ها و باغ­های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مامورین خود راسا اقدام کند؛ که در واقع نشان­دهنده فلسفه وجودی ارگان­هایی از این دست، در سطوح بالای اجرایی کشور برای برخورد با متخلفین، و سیاست­گذاری برای ایجاد نظم و انضباط اجتماعی است.

چیت­ساززاده با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار قیصریه اصفهان به عنوان بخشی از میراث جهانی نه در شان اصفهان و نه در شان نام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: «طی دو ماه گذشته هیات امناء برای سروسامان دادن به وضعیت بازار با همه مسئولینی که به نوعی مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع بازار درگیر هستند صحبت کرده و جلسه داشته است، اما در نهایت آنچه اتفاق افتاده تنها نامه­هایی بوده است که رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس شورای شهر خطاب به شهردار نوشته و وظایف قانونی وی را به او متذکر شده­اند.»

چیت­ساززاده با اشاره به پیگیری­های رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان برای سروسامان دادن به وضعیت بازار گفت: با توجه به عدم­نتیجه جلسات هیات امناء بازار با معاون شهرسازی ومعماری، معاون خدمات شهری و مسئول بازرسی شهرداری؛ عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی نامه­ای به شماره 627/9 مورخ 24/7/93 از مرتضی سقائیان­نژاد خواسته تا شخصا پیگیری­های لازم در خصوص بهسازی و نوسازی بازار قیصریه اصفهان را انجام دهد.

بیش از 9 سال است که از تصویب طرح بهسازی و نوسازی بازار قیصریه اصفهان توسط شهرداری می­گذرد؛ بازاری که در ماه میزبان شهردار و سفیر کشورهای دیگر است و به دعوت شهردار اصفهان به این شهر سفر می­کنند و قیصریه به طور حتم یکی از اولین مکان­هایی است که از آن بازید می­کنند. بازاری که خدمات شهری ارائه شده در آن می­تواند بازگوکننده بخشی از مدیریت شهری اصفهان باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در شعار 93، فرهنگ را محور تمام امور قرار داده­اند؛ شعار "سهم من از فرهنگ نصف­جهان چیست؟"را به عنوان شعار شهرداری در سال جاری در نظر گرفت. حال باید این شعار را اینگونه مطرح کرد که "سهم شهرداری در حفظ و حراست از فرهنگ نصف­جهان چقدر است؟"

  منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی
  14:35   شنبه 3 آبان 1393  
 نظرات