اخبار   
 

 تصاحب کاخ‌های نیاوران و سعدآباد از سوی بنیاد مستضعفان، خلاف منافع ملی است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفت: اقدام بنیاد مستضعفان برای تصاحب کاخ‌های نیاوران و سعدآباد، خلاف منافع عمومی و مصلحت است ...

تصاحب کاخ‌های نیاوران و سعدآباد از سوی بنیاد مستضعفان، خلاف منافع ملی است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفت: اقدام بنیاد مستضعفان برای تصاحب کاخ‌های نیاوران و سعدآباد، خلاف منافع عمومی و مصلحت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، محمدحسن طالبیان درنشست خبری همزمان با روز بناهای تاریخی درباره ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان بر دو کاخ موزه نیاوران و سعدآباد اظهارکرد: از اینکه چرا بنیاد مستضعفان با چنین جدیتی پیگیر تصاحب این دو مجموعه است، متعجبم.
وی افزود: کاخ ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران در دوران پهلوی به وزارت دربار تعلق داشته و با هزینه بیت‌المال احداث شده است، بنابراین جزو اموال خاندان پهلوی محسوب نمی شود و جزو بیت‌المال است و به استناد فرمان حضرت امام خمینی (ره) مورخ ۱۳ اسفند ماه ۵۷، مالکیت این دو کاخ برعهده دولت قرار گرفته است.

بنیاد مستضعفان اخیرا برای چندمین بار در سنوات گذشته ادعای تصاحب دو کاخ ‌موزه سعدآباد و نیاوران را که هم‌اکنون مدیریت آن دراختیار سازمان میراث فرهنگی می باشد را کرده است.

این بنیاد با توجه به طرح شکایت دردادگاه بدوی که منجربه صدور رای به نفع بنیاد مستضعفان در مالکیت بر این دو کاخ صادر شده است. این موضوع درشعبه ۶ دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی قرار گرفته و اما با واکنش معاون میراث فرهنگی سازمان مواجه شده است.

طالبیان با بیان اینکه قوانین ما کاملا روشن است و این کاخ‌ها اموال خاندان پهلوی نیست، تاکیدکرد: بخش حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی این موضوع را به‌صورت جدی دنبال می‌کند.

وی افزود: در تمام دنیا مدیریت این نوع از کاخ‌ها برعهده سازمان‌های تخصصی یعنی میراث‌فرهنگی است ضمن اینکه ما تجربه خوبی ازبلاتکلیفی بناها و آثارتاریخی نداریم و نمونه آن کاخ مروارید (کاخ مروارید، کاخی درمهرشهرکرج) است که سال‌ها وضعیت آن بلاتکلیف بود و اکنون با مشکلاتی روبه‌رو می باشد.

طالبیان گفت: مجموعه رامسر را نیز در نظر بگیرید که سال‌ها است بلاتکلیف است و وضعیت مناسبی ندارد درحالی که تجربه نشان داده است زمانی که مدیریت این کاخ‌ها به سازمان تخصصی خود واگذار شود از سلامت بهتری در اداره آن برخوردار است.


نیاوران و سعدآباد، محلی گردشگری و میراث‌فرهنگی

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: کاخ‌های سعدآباد و نیاوران مجموعه‌ای گردشگری، میراث‌فرهنگی و موزه‌ای است که مراقبت، صیانت، نگهداری و مدیریت آن توسط یک سازمان تخصصی برای منافع ملی نیز بهتر است کما اینکه سال به سال نحوه مدیریت موزه‌ای این دو کاخ بهتر می‌شود.

طالبیان اضافه کرد: سعدآباد و نیاوران تنفس گاه شهر تهران هستند و به‌عنوان آثار ارزشمند تاریخی نگهداری می‌شوند و حفظ میراث‌فرهنگی هم اکنون یک مطالبه اجتماعی است.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  12:25   یکشنبه 27 فروردین 1396  
 نظرات