اخبار   
 

 اشتباهی که دیوار آرامگاه «یعقوب لیث» را آوار کرد

در حالی که دیوارِ ضلع جنوبی آرامگاه «یعقوب لیث صفاری» به هنگام انجام عملیات مرمت و سامان‌دهی آرامگاه تخریب شد، اکنون گفته می‌شود که آن کار یک اشتباه بوده و به دنبال این اشتباه، پیمانکار پروژه تعویض شده است. به گزارش ایسنا، به دنبال تخریبِ دیوار ضلع جنوبی آرامگاه «یعقوب لیث صفاری» توسط پیمانکار پروژه که گفته می‌شود به‌صورت مستقیم زیر نظر مسئول پایگاه میراث فرهنگی جندی‌شاپور انجام گرفته، مسئولان اداره‌ی میراث فرهنگی دزفول و پیمانکار تازه‌ی این پروژه مسئولیتی حاضر به گفت‌وگو نشدند ...

اشتباهی که دیوار آرامگاه «یعقوب لیث» را آوار کرد

در حالی که دیوارِ ضلع جنوبی آرامگاه «یعقوب لیث صفاری» به هنگام انجام عملیات مرمت و سامان‌دهی آرامگاه تخریب شد، اکنون گفته می‌شود که آن کار یک اشتباه بوده و به دنبال این اشتباه، پیمانکار پروژه تعویض شده است. به گزارش ایسنا، به دنبال تخریبِ دیوار ضلع جنوبی آرامگاه «یعقوب لیث صفاری» توسط پیمانکار پروژه که گفته می‌شود به‌صورت مستقیم زیر نظر مسئول پایگاه میراث فرهنگی جندی‌شاپور انجام گرفته، مسئولان اداره‌ی میراث فرهنگی دزفول و پیمانکار تازه‌ی این پروژه مسئولیتی برای گفت‌وگو در این زمینه بر عهده نگرفتند.

مهدی شیربُتی - پیمانکار جدید مرمت و ساماندهی آرامگاه یعقوب لیث صفاری - ، که در طول دو سال گذشته، دو فصل مرمت در این بنای تاریخی انجام داده، در گفت‌وگو با ایسنا، هدف از آغاز این مرمت‌ها را حتی در فصل جدید که نخست توسط پیمانکارِ دیگری درحال انجام بود، «اصلاح وضع موجود و تداوم در اقدامات برنامه ریزی شده از گذشته» دانست.

او تاکید کرد: «مرمت یک اقدام مستمر است که نیاز به برنامه‌ای چند مرحله‌ای هستیم، این طور نیست که ناگهان وارد شویم، کارها باید تدریجی باشد.» وی اما درباره‌ی تخریبِ این دیوار، اظهار کرد: «اتفاقِ اشتباهی بود که باعث شد ناظر پروژه تعویض شود.» در تصاویر ارسال شده برای خبرنگار ایسنا، تخریب دیوار ضلع جنوبی آرامگاه یعقوب لیث در حالی تخریب شده که بنر کارفرمایی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان بالای سر همان دیوار تخریب شده، نصب است!

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

از سوی دیگر اسفند سال ۱۳۹۶ یعقوب زلقی ـ‌ مدیر پایگاه جندی شاپور ـ خبر از مرمت جدی این آرامگاه بعد از سال‌ها بی‌توجهی داده بود؛ اقدامی که در آستانه نورز ۱۳۹۷ این آرامگاه را به مسیرهای گردشگری نوروزی اضافه می‌کرد. او گفته بود: «یعقوب لیث بنیان‌گذار سلسله صفاریان چون با خلفای عباسی درگیر بود از سیستان به سمت خوزستان می‌آید و در جنگی زخمی شده و در بیمارستان گندی شاپور بستری می‌شود و در همین شهر می‌میرد. اکنون اقدامات خوبی درخصوص آرامگاه او انجام دادیم.»

اما حالا بعد از ۱۷ ماه، بار دیگر پروژه «مرمت و ساماندهی آرامگاه یعقوب لیث صفاری» در دستور اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان قرار گرفته و بر اساس عملکرد رخ داده تا امروز تخریب این دیوار نیز یکی از برنامه‌ها در روند مرمت این آرامگاه بوده است؛ آرامگاه کسی که بر اساس منابع زبان فارسی، ناجی زبان فارسی بعد از حمله اعراب به ایران است. آن هم در شرایطی که به گفته مردم محلی این منطقه، نه دچار سیل نوروز امسال شد که نم‌زدگی و شوره‌زدگی بلای جان این دیوار شده باشد و نه زلزله‌ای در کار بوده که به واسطه‌ی ترک خوردگی و سستی دیوارش امکان ریزش آن روی سر بازدیدکنندگان وجود داشته باشد.

اکنون در کنار تعریف پروژه‌ی ساماندهی جدید آن هم بعد از این مدت کوتاه از گذشت دو پروژه‌ی ساماندهی این آرامگاهِ چند صد ساله که به شماره ۲۵۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، این دیوار تخریب شده، اما آریایی - مدیر اداره کل میراث فرهنگی شهرستان دزفول - حاضر به صحبت با ایسنا نشد، از سوی دیگر تماس خبرنگار ایسنا با یعقوب زلقی - مدیر پایگاه میراث فرهنگی جندی شاپور - نیز تا زمان ارسال این خبر امکان‌پذیر نشد.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:59   یکشنبه 20 مرداد 1398  
 نظرات