اخبار   
 

 مدگرایی باید از نماسازی ساختمان ها برچیده شود

مشکلی که ما در نماسازی ساختمان ها داریم این است اول نقشه ساختمان تهیه می شود وبعد موضوع اجرای نما مطرح می شود...

مدگرایی باید از نماسازی ساختمان ها برچیده شود / ضرورت تشکیل کمیته نما در معاونت های شهر سازی

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نمای ساختمان از جمله مهمترین اجزای ساختمان ها به شمار می رود گفت: مشکلی که ما در نماسازی ساختمان ها داریم این است اول نقشه ساختمان تهیه می شود وبعد موضوع اجرای نما مطرح می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با معاونین شهر سازی مناطق 22 گانه شهرداری تهران دیدار کردند. در این دیدار همچنین معاون شهر سازی شهرداری تهران و نیز معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری تهران و همچنین مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران حضور داشتند. ضرورت موضوع نماسازی منطبق بر معماری ایرانی اسلامی از محور های این جلسه بود.

در این جلسه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروزه در ساختمان سازی توجه خاصی به نماها نمی شود گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم این است که شهرسازان ابتدا به فکر طراحی نقشه ساختمان هستند و در نهایت با اتمام ساختمان به فکر نمای آن می افتند در صورتی که نقشه ی ساختمان باید به صورت حجمی تهیه شود و از همان ابتدا نمای بیرونی ساختمان معرفی شود.

چمران با اشاره به اینکه مد گرایی بلای جان ساختمان های شهر تهران شده است گفت: ما باید به دنبال هویت سازی شهر تهران در نماهای ساختمان باشیم حال آنکه امروز نماهای ساختمان ها دچار مد گرایی شده و متاسفانه در بعضی رسانه ها به این نوع مد گرایی دامن زده می شود. به عنوان مثال از رواج یک نوع نما سخن گفته می شود در حالی که این نوع نما هیچ سنخیتی با سنت ، هویت و معماری اصلی ایرانی ندارد.

رییس شورای شهر تهران افزود: موضوع دیگر تقلید کاری معماران است که متاسفانه ناشی از عدم وجود معماران واقعی است. امروزه معماران با اضافه کردن عنوانی بی هوت مانند مدرنیسم و دهکده جهانی از نماهای دیگر کشور ها تقلید می کنند در حالی که در همین کشور ها به هیچ عنوان اجازه ی چنین کاری صادر نمی شود. ما به جای آنکه به دنبال هویت سازی باشیم به دنبال تقلید از دیگران هستیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین ادامه داد: شهر تهران دچار ناهنجاری های بصری شده که باید از آن رهایی یابد. قدمت معماری در ایران به قامت قدمت فلسفه است و ما پیش از آنکه دنباله رو دیگران باشیم باید به مکاتب معماری خود پایبند باشیم.

چمران خاطر نشان کرد: عدم استقلال در نوع معماری منتج به اضمحلال استقلال فکری و سیاسی خواهد شد و بیراه نیست که مقام معظم رهبری بر معماری ایرانی اسلامی تاکید دارند.

وی خطاب به معاونین شهر سازی مناطق 22 گانه گفت: امروزه ناظران ما بر جزییاتی نظیر چگونگی ساخت آشپز خانه ها نظارت می کنند اما بر چگونگی اجرای نما نظارتی ندارند و این امر باید در شهرداری ها سامان یابد . مهندسان شهر سازی باید طراحی نما را از همان طراحی نقشه ساختمان آغاز کنند و تکیه بر معماری ایرانی داشته باشند چرا که اگر معماری ایرانی باشد اسلامی هم خواهد بود.

وی یاد آور شد: اگر ما اصول معماری ایرانی را رعایت کنیم در پیامدش معماری اسلامی را هم خواهیم داشت همچنانکه این نوع معماری مزیت های فراوانی دارد از جمله می توان به عدم اصراف در کابرد مصالح و هزینه ها اشاره کرد.

چمران همچنین اضافه کرد: شهرداری ها باید بر چگونگی اجرای نما نظارت داشته باشند و نه اینکه در نمای یک ساختمان نوساز، کانال کشی کولر انجام شود . شهرداران مناطق نباید اجازه دهند که دچار افت معماری شده و شاهد ناهنجاری های بصری باشیم. اما این را در نظر بگیرید که این الزامات به عنوان سخت گیری در کار مردم نباشد.

محمد سالاری : تخلف نمای ساختمان به عنوان تخلف خط قرمزی ما خواهد بود

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه شهر تهران یک قطار در حال حرکت است و از اینرو باید ناهنجاری های بصری آن ساماندهی شود گفت: وجود کمیته های نما در معاونت های شهر سازی مناطق اجتناب ناپذیر است.

محمد سالاری با بیان این سخن افزود: معاونت های شهر سازی مناطق محل مراجعه 90 درصد از شهروندان هستند از اینرو می توان گفت ماموریت های شهر سازی بنیادی ترین ماموریت های توسعه پایدار به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون معماری ایرانی اسلامی در شهر سازی نادیده گرفته شده افزود: اگر از شهر سازان پرسیده شود که معماری اسلامی چیست تنها پاسخی که می دهند این است که ساختمانی که شبیه مسجد و یا حسینیه باشد در حالی که شهر سازی اسلامی بر احترام به سنت ها ، آداب ، حرمت و عدم اشرافیت بنا نهاده شده است.

سالاری اضافه کرد: عدم مزاحمت در شهر سازی خود بیانگر معماری اسلامی است.

سالاری با اشاره به اهمیت نماسازی در شهر سازی گفت: امروزه نماسازی کاملا کیفی و مبتنی بر مبنای نظری است و حال آنکه نماهای ما را معماران واقعی طراحی نمی کنند.

وی تصریح کرد : در شرایط فعلی ما با ناهنجاری هایی روبرو هستیم که اگر فکری به حال آن نکنیم قطعا در آینده با مشکلات بیشتر مواجه خواهیم شد.

سالاری همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه الگوهای خوبی هم نتوانستیم در زمینه نما سازی معرفی کنیم و از اینرو ضرورت تشکیل کمیته ی سه نفره نما در معاونت های شهر سازی اجتناب ناپذیر است تا نماسازی ها بر اساس الگو های مناسب و منطبق بر اصول ارائه شده از نهاد های بالادستی و نیز بر اساس شرایط جغرافیایی ، سنت و آداب مناطق باشد . متاسفانه تاکنون مناطق هر کدام به جای شورای شهر خود اقدام به وضع موازین در زمینه نما سازی می کردند ولی من بعد از این باید بر اساس احکام شورای شهر باشد.

سالاری گفت: شورای شهر نسبت به تخلف نما بسیار حساس است و نوع تخلف را به عنوان خط قرمز خود معرفی می کند.

وی در پایان افزود: نماسازی ما نیاز به بومی سازی و آموزش دارد و ما اگر بتوانیم در نماسازی خود حساسیت به خرج دهیم به طور حتم در زندگی شهروندان اثر گذار خواهیم بود چرا که ارتقای نماسازی در شهر سازی موجبات ارتقای گیفیت ززندگی شهری هم خواهد شد.

محمد مهدی تندگویان : تهران بی هویت شده است

نایب رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای شهر تهران نیز گفت : اگر امروز از هر شهری در جهان چند عکس محدود گرفته شود بی گمان شما متوجه خواهید شد که این شهر چه شهری است در حالی که اگر از تهران هزار فریم عکس گرفته شود شاید از 190 عکس بتوانید تشخیص دهید که اینجا تهران است.

تندگویان ادامه داد: هدف اصلی ما این است که شهری با هویت داشته باشیم و در این هویت سازی نماهای ساختمان نقش اساسی دارند .

وی اضافه کرد: ما هنوز تعرفی دقیق و علمی از معماری ایرانی اسلامی ارائه ندادیم و شاید همین دلیلی باشد که به این نوع معماری پایبند نبودیم پس بیاییم این تعریف را از همین نقطه آغاز کنیم و در شهر سازی تهران بازنگری داشته باشیم.

محمد مهدی تندگویان ادامه داد: هدف ما این است شهری بسازیم که همگان متوجه باشند این جا تهران است ، شهری که معماری چندین صد ساله دارد اما در این ساخت شهر باید شرایط اقتصادی ، محیطی و مسایل دیگر مردم نیز دیده شود.

وی در پایان نیز یاد آور شد: دانشگاه ها نیز باید به این موضوع بپردازند همچنانکه هنوز در معرفی مصالح مورد نیاز نیز اقدام علمی دقیق صورت نگرفته است.

  منبع : خبرگزاری مهر
  07:56   سه شنبه 1 مهر 1393  
 نظرات