اخبار   
 

 بانوی معمار، ساختمان تاریخی تحت‌تملک خود را از نو زنده ساخت

خانه‌ای تاریخی متعلق به آقالر کاشان پس از هفت سال عملیات مرمت توسط یک بانوی معمار که مالکیت آن را نیز بر عهده دارد، از نو زنده شد و به اقامتگاه سنتی و بومی «خانه‌ی ایرانی» تغییر کاربری داد...


خانه‌ای تاریخی متعلق به آقالر کاشان پس از هفت سال عملیات مرمت توسط یک بانوی معمار که مالکیت آن را نیز بر عهده دارد، از نو زنده شد و به اقامتگاه سنتی و بومی «خانه‌ی ایرانی» تغییر کاربری داد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی آقالر خانه ای به جا مانده از دوران قاجار و متعلق به یکی از تجار کاشان است که اکنون در اختیار یکی از بانوان معمار تهرانی قرار دارد. این خانه تاریخی ۲۵۰ ساله در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است و با وسعت حدود ۱۰۰۰ مترمربع با بهره‌گیری از الگوی «گودال باغچه» ساخته شده است. در واقع این بنا بخش بیرونی خانه بزرگی بوده که اندرونی و سایر ضمائم آن در طول زمان از بین رفته است.
وقتی سال ۸۱ شعله بلوچ این خانه تاریخی را در قلب بافت تاریخی کاشان خرید تنها هدفش از خرید خانه ای تاریخی با ۶۵ میلیون تومان هزینه، گذراندن آخر هفته ها در یک محله تاریخی بود اما از آنجا که وی در حوزه معماری تحصیل کرده بود، نحوه به کار گیری اجزای معماری در این خانه و مهندسی به کار رفته در آن، باعث شد تا مطالعات بیشتری روی آن انجام دهد و به این نتیجه برسد که این خانه پایه های اساسی تر از آنچه در زمان خرید مد نظرش بوده را داراست.
بانوی معمار به این نتیجه رسید که این خانه استحکام بندی بسیار مناسبی دارد و اگر قرار باشد مرمت اساسی نشود، از بین می رود. بنابراین دست به کار شد و در مدت ۷ سال کارگاه مرمت این بنا را در خانه دایر کرد. کارگاهی متشکل از استادکاران کاشی که خودشان در مرمت و احیای بناهایی که سالها در آنها زندگی کرده و یا کار کرده اند، متبحر شده بودند.


هزار وعده‌ی خوبان...
در طول مدت این ۷ سال شعله بلوچ سعی کرد از وعده و وعیدهای مسئولان میراث فرهنگی در استان اصفهان برای اجرای طرح مرمت مشارکتی خانه های تاریخی استفاده کند اما دریغ از به نتیجه رسیدن حتی یکی از آن وعده ها. او هم مانند بسیاری دیگر از مالکان بناهای تاریخی در کاشان نتوانست از ۵۰ درصد مشارکت سازمان میراث فرهنگی دراحیای ابنیه تاریخی استفاده کند. بنابراین به تنهایی کار مرمت این خانه را به پایان رساند.
حالا خانه تاریخی "آقالر" بعد از هفت سال به "خانه ایرانی" تغییر کاربری داد و در آن اکنون ۵ مجموعه اقامتی تشکیل شده که هر یک از این مجموعه ها به بالاخانه، حوض خانه، خلوت خانه و... نامگذاری شده است.
هر مجموعه ای دارای سرویس خواب، پذیرایی، بهداشتی است که تزئینات آن کاملا سنتی است و از پرده ها، رختخواب و ظروف سنتی و صنایع دستی استفاده شده است. جتی پرده های این خانه سوزن دوزی های فاخری است ه شعله بلوچ آن ها را از گوشه گوشه ایران خریداری کرده و در این خانه از آنها استفاده کرده است. ا
ستفاده از سیستم های سرمایشی و گرمایشی به نحوی است که گردشگر و مسافر هیچ وقت این تجهیزات را در معرض چشمانش نمی بیند چرا که با هنرمندی پوشانده شده اند تا استفاده از تجهیزات مدرن در یک اتاق سنتی منتاقض نباشد.


نقاشی‌هایی که با 500 تومان به ایتالیا رفت!
شعله بلوچ در توضیح مراحل احیای این خانه تاریخی و استفاده از آن به عنوان یک اقامتگاه سنتی به خبرنگار مهر می گوید: زمانی که این خانه را خریدیم صاحب خانه گفت که پدربزرگش نقاشی های بخش شربت خانه که بسیار اصیل هستند و رنگ های اسلیمی به کار رفته در آن همانند عمارت عالی قاپوست، را به ایتالیایی ها به قیمت ۵۰۰ تومان فروخته است و اکنون این نقاشی ها در موزه های ایتالیا نمایش داده می شود.
بلوچ تأکید کرد: این نقاشی های به کار رفته روی قوس خانه به وسیله کرباس یا متقال برگردان شده و انتقال یافته است. این ترفند مخصوص ایتالیایی ها برای جابه جایی نقاشی های روی دیوار است.
وی ادامه می دهد: بادگیرهای خانه تاریخی آقالر نیز مرمت شده اند و درحال استفاده هستند. ما دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه مرمت و تغییر کاربری این خانه را دادیم چون در پایه های اصلی آن به نکاتی رسیدیم که متوجه شدیم این خانه بعد از ۲۵۰ سال باز هم می تواند احیا شود و مورد استفاده قرار بگیرد چرا که دارای شبکه ناکش بود و مقاوم سازی شده در دور تا دور حیاط انجام شده است. از طرف دیگر در نظر داریم تا قالیباف خانه آن را به موزه پوشاک تبدیل کنیم.
خانه ایرانی هنوز به مرحله تکمیل مسافر نرسیده ولی درصدد است تا گردشگرانی که به این مکان می آیند با غذای ایرانی سفره ایرانی و حتی فرهنگ ایرانی آشنا شوند. به همین علت از آنها با غذاهای ایرانی و مخصوص کاشان در تالار آینه پذیرایی می شود به این ترتیب اگر در بین مسافران غریبه هم باشد در کنار سفره ایرانی پهن شده، همه مسافران این خانه با یکدیگر آشنا خواهند شد.


برگرفته از :
http://www.mehrnews.com

  منبع : ارسال شده توسط گروه رسانه‌ای دیرین
  10:15   چهارشنبه 15 بهمن 1393  
 نظرات