اخبار   
 

 برنده‌ی جایزه‌ی جهانی از معماری ایرانی می‌گوید

طراح ایرانی پروژه «اُرسی‌خانه» و یکی از برندگان جایزه‌ی جهانی ˝A DESIGN AWARD˝ از معماری ایرانی می‌گوید ...

برنده‌ی جایزه‌ی جهانی از معماری ایرانی می‌گوید

طراح ایرانی پروژه «اُرسی‌خانه» و یکی از برندگان جایزه‌ی جهانی ˝A DESIGN AWARD˝ از معماری ایرانی می‌گوید.

پروژه "ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه" از ایران، کار استودیوی معماری "کیوانی و همکاران"، به تازگی برنده مدال برنز "A DESIGN AWARD" در بخش معماری، ساختمان و سازه شده است.

نیما کیوانی مدرس معماری و مرمت ابنیه و طراح و ایده پرداز "ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه" اعتقاد دارد؛ تحقیق و بررسی در معماری ایران نیاز اصلی احیاء ارزش‌های معماری ما است. بی شک تا زمانی که معماری هماهنگ با فرهنگ و اقلیم خودمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم به جایگاه تاریخی خود در معماری بازگردیم و این امر نیازمند توجه به تمامی ابعاد معماری است. چه مسائل تکنیکی و چه زیبایی شناسی و چه فرهنگ؛ در معماری امروز معمولاً نگاه فرمال به معماری نمود بیشتری دارد و این نگاه در اکثر ساختمان‌های ساخته شده محسوس است متاسفانه این نوع نگاه باعث عدم توفیق بسیاری از پروژه‌های اقتباسی که معماری غنی سرزمین ایران را اساس خود قرار داده‌اند شده است. در صورتی که معماری ایرانی چیزی فراتر از فرم و تکنیک و ظاهر است.

او همچنین معتقد است؛ معماری ایران معماری معناست، معماری احساس است به جرات می‌توان گفت که حس مکانی که در فضاهای معماری ایرانی تجربه می‌شود بسیار متفاوت است با آثار دیگر نقاط جهان. این نگاه اقتباسی در فرم و ظاهر حتی در منشورهای جهانی معماری از جمله آتن هم نقض شده است و در ماده ۷۱ آن آمده: "هیچگاه بازگشت به گذشته به وقوع نپیوسته و هیچگاه انسان از راهی که رفته بازنگشته است. شاهکارهای گذشته به ما نشان می‌دهند که چگونه هر نسلی طریقه‌ی ویژه‌ی تفکر خود، اندیشه‌های خود و زیبایی شناسی خود را داشته و به مثابه انگیزه ای برای خلاقیت آزاد، به مجموعه منابع فنی ویژه دوره خود توجه کرده است. تقلید عاجزانه گذشته همان تن در دادن به دروغ بوده و به معنای بالا بردن "اصل" تا حد "بدل" است." معماری ایرانی ظرفیت‌های فراوانی برای به کار گرفته شدن در معماری مدرن دارد. چه در نما و دیوارهای داخلی، و چه در پشت بام و رمپ و پارکینگ؛ می‌توان از ظرفیت‌های معماری ایرانی بهره جست. این مهم به واقع ثابت شده است چنانکه پروژه‌ "ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه" در سال ۲۰۱۶ در مسابقه‌ی "آ. دیزاین" (A’ Design Award) که یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین جایزه‌های بین‌المللی طراحی دنیاست که هر ساله، طراحان خلاق بسیاری از کشورهای جهان را گرد هم می‌آورد تا برای کسب مقام در رشته‌های مختلف این چالش جهانی با هم رقابت کنند، موفق شد مدال برنز این مسابقه در بخش معماری، ساختمان و سازه را کسب کند و مورد توجه جوامع بین المللی شود.



کیوانی در خصوص برگزیده شدن ایده‌اش در این رقابت جهانی عنوان می‌کند؛ شبکه‌های چوبی ارسی همراه با شیشه‌های رنگی که در قالبی مدرن موفق شده‌اند نظر جهانیان را به خود جلب کنند نشان از ظرفیت‌های معماری ایرانی و به کار گرفته شدن آن‌ها در سازه‌های مدرن دارد. بازی نور و رنگ و دمیدن روح ایرانی در معماری از جمله نکاتی است که معماران می‌توانند از آن بهره جویند و در نهایت به ایده‌های خلاق دست یابند. در عین حال می‌توان به این نکته توجه داشت که بهره جستن از چنین عناصری در نمای ساختمان که بصورت دو جداره با چوب ترمو و شیشه رنگی پوشیده شده است، علاوه بر زیبایی تابش نور رنگی به فضای داخل، نقش سایه بان نیز دارد. این پوشش علاوه بر تأثیر بصری تاثیرات اقلیمی نیز دارد. انرژی انتقالی از طریق تشعشع، در ارسی‌ها حدود یک سوم حالتی است کـه صرفاً از شیـشه سـاده استفاده شده باشد . ولی متاسفانه قسمت عمـده ای از انـرژی با این وجود، توسط شیشه‌های رنگی جذب می‌شود و بر اثر گسیل طـول موج‌های بلند دوباره به داخـل برمـی گـردد . گسیل طول موج‌های بلند به داخل ساختمان (توسط شیشه‌های رنگی گرم شده بر اثر جذب تابش) می‌تواند تأثیر مثبت آن‌ها در جلـوگیری از ورود انـرژی تابـشی مستقیم را خنثی سازد در نتیجه استفاده از شیشه‌های رنگی در مناطق اقلیمی مانند تهران باید دوجداره با شیشه ساده باشد بطوریکه شیشه رنگی در سمت خارج و شیشه ساده در سمت داخل ساختمان باشد. این امر باعث دفع انرژی زیاد تابشی در تابستان و مانع خروج تابشی گرما در زمستان می‌شود.

گفتنی است؛ ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه، کار مشترکی از نیما کیوانی و سینا کیوانی به عنوان معماران اصلی است؛ و لادن مستوفی، مریم سرشار و امیرعباس طاهری، محمد مشعوف، اکبر خلج و علیرضا خوارزمی‌نژاد نیز به عنوان اعضای تیم طراحی، اجرا و سرمایه‌گذاری، در این پروژه مشارکت داشته‌اند.

"A DESIGN AWARD" یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین جوایز بین‌المللی طراحی دنیاست که هر ساله، طراحان خلاق بسیاری از کشورهای جهان را گرد هم می‌آورد تا برای کسب مقام در رشته‌های مختلف این چالش جهانی با هم رقابت کنند. آنچه اعتبار این مسابقه را از سایر مسابقات بین‌المللی طراحی و معماری متمایز می‌کند، پروسه داوری آثار است.

  منبع : وبگاه هنرآنلاین
  15:09   دوشنبه 20 اردیبهشت 1395  
 نظرات