اخبار   
 

 اثر معمار ناشناس فرانسوی در زمره‌ی آثار شاخص معماری معاصر ایران

در نشست هشتم «یکصد معمار، یکصد انتخاب» که در موزه‌ی هنرهای دینی برگزار شد، آثار برگزیده معرفی شدند ...

در نشست هشتم «یکصد معمار، یکصد انتخاب» که در موزه‌ی هنرهای دینی برگزار شد، آثار برگزیده معرفی شدند.

به گزارش هنرآنلاین، آثار معرفی‌شده در این نشست این‌ها هستند :

■ بانک ملی ایران ـ رامسر، اثر "معمار ناشناس"،‌ با معرفی هما ادیب‌زاده

اثری از سال‌های پنجاه، با پلاستیک حجمی راحت و منسجم، در عین‌حال شفاف. ادیب‌زاده معتقد است مبانی نظری این بنا، که بانک را شفاف طراحی می‌کند، به مخاطب این اطمینان را می‌دهد که پولش در جایی پس‌انداز شده که کاملاً شفاف است و قابل کنترل. سقف مسطح این بنا با گنبد روشندان آن، که در داخل تبدیل به وید زیبایی شده، از مزیت‌های اثر است.

■ بازار چارسو، ‌اثر "محمد مجیدی"، با معرفی رضا بهبهانی

با پیشینه‌ای که از فروشگاه‌بزرگ‌های اولیه داریم، مثل فروشگاه پلاسکو و پاساژ آلومینیوم؛ و تداوم ساخت پاساژ‌هایی که در آن‌ها تنها به فکر حداکثر تراکم و بیشتری مغازه و دکان هستند، هنرمند جوانی پیدا شده بازار چارسو را ساخته که هم فروشگاه بزرگ یا پاساژ است و هم جای لذت و زندگی.

■ چهارصد دستگاه نیروی هوایی، اثر "علی صادق"، با معرفی محسن حبیبی

در اولین روزهایی که سامانه لوله‌کشی آب شهری در تهران شروع به کار می‌کند، مجموعه‌ای از چهارصد خانه دوطبقه در خیابان نیروی‌هوایی طراحی و ساخته می‌شود که مصداق نخستین مجموعه‌سازی‌های مدرن ایرانی است. فضاهایی دلنشین و ایرانی، با مفهوم زندگی شهری در جامعه‌ای مدرن.
موزه مردم‌شناسی بندرعباس، اثر "شهاب‌الدین ارفعی- مهندسان مشاور ارگ بم کرمان"، با معرفی داراب دیبا.

داراب دیبا معتقد است اگر در پی معرفی معماران و معماری مؤلف هستیم، شهاب‌الدین ارفعی یکی از شاخص‌ترین‌ها است. موزه مردم‌شناسی هرمزگان، با استناد به ذخایر ارزشمند بومی منطقه و دانش بالای معماری طراحی شده و می‌تواند با کارهای بزرگانی چون موشه صفدی، حسن فتحی و امثالهم سنجیده شود. اثری معمارانه با تکیه بر فرهنگ و زیبایی‌شناسی منطقه.

■ آپارتمان ۲۱۰ مهرشهر، اثر "مهندسان مشاور نگین‌شهر آینده ـ مدیر طرح: علی‌ نقوی نمینی"، با معرفی بابک قصیری

اگر قرار است آپارتمان‌ها تبدیل به "خانه" شوند باید ویژگی‌های آن را داشته‌باشند. علی نقوی نمینی با برداشت از فضاهای مکث و خودمانی معماری اصیل ایرانی، این آپارتمان چهارطبقه را طوری طراحی کرده که در ترازهای مختلف آن حیاط‌هایی برای دور‌هم نشینی وجود دارد و کلیت بنا هم اثری زیبا و هنرمندانه است.

■ دانشکده‌های مهندسی برق و صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران، اثر "مهندس عطایی ـ مهندسان مشاور سکنا"، با معرفی محسن وفامهر

در این اثر،‌از یک سو با جوهری‌ترین عنصر معماری ایران، حیاط مرکزی، مواجهیم که بین دو دانشکده بعنوان حلقه پیوند عمل می‌کند، از سوی دیگر شاهد سادگی ساخت و اجرا در حد اعلای آن می‌باشیم. تمام دیوارهای این دو دانشکده، به رسم معماری کهن، سازه‌و نما هستند. آجر بکار رفته در آن‌ها فقط نما نیست کلیت دیوار را تشکیل می‌دهد.

■ مجموعه مسکونی خدمه کاخ سعدآباد میدان دربند، اثر "معمار ناشناس فرانسوی"، با معرفی ماندانا یزادن‌شناس

شاید نخستین بلندمرتبه مسکونی تهران است که با تسلط خوب معماری فرانسوی بر معماری شمیرانات و با بهره‌گیری از ارزش‌های والای معماری طراحی و اجرا شده است. واحدهای کوچک و امروزی، با سلسله مراتب درست فضایی و زیبایی‌شناسی محسوس معماری. در سال‌های پنجاه ساخته شده، ولی هنوز تازگی و طراوت لازم را دارد.


فرستاده‌‌شده توسط گروه رسانه‌ای دیرین
  منبع : وبگاه هنرآنلاین
  08:49   چهارشنبه 26 خرداد 1395  
 نظرات