اخبار   
 

 جشن ۱۵۰سالگی «فرانک لویدرایت» در موزه‌ی «موما»

موزه‌ی هنر مدرن نیویورک (موما) این روزها میزبان نمایش بزرگ مرور آثار «فرانک لویدرایت» همزمان با یکصدوپنجاهمین سال تولد هنرمند شده است. بخشی از ۵۳۲ پروژه‌‌ی ساخته‌شده و طراحی‌های نافرجام فرانک لویدرایت طی نمایشی در این موزه ارائه شده است ...

جشن ۱۵۰سالگی «فرانک لویدرایت» در موزه‌ی «موما»

موزه‌ی هنر مدرن نیویورک (موما) این روزها میزبان نمایش بزرگ مرور آثار «فرانک لویدرایت» همزمان با یکصدوپنجاهمین سال تولد هنرمند شده است. بخشی از ۵۳۲ پروژه‌‌ی ساخته‌شده و طراحی‌های نافرجام فرانک لویدرایت طی نمایشی در این موزه ارائه شده است.

انتخاب آثار به نمایش درآمده در این مجموعه در همکاری بری برگدول و جنیفر گری دستیار تحقیق این پروژه از میان بیش از ۵۰ هزار طرح، ۱۲۵ هزار عکس و نزدیک به ۳۰۰ فیلم، همچنین ده‌ها مدل و ماکت و انبوهی از یادداشت‌های فرانک لوید رایت محقق شده است. آرشیوهای موزه موما و گوگنهایم نیویورک، کتابخانه معماری و هنرهای زیبا دانشگاه کلمبیا، همچنین بنیاد فرانک لوید رایت و شماری از آرشیوهای دیگر مراکز هنری آمریکا با در اختیار گذاشتن منابع خود در خصوص این نابغه معماری و از برجسته‌ترین طراحان تاریخ معاصر به یاری گردانندگان این نمایش آمده‌اند. بری برگدول کیویتور این نمایش بزرگ معتقد است این نمایش علیرغم وسعتش، بیشتر از آنکه مرور آثار این طراح برجسته شمرده شود، به طراحی‌های کمتر شناخته شده، همچنین پروژه‌های به سرانجام نرسیده رایت متمرکز است.

بعضی از پروژه‌های به یاد ماندنی فرانک لوید رایت که بخشی از آن ها در این نمایشگاه ارائه شده، جزئیات را در ساختار شکل نمایش می‌دهد هر چند سبک معماری او به طور واضح قابل تشخیص بود. از اوایل قرن ۲۰ او شروع به طراحی طرح‌های مسکونی مانند خانه تاریخی Robie در هایدپارک ، Tllinois و بلوک‌های بتنی نساجی در کالیفرنیا کرد. دیدگاه‌های نوآورانه معماری فرانک همیشه همگام با زمانه طراحی می‌شد. بسیاری از شناخته شده ترین پروژه‌های فرانک که مهم‌ترین آن‌ها خانه‌آبشار و محل اقامت خصوصی نمادین در Mill Run , Pennsylvania است، اشاره ای به طبیعت در آن دیده می‌شود. پروژه‌ی خانه‌ آبشار از بیش از ۳۰ فوت آبشار ساخته شده بود و معماری را با طبیعت اطرافش متصل کرده بود. Taliesin west اثر فرانک لوید رایت که در سال ۱۹۳۲ ساخته شد هم برای بررسی واکنش‌های آب و هوایی و همچنین زمین‌های خالی Scottsdale و Arizona استفاده می‌شد.

رایت ابزار و موادی را انتخاب می‌کرد که به راحتی با محیط زیست مخلوط می‌شد و همچنین فرم و عملکرد هر چیزی که او طراحی می‌کرد به طور مستقیم به بافت محلی آن مربوط می‌شد. فرانک در اوایل و اواسط قرن، سبک usonoan را اختراع کرد،نوعی طراحی مسکن که پشت بام مسطح دارد، دیوارهایی که همانند ساندویچ هستند و هیچ زیر زمینی یا اتاق زیر شیروانی ندارد. زندگی در این نوع خانه‌ها حول محور نشیمن و مناطق عمومی خانه می‌چرخد.این ایده یک استاندارد جدید برای طراحی در ایالات متحده به وجود آورد.

به غیر از پروژه خانه آبشار ، شناخته شده ترین شاهکار فرانک بدون شک موزه گوگنهایم است. پروژه ای که ۱۶ سال طول کشید تا کامل شود. ساختمانی که به مدت نیم قرن به عنوان یکی از قابل توجه ترین موزه‌ها نه تنها در نیویورک بلکه در جهان مورد تحسین قرار گرفت. ساختار مارپیچی و نزولی داخل آن از دلبستگی زیاد فرانک لوید رایت به ماشین‌ها الهام گرفته شده بود. او سلیقه ای لوکس در انتخاب لباس‌ها، تجهیزات و ماشین‌ها داشت. زمانی که او روی آثار هنری مشهور موزه کار می‌کرد تصمیم گرفت که برج Price در Bartlesville و همچنین Oklahoma را تمام کند. Oklahoma تنها آسمان خراشی بود که او طراحی و کامل کرد.

نمایشگاه حاضر ارائه‌ بخشی از ۵۳۲ پروژه‌ ساخته شده و طراحی‌های نافرجام فرانک لوید رایت است که به عنوان میراث این هنرمند در مجموعه ها و مراکز هنری جهان نگهداری می‌شود.

این نمایش تا اکتبر سال جاری میلادی در موزه موما ادامه خواهد داشت.

با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌

روی عکس‌ها کلیک کنید.‌
با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه هنرآنلاین
  19:47   سه شنبه 28 شهریور 1396  
 نظرات