اخبار   
 

 کاوش‌های اضطراری در ارگ علی‌شاه از سر گرفته شد

«کاوش‌های اضطراری در ارگ علی‌شاه که به دلیل برخی مزاحمت‌ها برای چند روز متوقف شده بود، از روز شنبه، ۱۶ بهمن از سرگرفته شد.» به گزارش ایسنا، حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسی در ارگ علی‌شاه به دلیل مشکلات پیش‌آمده برای هیأت باستان‌شناسی در اوایل هفته‌ی گذشته متوقف شده بود ...

کاوش‌های اضطراری در ارگ علی‌شاه از سر گرفته شد

«کاوش‌های اضطراری در ارگ علی‌شاه که به دلیل برخی مزاحمت‌ها برای چند روز متوقف شده بود، از روز شنبه، ۱۶ بهمن از سرگرفته شد.» به گزارش ایسنا، حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسی در ارگ علی‌شاه به دلیل مشکلات پیش‌آمده برای هیأت باستان‌شناسی در اوایل هفته‌ی گذشته متوقف شده بود.

به گفته وی، به دنبال این رویداد هیأتی توسط معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شامل نمایندگان این معاونت و پژوهشکده باستان شناسی در اواخر هفته گذشته به تبریز اعزام شد.

«چوبک» با بیان این‌که در نشست این هیأت با مسئولان مصلای تبریز توافق شد پژوهش‌های کاوش عملیات میدانی به مدت ۹۰ روز ادامه یابد، تاکید کرد: در نخستین روزهای کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده آثار ملی ارگ علیشاه و عمارت «فتح الله یف» تبریز، بخشی از شالوده‌های برج و باروی قلعه قدیم تبریز که سیاحان و مورخان به آن اشاره کرده‌اند، کشف شد.

او ادامه داد: در این کاوش‌ها قطعاتی از سفالینه‌های دوران اسلامی و پیش از اسلام نیز کشف شد که به گفته بهرام آجرلو سرپرست هیأت، این کشفیات نشان می‌دهد که در جریان گودبرداری‌ها لایه‌های تاریخی مضطرب شده است .


این باستان‌شناس، هدف اصلی این کاو ش‌ها را شناسایی بقایای ارگ علیشاه و آثار مربوط به آن واقع در محدوده گودبرداری حریم شمالی ارگ علیشاه و محوطه جنوبی عمارت تاریخی فتح الله یِف اعلام کرده بود .

براساس این گزارش، بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه پنج ساله چهارم، همه‌ی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظف‌اند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی تاریخی«میراث فرهنگی» اقدام و در طراحی و مکان یابی پروژه های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند .

ارگ علیشاه در دی ماه سال ۱۳۱۰به شماره ۱۷۰در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و حریم های قانونی آن در سال ۱۳۵۷تعیین و ابلاغ شده است .

تا سال ۱۳۵۰ در این محوطه هیچگونه کاوشی صورت نگرفته بود تا اینکه در این سال علی اکبر سرفراز از مرکز باستان شناسی وقت در این محوطه کاوش انجام داد که نتایج قابل ملاحظه‌ای را دریافت کرد.

بر اساس نتایج به دست آمده از این کاوش، ارگ علیشاه دارای دو دوره معماری بوده است؛ یکی مربوط به دوره قاجاری که طبق آن پادگان عباس میرزا در جنگ های ایران و روس، کارگاه توپ ریزی و باروت سازی در این مکان قرار داشته است .

دوره دوم مربوط به دوره ایلخانی است که نتایج جالبتری داشته و براساس آن، آنچه که امروز به عنوان ارگ علیشاه می‌شناسیم ، شبستان اصلی مسجد علیشاه نبوده بلکه شبستان در جبهه شرقی بنای کنونی قرار داشته است .

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  19:54   یکشنبه 17 بهمن 1395  
 نظرات