اخبار   
 

 زمین‌لرزه به پنج اثر تاریخی استان کرمانشاه آسیب رساند

در اثر زمین‌لرزه‌ی شب گذشته، ۵ اثر تاریخی در ۳ شهرستان قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و دالاهو در استان کرمانشاه و همچنین بیش از ۷ بنای تاریخی در استان ایلام آسیب دیده‌اند و سرکشی‌ها به دیگر آثار تاریخی برای برآورد درصد آسیب‌های وارده آغاز شده است ...

زمین‌لرزه به پنج اثر تاریخی استان کرمانشاه آسیب رساند
■ احتمال آسیب‌دیدگی بیش از هفت بنای تاریخی در ایلام
■ بررسی‌ها برای برآورد میزان تخریب آثار تاریخی آغاز شده است
■ آثار تاریخی زنجان از زمین‌لرزه‌ی دیشب در امان ماندند


در اثر زمین‌لرزه‌ی شب گذشته، ۵ اثر تاریخی در ۳ شهرستان قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و دالاهو در استان کرمانشاه و همچنین بیش از ۷ بنای تاریخی در استان ایلام آسیب دیده‌اند و سرکشی‌ها به دیگر آثار تاریخی برای برآورد درصد آسیب‌های وارده آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمانشاه گفت: متأسفانه زلزله شب گذشته به آثار و بناهای تاریخی استان خساراتی وارد کرده است.

جلیل بالایی ادامه داد: کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، جزو آثاری هستند که آسیب دیده‌اند.

وی تصریح کرد: درصد آسیب وارده به این آثار تاریخی هنوز مشخص نشده است، اکیپ‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان برای تخمین آسیب به محل این آثار تاریخی اعزام شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه با اشاره به اینکه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان سرکشی به آثار تاریخی را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: پس از بررسی درصد آسیب‌ها، اطلاع‌رسانی در این حوزه انجام می‌شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

احتمال آسیب‌دیدگی بیش از ۷ بنای تاریخی در ایلام

مدیرکل میراث‌فرهنگی ایلام گفت: در اثر زلزله شب گذشته، دیوارهای موزه باستان‌شناسی دره‌شهر ترک خورده است اما خوشبختانه به ویترین‌ها و آثار تاریخی داخل موزه آسیبی وارد نشده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، عبدالمالک شنبه‌زاده گفت: مسئولان موزه با بررسی شرایط موجود، اقدامات اولیه را برای حفاظت و نگهداری از آثار انجام داده‌اند.

شنبه‌زاده گفت: تیم‌های یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌فرهنگی اداره‌کل برای بررسی میزان تخریب آثار تاریخی به مناطق مختلف استان اعزام شده‌اند.

وی تصریح کرد: به‌محض اطلاع از میزان خسارات وارده اقدامات اولیه برای جلوگیری از آسیب بیشتر آثار تاریخی انجام می‌شود.

شنبه‌زاده با اشاره به اینکه آثار تاریخی استان ایلام که در نزدیکی استان کرمانشاه هستند، آسیب بیشتری دیده‌اند، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۷ اثر تاریخی استان ایلام که در نزدیکی استان کرمانشاه هستند آسیب جدی دیده باشند.

آثار تاریخی زنجان از زمین‌لرزه‌ی دیشب در امان ماندند

مدیر کل میراث فرهنگی زنجان گفت: زمین‌لرزه شدید شب گذشته در استان‌های غربی کشور، در زنجان نیز احساس شد و بر همین اساس کارشناسان این اداره‌کل برای بازدید از آثار و ابنیه تاریخی به مناطق مختلف استان اعزام شدند.

رحمتی افزود: بر اساس گزارش‌های این کارشناسان خوشبختانه آسیبی به آثار و بناهای تاریخی زنجان وارد نشده است. وی گفت: از اولین دقایق وقوع زمین‌لرزه، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این استان به حالت آماده‌باش درآمده است.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  18:30   دوشنبه 22 آبان 1396  
 نظرات