اخبار   
 

 پایان ساخت مستند «ساختمان سال»

مبین شعبانی‌زاده، درباره‌ی ساخت مستند «جایزه‌ی ساختمان سال» به رسانه‌ها گفت: با توجه به این که رشته‌ی تحصیلی‌ام معماری است و سال‌هاست که در کنار پدرم کار مستندسازی نیز انجام می‌دهم، تصمیم گرفتم که بر روی پروژه‌ی «ساختمان سال»، به‌عنوان یکی از جوایز معتبر و اثرگذار ملی در حوزه‌ی معماری کار کنم؛ زیرا باور دارم که رویدادهای این جایزه باید در تاریخ ثبت شوند، که البته با استقبال برگزارکنندگانِ این رویداد نیز روبه‌رو شد ...

پایان ساخت مستند «ساختمان سال»
■ روایت معمارانِ برجسته از روند برگزاری جایزه‌ی معماری


مبین شعبانی‌زاده، درباره‌ی ساخت مستند «جایزه‌ی ساختمان سال» به رسانه‌ها گفت: با توجه به این که رشته‌ی تحصیلی‌ام معماری است و سال‌هاست که در کنار پدرم کار مستندسازی نیز انجام می‌دهم، تصمیم گرفتم که بر روی پروژه‌ی «ساختمان سال»، به‌عنوان یکی از جوایز معتبر و اثرگذار ملی در حوزه‌ی معماری کار کنم؛ زیرا باور دارم که رویدادهای این جایزه باید در تاریخ ثبت شوند، که البته با استقبال برگزارکنندگانِ این رویداد نیز روبه‌رو شد.

او درباره روند ساخت این مستند اظهار کرد: به دلیل اینکه پس از برگزاری دو دوره از جایزه به موضوع وارد شدیم، پروژه را به دو بخش مطالعه اقدامات قبلی و دیگری برنامه‌ریزی برای آینده تقسیم کردیم.

این مستندساز تصریح کرد: ما در بخش نخست به جمع‌آوری مستندات و اطلاعات پرداختیم بنابراین فیلم و عکس‌هایی که از قبل وجود داشت را مورد بررسی قرار دادیم؛ ضمن اینکه با تمام داوران و شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل نیز به صورت مستقل گفت‌وگو کردیم و به صورت مستقل تحقیقات میدانی انجام دادیم.

شعبانی‌زاده ادامه داد: در فاز بعدی کار، تیم ما وارد فیلمبرداری و عکاسی و تحقیق مستندگونه شد و در نهایت ما به‌عنوان راوی ماجرا، فیلم را تهیه و نظر خودمان را روی کار گذاشتیم.

او درباره اکران عمومی این اثر، توضیح داد و بیان کرد: ما برای اکران مستند عجله‌ای نداریم زیرا فکر می‌کنیم که کیفیت کار بسیار مهم‌تر است البته قطعاً این مستند اکران عمومی خواهد شد زیرا مشاهده و نظردهی بر روی آن حق عموم معماران و مخاطبان است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

شعبانی‌زاده، درباره دایره اثرگذاری این اثر، گفت: از آن‌جایی که جایزه ساختمان سال ایران موضوعی اثرگذار است، قطعاً این مستند نیز تأثیرگذار خواهد بود اما دغدغه من به عنوان یک مستندساز این است که این اثر تا چه حد و بر چه کسانی می‌تواند تأثیرگذار باشد زیرا به طور کلی مستندها تلاش می‌کنند به موضوع از زاویه‌ای درونی‌تر بنگرند و این مستند نیز جدا از چنین قاعده‌ای جدا نیست.

این مستندساز درباره مشکلات موجود در روند ساخت این مستند، گفت: گرفتار بودن معماران و داوران برای ضبط مصاحبه‌ها بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه ساخت این اثر بود، این در حالی است که ما از هر فردی نمی‌توانستیم به عنوان سوژه تحقیق استفاده کنیم و تخصص فرد مصاحبه شونده به خاطر طیف تخصصی این مستند که معماران هستند، امکان‌پذیر نبود، بنابراین از این زاویه کار بسیار سخت و دشوار بود.

شعبانی‌زاده، ثبت وقایع و مستندنگاری را از جمله اهداف این اقدام دانست و گفت: ما در روند تولید این اثر متمرکز بر سندنگاری و ثبت اتفاقات این رویداد بودیم زیرا هدف ما این بود که بتوانیم واقعیت‌ها و حرف‌های ناگفته را که شاید بسیاری در جریان آن نیستند، بیان کنیم. در واقع سعی ما این بود که روند جایزه و مباحث پشت پرده را که برخی از آن اطلاع ندارند، به درستی، تصویر کنیم.

او درباره مدت زمان اجرای این پروژه گفت: در این پروژه ما کار را به صورت مقطعی دنبال کردیم بنابراین از مرداد سال 97 تحقیق و مطالعات آغاز شد و در نهایت کار در اسفندماه به پایان رسید.

عوامل این مستند عبارتند از مبین شعبانیزاده،کارگردان و تدوینگر؛ محمد حسین رضایی، نویسنده متون و محقق، محمد امین پرهیزکار، تصویربردار و امیر شعبانی زاده، مشاور پروژه است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری هنرآنلاین
  10:44   سه شنبه 21 اسفند 1397  
 نظرات