اخبار   
 

 تخریب نگاره‌های آجری پل تاریخی آق‌قلا

مرمت پل تاریخی آق‌قلا در حالی به پایان رسید و با حضور مسئولان افتتاح شد که به باور فعالانِ میراث فرهنگی، بازسازیِ این پل غیراصولی بوده و متأسفانه این پل ویژگی‌های تاریخی خود، از جمله نقوش آجرکاری‌شده را از دست داده است. تزیینات آجرکاری اصیل روی پایه‌ی پل و بخش‌هایی از پله‌ها و سازه‌هایی که هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده بود، تخریب شد ...

تخریب نگاره‌های آجری پل تاریخی آق‌قلا
■ مرمت پل تاریخی دوره‌ی صفویه‌ی به دست پیمانکار راه و ساختمان!


مرمت پل تاریخی آق‌قلا در حالی به پایان رسید و با حضور مسئولان افتتاح شد که به باور فعالانِ میراث فرهنگی، بازسازیِ این پل غیراصولی بوده و متأسفانه این پل ویژگی‌های تاریخی خود، از جمله نقوش آجرکاری‌شده را از دست داده است. تزیینات آجرکاری اصیل روی پایه‌ی پل و بخش‌هایی از پله‌ها و سازه‌هایی که هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده بود، تخریب شد.

به گزارش اسکان نیوز، در جریان مرمت غیراصولی پل آق‌قلا در استان گلستان نقش‌ها و آجرکاری‌ها این پل تخریب شد و پیمانکار نتوانست این نقش‌ها را بازسازی کند. آق‌قلا به عنوان تنها پل تاریخی در کشور دارای آجرکاری‌های منقش بود. این پل مربوط به دوران صفوی است و به ثبت ملی رسیده.

براساس اخبار رسیده به اسکان نیوز، مرمت این پل به شرکت واگذار شد که تنها رزومه کاری آن ساخت زیرگذر گلشهر است و در حقیقت تخصص این شرکت انجام پروژه‌های شهری بوده و مرمت پل آق‌قلا در حقیقت اولین پروژه میراثی این شرکت بوده است. برخی از نقش‌ونگارهای این پل توسط بیل و کلنگ تخریب کردند و در نهایت داخل رودخانه و پی پل با لودر تخریب کردند.

تخریب پی پل با لودر

محدثه‌السادات میرحسینی، کارشناس ارشد مرمت و احیا ابنیه و بافت‌های تاریخی در گفت‌وگو با اسکان نیوز با تایید این‌که نقش و نگارهای آجری پل از بین رفته و بخشی از پی پل آق‌قلا با لودر تخریب شده است، گفت: در سال گذشته و برای دومین بار برای مرمت پل اعتبار در نظر گرفته شده بود.

طرح اصلی این پل در طی سال‌های گذشته و توسط داریوش حیدری، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان که سال‌ها ناظر عالیه عالی‌ قاپو،پل خواجو و سی‌وسه پل بود، ارائه شد. طرح از نظر مطالعاتی و سازه‌ای در نوع خودش بی‌نظیر بود. به گفته داریوش حیدری، در شهریور گذشته و در جلسه‌ای با محمدحسن طالبیان،معاون میارث فرهنگی کشور طرح برای اجرا تایید و قرار بود که با ترک تشریفات، اجرا طرح هم به خود حیدری داده شود.

میرحسینی با اشاره به این‌که پیمکانکار مرمت پل آق‌قلا در حقیقت پیمانکار راه و ساختمان است، اظها کرد: این پیمانکار هیچ تجربه‌ای در کار مرمت و حوزه میراث فرهنگی نداشته و برای اولین بار این پروژه با مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان به وی سپرده شد. به گفته این کارشناس ارشد مرمت و احیا ابنیه و بافت‌های تاریخی، پیمانکار طرح هیچ شناختی از سازه‌های سنتی، طاق، شیوه‌های چیدمان، سیستم طاق‌زنی و تمامی مواردی که برای مرمت این پل باید در نظر گرفته می‌شد، نداشته است. از سوی دیگر نظارت میراث فرهنگی هم بسیار ضعیف بوده و حتی ناظر پروژه متوجه نشده که کارهای انجام شده هیچ تطبیقی با طرح مصوب ندارد. در حقیقت طرح مرمت توسط یک استاد کار درجه سوم از اصفهان انجام شد. میرحسینی ضمن اشاره به این‌که از ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده شاید حدود ۱۲۰ میلیون صرف زدن طاق‌ها و بقیه اعتبار صرف دیوارهای دور پل شده، تاکید کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در طی این سال‌ها با دیگر نهادها و ارگان‌ها همانند فرمانداری و شهرداری و ... رایزنی نکرده بود.

این در حالیست که سال گذشته شهرداری آق‌قلا برای اجرا این پروژه قول مساعدت داده بود ولی به دلیل مسائل خیلی ساده همانند عدم حضور در جلسه شهرداری کلا از اختصاص اعتبار صرف‌نظر کرده بود. گفتنی است که طبق طرح حیدری دیواره‌سازی و محوطه بیرون پل با شهرداری بوده است.

به گزارش اسکان نیوز، پل آق‌قلا بر روی گرگان رود، در شهرستان آق قلعه (پهلوی دژ) و حدود ۱۸ کیلومتری شمال گرگان واقع گردیده و از آثار دوره صفوی است. پل آق قلا به طول حدود ۷۰ متر و عرض گذرگاه حدود ۳۰/۴ متر و حداکثر ارتفاع حدود ۱۴ متر – از سطح آب – یکی از نمونه های منحصر به فرد در این منطقه است. مصالح اصلی پل ، آجر و ملات گچ و آهک بوده و در تعمیرات دوره اخیر ، از سیمان و مصالح جدید نیز در آن استفاده شده است.

پل مزبور دارای چهار دهانه با طاق جناغی و پایه‌هایی مستحکم است. پایه‌های پل در جهت خاوری (مخالف جریان آب) برای شکستن فشار آب به صورت مثلثی (موج شکن) شکل گرفته و در جهت باختری (موافق جریان آب) به صورت نیم دایره است.موج شکن‌های پل که اندازه هر یک از اضلاع مثلثی آن به ۴۵/۳ متر می‌رسد، در دوره اخیر با سیمان اندود شده است.

با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

ـ در همین زمینه :
آیا حافظه‌‌ی تاریخیِ همدان پاک خواهد شد؟
اثر تاریخی را ثبت نمی‌کنیم تا مسئولیتی در برابر حفاظتش نداشته‌ باشیم
تخریب بزرگ در راه است
نابودگران سرگرم کارند ...
نمادهایی که می‌توان ماندگارشان کرد
تخریب آثار تاریخی در مازندران در پی دست‌اندازی و تجاوز معدن‌کاران
تلاش‌های دقیقه‌ی ۹۰ برای نجات ساختمان «موزه‌ی دفینه»
بولدزرها پشت در کاخ «ورسای» تهران
بنیاد تخریب آثار ملی
حراجی به گستردگی یک شهر ...
یک خانه‌ی تاریخی دیگر ظالمانه ویران شد
فروغ خانه می‌خواهد چه‌کار؟
خانه‌ی نیما یوشیج و آدامس فرگوسن
ویرانیِ ۸۰درصدیِ بناهای تاریخی کوهبنان
به داد گرمابه‌ی تاریخی جارچی‌باشی برسید
حضور لودرها در محله‌ی تاریخی «فهادان»، کم‌تر از ١٢ ساعت پس از ثبت جهانی یزد
بولدوزرها هنوز در «یزدِ جهانی» آزادند
مسجد صفوی مشهد تخریب شد
آیا میدان نقش‌جهان تا ۲۰ سال دیگر تخریب می‌شود؟
تصمیم‌های غیرکارشناسی اصفهان را تکه‌تکه کرده است
کلنگ بر پیکر نخستین بنای پیش‌ساخته‌ی ایران
وزارت راه و شهرسازی ریسباف را نجات داد
پیگرد قضایی ویرانگران خانه‌ی تاریخی در اراک
تخریب سازه‌ی بتنی غیرمجاز در عرصه‌ی دژ تاریخی ماکو
گرمابه‌ی تاریخی کبابیان همدان در آستانه‌ی تخریب
رویای برج‌سازی در بزرگ‌ترین خانه‌ی تاریخی تهران
آگهی فروش دژ تاریخی ۳۰۰ساله در سایت «دیوار»
تلاش برای نجات ۴۰درصد باقی‌مانده‌ی «تئاتر نصر»

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  09:36   سه شنبه 30 مرداد 1397  
 نظرات