اخبار   
 

 طراحی یک گالری هنری بر پایه‌ی باغ ایرانی

بنیاد کاف در منطقه‌ی «اوین» تهران یک نگارخانه یا گالریِ چندمنظوره با جلوه‌ای‌ از معماری ایرانی، در یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین باغ‌های شمال شهر تهران بنا کرده است ...

طراحی یک گالری هنری بر پایه‌ی باغ ایرانی

بنیاد کاف در منطقه‌ی «اوین» تهران یک نگارخانه یا گالریِ چندمنظوره با جلوه‌ای‌ از معماری ایرانی، در یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین باغ‌های شمال شهر تهران بنا کرده است.

منطقه اوین یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهری تهران است؛ منطقه‌ای که طی چند دهه گذشته از رونق عظیم ساخت‌وسازها سالم به دربرده. هدف طراحی گالری چندمنظوره با معماری ایرانی، مقابله با انقباض و محو شدن محلات داخلی شهر تهران بوده که در طول سه دهه گذشته به دلیل افزایش ناگهانی جمعیت در بافت مجاور منحل شده‌اند.

این گالری چندمنظوره باهدف گردآوری آثار هنر و معماری معاصر ملی و بین‌المللی، دریکی از همین باغات قدیمی ساخته‌شده است.

معماری ساختمان ساده و با الهام از بافت و مواد استفاده‌شده در ساختمان‌های منطقه با رویکردی متفاوت از برخی سازه‌های معاصر که در طراحی شهری به چشم می‌خورد صورت گرفته است.

ساختار و معماری این گالری با الهام از ساختار سنتی باغ‌های ایرانی و پلان کوشک شکل گرفته وفضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت و ارزش کارکردی در کنار هم قرارگرفته‌اند. این ویژگی در طراحی اغلب باغ‌های ایرانی به‌خوبی دیده می‌شود. سلسه‌مراتب در باغ‌ها از سردر ورودی یا گاهی میدان و آب‌نمایی در بیرون باغ (جلوخان) شروع و با گذشتن از هشتی و محور اصلی به کوشک باغ می‌رسد به همین دلیل حجم پایین گالری چندمنظوره متقارن بوده و ورودی در وسط هر چهار طرف قرارگرفته است. مرکز اصلی نمایشگاه از پنج بخش تشکیل‌شده که در امتداد هر محور قرارگرفته‌اند.

ایده طراحی این فضای نمایشگاهی از یک مکعب سفید باقابلیت نفوذ متریال محلی منطقه شکل گرفته است. ورودی‌های گالری رو به باغ باز می‌شوند و با توجه با طراحی بی‌نظیر سایت امکان گشت‌وگذار در محیط باغ فراهم‌شده است. در طول ساخت‌وساز، دو درخت کاج قدیمی ۱۰۰ ساله در سایت گالری باقی‌مانده‌اند که درون فضای گالری به چشم می‌خورند و به این ترتیب طبیعت نیز به محیط داخلی گالری آورده شده که این فضا را نه‌تنها به‌عنوان مکانی نمایشگاهی بلکه به عنوان فضایی صمیمی برای گفت و گو و معاشرت معرفی می‌کند.

با کلیک بر روی هر یک از عکس‌ها، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.
روی عکس‌ها کلیک کنید.‌
روی عکس‌ها کلیک کنید.‌
روی عکس‌ها کلیک کنید.‌
با کلیک بر روی هر یک از عکس‌ها، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه هنرآنلاین
  06:45   چهارشنبه 29 شهریور 1396  
 نظرات