اخبار   
 

 آسیب‌های عمیقی که در دولت گذشته به دستگاه حافظ میراث فرهنگی زده شد

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با برشمردنِ نمونه‌هایی از آسیب‌ها و صدماتِ عمیقِ واردآمده به دستگاه حافظ میراث قرهنگی در دولت‌های دهم و یازدهم، گفت: علائم حیاتی سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم برگشت و به تعبیری، از اورژانس به بخش منتقل شد ...

آسیب‌های عمیقی که در دولت گذشته به دستگاه حافظ میراث فرهنگی زده شد

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با برشمردنِ نمونه‌هایی از آسیب‌ها و صدماتِ عمیقِ واردآمده به دستگاه حافظ میراث قرهنگی در دولت‌های دهم و یازدهم، گفت: علائم حیاتی سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم برگشت و به تعبیری، از اورژانس به بخش منتقل شد.

سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، درباره وضعیت میراث فرهنگی کشور، گفت: دولت گذشته کارنامه بسیار درخشانی در نابودی آثار فرهنگی و میراثی کشور دارد. صدمات بسیار عمیقی به دستگاه حافظ میراث فرهنگی وارد و عملا سازمان را با اقدامات خود تخریب کرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش‌های فکری سازمان میراث فرهنگی را کاملا فلج کردند، گفت: به عنوان نمونه از عملکرد دولت گذشته از حصار دوره سلجوقی که دیواری به عرض سه متر و ارتفاع هشت متر در شهر کاشان است، سی و هفت قطعه بدنه این دیوار در هنگام تحویل به دولت قبل وجود داشت و در هنگام تحویل به دولت یازدهم تنها هفده قطعه این دیوار وجود داشت. سرنوشت بیست قطعه نامشخص است.

بهشتی گفت: در توسعه‌های شهری چشمان خود را بستند و آنها را کاملا تخریب کردند. امثال این اتفاقات بسیار زیاد در سطح کشور اتفاق افتاده است. هیچ جایی نمانده که از آسیب‌ها در امان مانده باشد.

وی افزود: ارائه آمار از خسارت‌هایی که در دولت گذشته به بار آمده نیازمند وجود یک سازمان دارد که بتواند حجم خسارات را بسنجد.

بهشتی گفت: سیستم سازمان میراث فرهنگی به گونه‌ای فلج شده بود که اصلا میزان خرابی‌ها نه دیده و نه سنجیده می‌شد. وقتی کارشناسان خبره را از سطح کشور بیرون می‌کنند و افرادی در راس قرار می‌دهند که خبره نیستند؛ متوجه میزان خرابی‌ها نمی‌شوند.

رییس پژوهشگاه با اشاره ب اینکه در چنین وضعیتی میراث فرهنگی را به دولت فعلی تحویل دادند؛ گفت: سازمان امروز در شرایط اورژانسی سابق نیست. علائم حیاتی سازمان که در حال نابودی بود، اکنون برگشته است. شرایط میراث فرهنگی آرام شده و رفته رفته سازمان می‌تواند ماموریت‌های مهمی را انجام دهد.

وی افزود: زخم نیمه بازی است که جای آن هنوز باقی است. مشکلات ساختاری سازمان، امکانات و تجهیزات سازمان را باید مرتفع کنیم تا سازمان بتواند کارهایی که قانون و برنامه ششم بر عهده آنها گذاشته بتواند عملیاتی کند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی به ایلنا، گفت: حال میراث فرهنگی دیگر در آن شرایطی که همه نگران فوت‌ آن بودند، نیست و به تعبیری سازمان از اورژانس به بخش وارد شده است. علائم حیاتی سازمان در حالت قطع شدن نیست و این اتفاق بزرگی برای سازمان است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  15:54   دوشنبه 4 اردیبهشت 1396  
 نظرات