اخبار   
 

 اعتراض به ساخت‌وساز در حریم خانه‌ی «بچاری»

گروهی از شهروندان و مهندسان رشته‌های معماری و راه و ساختمان شهرستان آبادان با انتشار نامه‌ای سرگشاده و اعتراضی، خواستار توقف ساخت‌وساز ملک مجاور خانه‌ی تاریخی «بچاری» در این شهر شدند ...

اعتراض به ساخت‌وساز در حریم خانه‌ی «بچاری»

گروهی از شهروندان و مهندسان رشته‌های معماری و راه و ساختمان شهرستان آبادان با انتشار نامه‌ای سرگشاده و اعتراضی، خواستار توقف ساخت‌وساز ملک مجاور خانه‌ی تاریخی «بچاری» در این شهر شدند.

خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه در آبادان، خیابان دبستان روبه روی سینما نفت واقع شده و ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی در ۲ طبقه و با طراحی خاص، چوب‌بری‌های زیبا و حالت ایوانی ساخته شده و در ابتدای خیابان دبستان، رو به روی سینما نفت آبادان قرار دارد.

رونوشتی از نامه انتقادی شهروندان و جمعی از مهندسان رشته های معماری و راه و ساختمان آبادان به دادستان آبادان، فرماندار ویژه و معاون استاندار، نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهرستان، رئیس اداره راه و شهرسازی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل صدا و سیمای آبادان و خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) دفتر آبادان ارسال شده است.

در این نامه خطاب به شهردار آبادان آمده است: احتراما با توجه به این مهم که حفظ آثار تاریخی از وظایف ملی و شرعی تمامی شهروندان و دستگاه های اجرایی می باشد، در جوار یکی از معدود آثار تاریخی بازمانده شهرستان آبادان واقع در خیابان دبستان معروف به منزل بچاری ها که در فهرست میراث فرهنگی شهرستان آبادان به شماره ۹۹۶۸ به تاریخ بیست و سوم شهریورماه ۱۳۸۲ ثبت ملی شده، مجوز احداث یک باب مجتمع طبقاتی صادر شده(یا در حال صدور بوده) و عملیات اجرایی ساختمان در حال اجرا می باشد.



این نامه می افزاید: لذا توجه آن مقام محترم به مفاد مندرج در فصل نهم قانون مجازات اسلامی(تخریب اموال تاریخی فرهنگی) و همچنین ماده ۱۰۲ قانون شهرداری ها و اصلاحات بعدی آن مورخ چهارم مردادماه ۱۳۲۸ و مطابق با بند (ب) از ماده ۶ قانون حفظ آثار ملی مصوب ۱۲ آبانماه ۱۳۰۹ استدعا دارد نسبت به صدور دستور توقف احداث بنای مذکور اقدامات لارزم انجام شود.

محمد مرادی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان نیز هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا گفت: بر اساس قانون، تخریب املاکی در مجاورت بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، باید با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و زیر نظر کارشناسان این سازمان صورت گیرد.

وی اظهار داشت: پس از وقت اداری، مالک خانه مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان با مجوز شهرداری آبادان و بدون اطلاع میراث فرهنگی، به تخریب خانه خود اقدام کرد که در بازرسی روز جاری ماموران این اداره متوجه این اقدام شدند.

مرادی گفت: پیش از این، طی نامه ای به شهرداری آبادان محل های ثبت میراث شده اطلاع داده شده و شهرداری پیش از صدور پروانه تخریب و ساخت ساز در مجاورت این ساختمان ها باید با میراث فرهنگی هماهنگی می کرد.

وی بیان داشت: از صاحب ملک خانه بچاری خواسته شده برای برآورد خسارت وارده به این خانه به میراث فرهنگی مراجعه کند. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبادان گفت:طی نامه های جداگانه ای به فرمانداری ویژه و شهرداری آبادان این موضوع اطلاع رسانی شد تا جلو ادامه فعالیت تخریب در مجاورت خانه بچاری گرفته شود.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  12:36   سه شنبه 25 خرداد 1395  
 نظرات