اخبار   
 

 معمار، به مفهوم انسانی زندگی در بنا، شکل می‌دهد

حجت در نشست تخصصی بازتعریف ماموریت مهندسان در شهر، گفت: باید طبع شهر را بفهمیم و بر اساس آن عمل کنیم و اگر کسانی نظرات خود را بر شهر اعمال کنند این نظرات پایدار نخواهد ماند چرا که مبتنی بر طبع شهر نیست ...

معمار، به مفهوم انسانی زندگی در بنا، شکل می‌دهد

حجت در نشست تخصصی بازتعریف ماموریت مهندسان در شهر، گفت: باید طبع شهر را بفهمیم و بر اساس آن عمل کنیم و اگر کسانی نظرات خود را بر شهر اعمال کنند این نظرات پایدار نخواهد ماند چرا که مبتنی بر طبع شهر نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان نظام مهندسی استان قم، مهدی حجت عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی باز تعریف و مهندسی در شهر ، در جمع اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سخنانی با بیان اینکه موضوع جایگاه مهندسی در شهر بحث مفصلی است اظهار داشت: آنچه را که ما عموما از مهندسی می فهمیم این است که مهندس فکر و طرح خود را بر آن چرا که در مقابلش است اعمال می کند.

عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران عنوان کرد: مهندسی در شهر کار نجاری نیست که ما چوب را به اشیاء مورد علاقه خود تبدیل کنیم ؛ بلکه کار باغبانی است .

حجت افزود: ما باید طبع شهر را بفهمیم و بر اساس آن عمل کنیم و اگر کسانی نظرات خود را بر شهر اعمال کنند این نظرات پایدار نخواهد ماند چرا که مبتنی بر طبع شهر نیست.

وی ادامه داد: مهندسان معمار در حقیقت تکلیف می کنند مخاطبین در طول زمانی که یک بنا پا برجاست چه حالات و رفتاری داشته باشند و به عبارتی مهندس معمار هدفش شکل دادن به زندگی انسان به وسیله ساختمان است.

وی با بیان اینکه موضوع علم معماری شکل دادن به زندگی انسان است افزود: بر خلاف اینکه برخی‌ها معتقدند موضوع معماری شکل دادن ساختمان است اما باید بیان داشت که شکل دادن ساختمان تنها یک وسیله است و معمار مسئولیت سنگینی در احداث یک ساختمان و فضای شهری دارد .

عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران عنوان کرد: مهندس و معمار باید بدانند انسان برای چه هدفی خلق شده است و چه هدفی را می بایست دنبال کند و شهر را بر اساس آن چرا که طبع مردم می‌طلبد طراحی کنند.

وی عنوان کرد: آنچه اسلام دستور می دهد منطبق با طبع ماست و همه دستورات اسلامی نیز منطبق با طبع انسانی است .

حجت ابراز داشت: برای اینکه معماران کار خود را به درستی انجام دهند ابتدا می بایست طبع و شکل زندگی شهری را بشناسند و تا زمانی که این ویژگی‌ها شناخته نشود تنها نظرات شخصی اعمال خواهد شد در حالی که ما نباید فکر خود را بر شهر اعمال کنیم .

عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنین بیان داشت: برخی‌ها از حقوق معمارانه خود مطلع نیستند و اگر شهروندان از این حقوق آگاه باشند دیگر اعتنایی به بساز و بفروش ها نخواهند داشت و امروز حقوق پزشکی در کشور ایران جا افتاده است اما هنوز حقوق معماری و مهندسی جا نیفتاده است که مهندسان و اصحاب رسانه و مطبوعات باید جامعه را به این سمت هدایت کنند.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  19:29   یکشنبه 8 اسفند 1395  
 نظرات