اخبار   
 

 عنوان فرسوده از بافت‌های تاریخی کشور حذف شد

در مراسم تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت میراث‌فرهنگی و معاونت وزارت راه و شهرسازی، «ایزدی»، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی از مصوبه‌ای گفت که در آن عنوان فرسوده از بافت‌های تاریخی کشور حذف می‌شود...

عنوان فرسوده از بافت‌های تاریخی کشور حذف شد

در مراسم تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت میراث‌فرهنگی و معاونت وزارت راه و شهرسازی، «ایزدی»، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی از مصوبه‌ای گفت که در آن عنوان فرسوده از بافت‌های تاریخی کشور حذف می‌شود. به اعتقاد او، این اقدام در راستای حفاظت از بافت‌های تاریخی کشور صورت گرفته است.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ اولین تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت میراث فرهنگی و شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران درحالی با حضور محمدحسن طالبیان و علیرضا ایزدی در راستای حفاظت از بافت‌های تاریخی و چگونگی مشارکت مردم به امضاء رسید. پس از امضاء این تفاهم‌نامه، معاون راه‌ و شهرسازی از حذف اطلاق فرسوده از بافت‌های تاریخی کشور خبر داد.

به‌گزارش CHN، از آنجایی‌که مرمت، احیاء‌ و حفاظت از محدوده بافت‌های تاریخی نیاز به مشارکت مردم و دستگاه‌های مختلف شهری دارد پس از سال‌ها کاستی سازمان‌ متولی میراث‌فرهنگی بالاخره صبح امروز تفاهم‌نامه‌ همکاری میان معاونت میراث‌فرهنگی و وزرات راه و شهرسازی برای بهبود و حمایت از بافت‌های تاریخی کشور منعقد شد.

چنانچه قرار است عملیات اجرایی مستندسازی و حفاظت از بافت‌های تاریخی با همکاری سه دستگاه میراث‌فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و مدیران شهری از شهرهای ساری، کاشان، همدان، یزد و گرگان به‌عنوان استان‌های پایلوت آغاز شود. آنطور که در این مراسم تاکید شد، تداوم این عملیات اجرایی مبتنی بر تجارب ارزشمندی است که از شهرهای پایلوت به‌دست می‌آید.

«محمد حسن طالبیان»، معاون میراث‌فرهنگی کشور در این مراسم، همکاری و مشارکت با دستگاه‌ها را موضوعی ضروری قلمداد کرد. به‌گفته او، در شرایط فعلی برای حفاظت و صیانت از بافت‌های کشور همکاری و مشارکت با دستگاه‌ها امری لازم است به‌طوری‌که یکی از دستگاه‌های مهمی که در رابطه با حفظ و حراست از بافت‌های تاریخی باید همراه و همگام با سازمان میراث فرهنگی باشد شرکت عمران و بهسازی وزارت راه است.

او گفت: «در چند ماه گذشته اقدامات اجرایی همکاری‌ با وزارت راه و شهرسازی آغاز شده اما امضای تفاهم‌نامه شکل رسمی به این همکاری می‌بخشد.

طالبیان با اشاره بر اینکه حفاظت از بافت‌های تاریخی تنها با دخالت یک دستگاه اتفاق نمی‌افتد و باید این موضوع در میان مردم فرهنگ‌سازی شود ادامه داد: «تلاش ما این بوده که در دولت تدبیر و امید تمامی دستگاه‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی و گروه‌های مردم‌نهاد در جهت حفظ میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی هم‌سو باشند و در راستای اهداف ثبت ملی و جهانی گام بردارند.»

اما به‌گفته طالبیان، همکاری دستگاه‌ها به‌تنهایی کافی نبوده و شرط لازم به پذیریش و حمایت مدیریت شهری و مردم‌ شهرهای مختلف برمی‌گردد. به‌طوری که شهرهایی در اولویت قرار می‌گیرند که مدیریت شهری و مردم متقاضی حفظ بافت‌های تاریخی خود باشند.

ناهماهنگی میان دستگاه‌ها آسیب‌ جدی میراث‌فرهنگی

اما علیرضا ایزدی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر اینکه حفاظت از آثار تاریخی از ماموریت‌هایی است که باید توسط دستگاه‌های بسیاری انجام شود بیان کرد: «ناهماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط یکی از آسیب‌های جدی در سال‌های گذشته بود که در دولت تدبیر و امید این ضعف با هماهنگی و هم‌سویی با دستگاه‌ها از بین رفته است.

معاون راه و شهرسازی کشور با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی گام‌های موثری در این زمینه برداشته‌اند ادامه داد: «هم‌افزایی میان این دو ارگان سبب شده که کلمه فرسوده از محدوده‌های ارزشمند تاریخی حذف شود.»

به اعتقاد ایزدی، براساس مصوبه‌ای که شورای عالی شهرسازی اعلام کرده، نامگذاری، شیوه شناسایی و نحوه مراجعه با بافت‌های تاریخی مورد تجدیدنظر قرار گرفته است. چراکه معتقدیم، در حال حاضر شرایط بافت‌های تاریخی مناسب نیست و تمامی دستگاه‌ها باید با به‌کارگیری تمامی منابع در زنده‌سازی و نگهداری از این آثار تاریخی مشارکت داشته باشند.

او گفت: «هم‌اکنون اقدامات اجرایی که در زمینه بهسازی، حفاظت و مرمت در بسیاری از شهرها صورت گرفته، تلاش کرده‌ایم که بخش خصوصی و نهادهای مدنی نقش به‌سزایی داشته باشند به‌همین منظور با نشست‌های مختلف سعی کرده‌ایم حضور آن‌ها را تقویت کنیم. چراکه بی‌توجهی به آثار و بافت‌های تاریخی باعث شده که بخش مهمی از بافت‌های تاریخی را از دست بدهیم و بخش باقیمانده در شرایط مناسبی قرار نداشته باشند.

ایزدی تاکید کرد: «در حال‌حاضر زمینه همکاری بین میراث‌فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی فرصت‌ استثنایی فراهم کرده تا شیوه حفاظت، مرمت و نگهداری از آثار و محدوده‌های تاریخی را به جامعه تخصصی اعلام کنیم. چراکه پیش از این چنین فضای مفاهمه‌ای فراهم نشده بود تا وزارت راه و شهرسازی با سازمان میراث‌فرهنگی نسبت به هدف و مقصد اصلی که در نظر دارند اینگونه همگام باشند.»

  منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی
  11:23   شنبه 8 شهریور 1393  
 نظرات