اخبار   
 

 یافته شدن سامانه‌ی آب‌رسانی و آب‌اندوزی پیشرفته در پترا

باستان‌شناسان توانستند بقایای یک باغ گمشده و سامانه‌ی آبیاری و ذخیره‌ی آب پیشرفته را در شهر تاریخی پترا در کشور اردن پیدا کنند ...

یافته شدن سامانه‌ی آب‌رسانی و آب‌اندوزی پیشرفته در پترا

باستان‌شناسان توانستند بقایای یک باغ گمشده و سامانه‌ی آبیاری و ذخیره‌ی آب پیشرفته را در شهر تاریخی پترا در کشور اردن پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، سیستم آبیاری پیشرفته کشف شده در «پترا» برای راه‌انداختن فواره‌ها، حوضچه‌ها و یک استخر بزرگ در این شهر تاریخی که در دل صحرا قرار دارد استفاده می‌شده و نشان‌دهنده زندگی، شکوه و ثروت حکومت "نَبَطی‌ها" در ۲۰۰۰ سال پیش است.

این شهر تاریخی ۲۰۰۰ سال پیش یکی از مهم‌ترین توقف‌گاه‌های آبی در خاورمیانه بوده است، زمانی که کاروان‌های شتر مسافت‌های طولانی میان شهرها را طی می‌کردند. اهالی «پترا» که در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کردند، با استفاده از این سیستم ذخیره آب نه تنها نیازهای خود را برطرف می‌کردند، بلکه از آن برای آبیاری باغ‌ها و در فواره‌ها و استخرهای بزرگ و روباز نیز استفاده می‌کردند.

باستان شناسان در جدیدترین کاوش‌های خود در شهر «پترا» موفق به کشف یک چاه آب نیز شده‌اند که آب را تا ۱۰ متر به سمت پایین هدایت می‌کند. همچنین تونل‌های زیرزمینی برای کنترل آبراهه‌ها در فصل بارانی نیز در این محوطه تاریخی یافت شده است.


«پترا» شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن است که پایتخت حکومت باستانی «نَبَطی‌ها» بوده است. این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن و در غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده‌ است.

پترا شهری است که کاملا در دل کوه و در تخته سنگ‌هایی به رنگ گُل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌ است. کلمه "پترا" به زبان یونانی به معنی صخره است و چون این شهر باستانی تماماً در سنگ (صخره) کنده شده‌، آن را پترا نامیده‌اند.

پایان حکومت نَبَطی‌ها و خرابی پایتخت شهر پترا به دست رومیان در سال ۱۰۵ میلادی بوده‌است، قشون رومیان در سال ۱۰۵ میلادی سرزمین نَبَطی‌ها را محاصره می‌کنند و آب را به روی ساکنان شهر می‌بندند و سرانجام بعد از مدتی آن شهر را اشغال می‌کنند و به حکومت نَبَطی‌ها خاتمه می‌دهند. در سال ۶۳۶ میلادی عربها توانستند شهر پترا را از نفوذ رومی‌ها برهانند اما زلزله‌ای که درسال‌های ۷۴۶ و ۷۴۸ به این شهر وارد آمد، ساکنان پترا را وادار کرد تا به مناطق اطراف کوچ کنند. امروزه آثار این شهر باستانی پرشکوه در میان کوه به عنوان یادگاری از دوران نَبَطی‌ها به‌جا مانده که از مراکز مهم گردشگری کشور اردن به شمار می‌آید.این شهر تاریخی که از سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شده است.


  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:29   دوشنبه 5 مهر 1395  
 نظرات