اخبار   
 

 سومین دوسالانه‌ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران

سومین دوسالانه‌ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران باعنوان «مسابقه‌ی طراحی معماری اکوکمپ آموزشی ـ تفریحی» به همت بنیاد فرهنگی ـ هنریِ «هنر معماری» برگزار می‌شود ...

سومین دوسالانه‌ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران

سومین دوسالانه‌ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران باعنوان «مسابقه‌ی طراحی معماری اکوکمپ آموزشی ـ تفریحی» به همت بنیاد فرهنگی ـ هنریِ «هنر معماری» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین دوسالانه ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران تحت‌عنوان مسابقه طراحی معماری اکوکمپ آموزشی- تفریحی در بندر تاریخی کنگ به همت موسسه فرهنگی هنری هنر معماری برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه این دوسالانه نحوه شرکت در جشنواره فوق شامل مطالعه امکان‌سنجی اراضی پیشنهادی توسط دبیرخانه دوسالانه جهت طراحی اکوکمپ آموزشی- تفریحی با نگاهی بر اصول پایداری، انسان دوستانه و زمینه گرا، طراحی طبق برنامه فیزیکی ارایه شده و بر اساس معیارهای پایه و ویژه این بخش مسابقه و ارسال سی دی آثار در چارچوب قوانین اختصاصی و عمومی دوسالانه است.

داوری این دوسالانه را نیز خانم‌ها و آقایان؛ شیوا آراسته، پیروز حناچی، محمدحسن طالبیان، وحید قبادیان، علیرضا مشهدی میرزا، سیدهادی احمدی روئینی (داور جانشین) برعهده دارند.

همچنین جوایزی که برای این مسابقه در نظر گرفته شده است برای نفر نخست منتخب دوران شامل ۱۲۰ میلیون ریال، نفر دوم ۷۰ میلیون ریال و نفر سوم ۵۰ میلیون ریال است.

حامیان اصلی این دوسالانه نیز شرکت رویا طرح داخلی و هارمونیک‌سنتر هستند.

علاقمندان جهت شرکت در این مسابقه و اخذ معیارهای طراحی و قوانین خصوصی دوسالانه و اسناد می توانند به وب سایت رسمی دولاسالانه به نشانی www.aoa.ir مراجعه کنند.

شایان ذکر است ۱۵ مردادماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره است، همچنین ۲۵ و ۲۶ مردادماه کنترل آثار انجام می‌شود و ۵ شهریور ماه نیز داوری کریستال برگزار خواهد شد. این مسابقه در روز ۸ شهریورماه سالجاری داوری نهایی می‌شود.

نشانی هایی که علاقمندان می توانند آثار خود را ارسال کنند؛

دبیرخانه: دفتر مرکزی مؤسسه‌ی هنرمعماری، محل دائمی دبیرخانه‌ی سومین دوسالانه خواهد بود.
نشانی: تهران، پایین‌تر از خیابان شهید مطهری، خیابان شهید مفتح شمالی، خیابان زهره، کوچه‌ی قابوسنامه، پلاک یک، واحد شش.
تلفکس: ۰۲۱۸۸۳۴۲۹۶۰

دبیرخانه‌ی دوسالانه آماده‌ی دریافت انتقادات و پیشنهادات کلیه‌ی استادان، معماران و دانشجویان گرامی است.

اطلاعات تکمیلی این مسابقه به شرح زیر است:

شرح این بخش از مسابقه:

مطالعه ی امکان سنجی اراضی پیشنهادی توسط دبیرخانه ی دوسالانه جهت طراحی اکوکمپ آموزشی – تفریحی با نگاهی بر اصول پایداری، انسان دوستانه و زمینه گرا. این اقامتگاه ضمن اینکه در خدمت گردشگران است، به صورت هسته ی فعالی تهای آموزشی بندر تاریخی کنگ عمل خواهد نمود و گردشگران در این مجموعه با تاریخ، فرهنگ، سنت سکونت، معیشت و رو شهای بهره مندی از مواهب طبیعی )خصوصاً آب و باد( در زندگی گذشته ی مردمان این دیار آشنا خواهند شد. این اقامتگاه همچنین می تواند به صورت غیرمستقیم به نیازهای داخلی بندر کنگ و رشد ارزش افزوده ی منطقه کمک نماید. گردشگران به واسطه ی حضور در این مجموعه، کیفیت زندگی در ابعاد مختلف، در این بندر تاریخی را تجربه خواهند نمود. طرحی همخوان با زمینه ی کالبدی، اجتماعی و محیطی هدف نهایی این مسابقه است. سایت مسابقه دارای بناهای قدیمی پراکنده شامل ۱۵ آب انبار )بُرکه( و یک مسجد قدیمی دو طبقه است که در نوع خود منحصر به فرد است.

برنامه فیزیکی:

- فضاهای اقامتی با ظرفیت اسکان ۲۰۰ نفر به صورت مجتمع یا پراکنده در سایت خشکی یا محدوده مشخص شده در دریا با توجه به الگوی معماری در بندر تاریخی کنگ ، حداکثر با مجموع مساحت ۶۰۰۰ متر مربع
- فضاهای آموزشی مرتبط با تعریف هر گروه برای بخش آموزش شامل کلاس ها، کارگاه ، آمفی تاتر ،به صورت متمرکز یا پراکنده با حداکثر زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع
- فضاهای رفاهی شامل رستوران های سنتی و مدرن ، چایخانه ، فروشگاه و ... با توجه به الگوی معماری زمینه حداکثر با مجموع زیربنای ۴۰۰۰ متر مربع
- فضای نمایشگاهی روباز یا بسته با زیربنای حداقل ۱۰۰۰ متر مربع (برای این بخش از پتانسیل های کالبدی سایت می توان بهره گرفت .)
- فضای اجتماع، دورهمی و گفتگو مطابق با اقلیم و معماری زمینه با مساحت دلخواه
- فضاهای مرتبط با موضوع به پیشنهاد هر گروه طراحی در چهار چوب فرهنگ کنگ با مساحت دلخواه
- فضای پارکینگ سرپوشیده (سقف داشته باشد) برای ۱۵۰ اتومبیل و ۱۰ اتوبوس
- اسکله تفریحی با کاربری بازی های دریایی در محدوده مقابل سایت .

جایزه‌ی این بخش:

کلیه آثار منتخب این بخش مفتخر به دریافت تقدیرنامه از دبیرخانه و هیأت داوران می‌گردند.

- چاپ آثار در کتاب جامع دوسالانه
- چاپ آثار در فصلنامه ی هنرمعماری(ویژه نامه ی دوسالانه)
- انتشار آثار در پورتال رسمی دوسالانه
- به غیر از جوایز معنوی مذکور، دبیرخانه به منظور تقدیر از معماران گرامی، جوایز مادی ای را به شرح ذیل تقدیم می‌نماید:
- نفر نخست منتخب داوران محترم: صد و بیست میلیون ریال
- نفر دوم: هفتاد میلیون ریال
- نفر سوم: پنجاه میلیون ریال

ارسال آثار برای این بخش:

مطالعات می‌باید بصورت پی دی اف و بر روی لوح فشرده به دبیرخانه ارسال گردند. این مطالعات شامل مطالعات اساسی و نظری است که بصورت فایل، با فرمت مذکور، در حداکثر ۲۰ صفحه و در قطع A۴ خواهد بود. شرح مختصر و مفیدی از ایده ی طراحی و چگونگی انطباق طرح با معیارهای داوری نیز در ادامه ی مطالعات می تواند ذکر شود اما نباید تعداد کل گزارش از ۲۰ صفحه بیشتر باشد. ارائه ی مطالعات و پروپوزال بدون طراحی موجب حذف اثر خواهد شد.

فایلهای طراحی، میبایست حداکثر در ۷ شیت A۱ بصورت عکس بر روی لوح فشرده) CD - DVD ( ضبط و به دبیرخانه ی دوسالانه ارسال گردند. ارسال شاسی یا فوم برد به هیچ عنوان لازم نیست. شیت ها، شامل اسنادی م یباشند که طرح را توصیف می کنند. اسنادی از قبیل پلان ها، مقاطع، نماها، پرسپکتیوها و تصاویر سه بعدی و نیز ترجیحاً، اتودها و اسکی سهای دستی و دیتی لهایی که ممکن است در امر داوری و ارائه ی طرح مؤثر باشند. لازم به ذکر است مقیاس نقش هها آزاد م ی باشد. تعداد تصاویر نیز محدودیتی ندارد.

تشخیص روش ارائه به بهترین شکل ممکن با معمار است. لازم است نقشه‌ها دارای کیفیت چاپ بالایی باشند که برای این امر توصیه می گردد در حین طراحی، کیفیت خود را بر روی رزولوشن ۳۰۰dpi تنظیم نمایید و از تکنیکهای پست پروداکشن، برای ارتقای کیفی و نه تصویرسازی، بهره ببرید . ارسال ماکت اجباری نیست و امتیازی ندارد اما تأثیرگذاری آن بر داوران به جهت درک بهتر کیفیت فضا انکارناپذیر است. دبیرخانه از ماکت‌ها محافظت نموده و پس از داوری و در موعد مقرر با اعلام عمومی، فراخوان بازگشت ماکت‌ها را منتشر می کند. پس از اتمام موعد نهایی و عدم مراجعه ی طراح، برای بازپس گیری ماکت خود، مسئولیت حفظ ماکت‌ها با دبیرخانه نخواهد بود.

قوانین و ضوابط ویژه‌ی بخش مسابقه‌ی طراحی:

* فاز صفر)مطالعات بنیادین( و فاز یک طراحی برای این بخش مدنظر است. ارسال برخی جزئیات ابداعی بلامانع است

* لطفاً تصاویر خام طرح‌ها را نیز در فایلی جداگانه بر روی همان لوح فشرده ضبط و ارسال نمایید. عدم ارسال این فایل منجر به حذف طرح می گردد زیرا ممکن است داوران نیاز به مشاهده ی یک تصویر به صورت مجزا از کلیت شی تبندی داشته باشند و در صورت نبود این تصویر، روند داوری مختل گردد.

* مسئولیت صحت رایت لوح فشرده بر عهده ی ارسال کنندگان می باشد. توصیه می کنیم پیش از ارسال، از صحت رایت و باز شدن فایل ها در سیستم های مختلف اطمینان حاصل نمایید .

* هرگونه اقدامی که منجر به افشای هویت طراحان نزد داوران یا عموم جامعه ی معماری گردد، مانند بازنشر تصاویر اثر در فضاهای مجازی یا رسانه ها و شبه رسانه ها به اسم اطلاع رسانی، به محض رؤیت توسط دبیرخانه، موجب حذف اثر توسط مسئولین دوسالانه خواهد شد. مسئولیت حفاظت از آثار و عدم نشت آن به فضای رسانه‌های معماری کشور به جز دبیرخانه، برعهده ی طراحان محترم نیز است.

* به عنوان یک پیشنهاد به نظر م یرسد انجام مطالعات جدی پیرامون منطقه نیاز به همکاری بین طیف وسیعی از متخصصین برنامه ریزی شهری، کارشناسان اقتصادی، میراث فرهنگی، جامعه شناسی و... دارد.

* لطفاً قوانین عمومی دوسالانه را نیز مطالعه نموده و در نظر داشته باشید.

اطلاعات علمی و مستندسازی:

لازم به یادآوری است که کلیه ی حقوق مادی و معنوی اطلاعات علمی، تحقیقات، اسناد و تصاویر مربوط به بندر تاریخی کنگ که در دوسالانه منتشر شده است، متعلق به دفتر معماری پلسارپارت (شیوا آراسته) می‌باشد. این اطلاعات که محصول مطالعات، پروژه‌ ها و آثار طراحی شده توسط این دفتر در بندر تاریخی کنگ است، با سخاوتمندی به دبیرخانه برای برگزاری دوسالانه ارائه شده است که بدینوسیله از ایشان و همکارانشان تقدیر و تشکر به عمل می آید. لازم است شرکت کنندگان محترم در فعالیت‌های آتی خود، حقوق مؤلفین را رعایت فرمایند.

برای بزرگ‌نمایی، روی تصویر کلیک کنید.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  08:45   یکشنبه 27 خرداد 1397  
 نظرات