اخبار   
 

 انصرافِ خریدارانِ مسکن، در پی ناتوانی در بازپرداختِ وام

امروز بازار مسکن، به‌ویژه برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه، به وضعیتی پیچیده و دشوار دچار شده است؛ که متقاضیان با توجه به مشکلات اقتصادی، نه توان خرید مسکن دارند و نه امکان دریافت وام و بازپرداخت اقساط سنگین آن را. در این راستا، چشم‌اندازی هم که برای بخش مسکن هست، چشم‌انداز روشنی نیست و کنشگرانِ صنعت ساختمان، افق روشنی را برای بازار مسکن برای امسال جاری و سال آینده نمی‌بینند؛ مگر اینکه شرایطی پدید آید و راهکارهایی اتخاذ شود که به بهبود بازار مسکن بینجامد ...

انصرافِ خریدارانِ مسکن، در پی ناتوانی در بازپرداختِ وام
■ نبود تقاضا، رشد قیمتِ‌ مسکن را مهار می‌کند؟


امروز بازار مسکن، به‌ویژه برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه، به وضعیتی پیچیده و دشوار دچار شده است؛ که متقاضیان با توجه به مشکلات اقتصادی، نه توان خرید مسکن دارند و نه امکان دریافت وام و بازپرداخت اقساط سنگین آن را. در این راستا، چشم‌اندازی هم که برای بخش مسکن هست، چشم‌انداز روشنی نیست و کنشگرانِ صنعت ساختمان، افق روشنی را برای بازار مسکن برای امسال جاری و سال آینده نمی‌بینند؛ مگر اینکه شرایطی پدید آید و راهکارهایی اتخاذ شود که به بهبود بازار مسکن بینجامد.

لزوم تغییرات مثبت در بخش اقتصادی

در همین رابطه نایب رییس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به وضعیت نامناسب بازار مسکن گفت: در حال حاضر شرایط نامطلوبی که بر بازار مسکن حاکم است، ناشی از عدم تقاضا برای خرید مسکن نیست، بلکه ناشی از ناتوانی مالی خریداران مسکن است.

احمدرضا جوکار در گفت و گو با «صما» ادامه داد: البته این در حالی است که قیمت مسکن به نسبت قیمت نهاده‌ های آن، قیمت بالایی نیست. ولی مسئله این است که مردم با مشکلات اقتصادی روبه رو هستند و توانایی پرداخت هزینه های سنگین خرید مسکن را ندارند. به همین دلیل اگر تغییرات مثبتی در بخش اقتصادی رخ ندهد، مشکلاتی برای این بخش به وجود می آید.

خروج سرمایه‌ها از بخش مسکن

وی در این راستا تشریح کرد: از بزرگترین مشکلات این است که سرمایه ها از این بخش خارج می‌شود و بخشی از کارخانجات و تولیدکنندگان مربوط به بخش مسکن نیز با مشکل مواجه می‌ شوند. در ادامه، طی چند سال آینده به خاطر کاهش تولید مسکن باز هم با افزایش قیمت در بازار مواجه خواهیم شد.

این انبوه ساز در پیش بینی خود از قیمت مسکن در سال ۹۷ و سال ۹۸ تصریح کرد: در شرایط فعلی، فارغ از برخی شهر‌های کشور مثل تهران و آن هم در بعضی از مناطق تهران، قیمت تمام شده مسکن و ساختمان بعضا از آنچه که امروز به فروش می‌ رسد، بیشتر است.

وی ادامه داد: اگر بحث مشکلات اقتصادی و توانایی مالی مردم برای خرید مسکن حل می‌شد، جا داشت که قیمت ساختمان از این ارقام کنونی بالاتر برود، اما مسئله این است که از آن طرف، عدم تقاضا با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی، این رشد قیمت‌ها در بازار مسکن را کنترل می ‌کند.

افزایش وام در نبود توان اقتصادی، تأثیرگذار نیست

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش وام در چنین شرایطی سیاست موثری است، افزود: اگر افزایش وام بتواند بخش تقاضا را تحریک کند، می‌ تواند موثر باشد. زمانی که این افزایش وام صرفا برای ساخت مسکن صورت گیرد، سازنده دریافت کرده و مسکن می سازد، اما از طرف دیگر باید خریدار وجود داشته باشد که بتواند آن را انتقال دهد. اما از آنجایی که خریدار وجود ندارد و متقاضیانی که می‌خواهند با استفاده از وام مسکن بخرند، توانایی بازپرداخت اقساط وام را ندارند، پس افزایش وام به تنهایی سیاست تاثیرگذاری نیست.

وی تاکید کرد: افزایش نرخ وام در صورتی اثرگذار است که در تمام حوزه‌های کسب‌وکار و در تمام بخش های اقتصاد رشد اقتصادی داشته باشیم. در تمام حوزه‌ های اقتصادی اعم از تولید، بورس، ساختمان و... اگر از رشد اقتصادی برخوردار نباشیم، حتی اگر وام مسکن افزایش یابد و یا مسکن ساخته شود، اما متقاضی توان خرید و اقساط وام را نداشته باشد، مشکلی حل نمی شود.

جوکار ریشه تمام این مسائل را مربوط به معضل بیکاری دانست و تصریح کرد: تا زمانی که معضل بیکاری حل نشود، با این مسائل دست و پنجه نرم می کنیم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
انصراف خریداران در پی ناتوانی در بازپرداخت وام مسکن

در همین حال عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان ضمن تایید این موضوع معتقد است: در حال حاضر سود تسهیلات بانکی بالا است و بازپرداخت اقساط یک وام ۱۲۰ یا ۱۵۰ میلیون تومانی که به زوج‌های جوان می‌دهند، برای آنها دشوار است.

علی عندلیبی در گفت و گو با «صما» ادامه داد: بارها با متقاضیانی مواجه شده‌ ایم که تمایل به دریافت وام بیشتر برای خرید مسکن دارند، اما چون از توان بازپرداخت آنها برنمی‌آیند، از خرید مسکن منصرف می شوند. این مسائل باید حل‌ و فصل شود و راهکار این امر، پرداخت وام بیشتر با سود بانکی زیر ۱۰ درصد و زمان بالای ۲۵ سال است.

عندلیبی درخصوص راهکار افزایش قدرت خرید مردم با توجه به کاهش توان خرید و گرانی مسکن بیان کرد: طبیعی است که در شرایط کنونی توان خرید مردم پایین آمده و مجبور به خرید مسکن در مناطق متوسط و جنوبی شهر شده اند. پیشنهاد ما برای حفظ توان خرید مردم، این است که ابتدا وام‌های خرید مسکن افزایش یابد منتهی با سود کمتر و زیر ۱۰ درصد و مدت زمان بازپرداخت آنها بالای ۲۵ سال باشد که خریداران و اقشار کم‌درآمد که اغلب جزو کارمندان هستند توان پرداخت این اقساط را داشته باشند.

وی با اشاره به نیاز بازار مسکن اظهار داشت: همچنان نیاز به مسکن در کشور وجود دارد و طبق برآوردها نیاز مسکن سالانه بین ۸۵۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی که این میزان مسکن هنوز به خاطر مسائل مختلفی که در حوزه مسکن وجود دارد، تولید نمی‌شود.

خوابیدنِ تولید با خروج سرمایه‌ها از بخش مسکن

عندلیبی با اشاره به وجود رکود تورمی در بازار مسکن گفت: در چنین شرایطی به دلیل اینکه نرخ مصالح ساختمانی و همچنین نرخ خدمات، انشعابات، خدمات مهندسی و عوارض شهرداری گران شده است؛ تقاضا بر عرضه فزونی پیدا می‌ کند و مسکن رو به گرانی است. با احتساب تمامی این هزینه ها ساختمان با هزینه بالایی ساخته خواهد شد.

این انبوه ساز یادآور شد: ضمن اینکه اگر هزینه زمین را هم به این موارد اضافه کنیم، قیمت تمام شده ساختمان در شهرهای مختلف گران‌تر از قیمت فعلی خواهد بود. لذا مسکن در یک رکود تورمی خواهد بود و ضمن اینکه کاهش تولید مسکن خواهیم داشت، قیمت آن رو به گرانی خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه آپارتمان‌هایی که امروز به فروش می ‌رسد، در سال‌های قبل با مصالح ارزان‌تر ساخته شده است، درباره وضعیت بازار مسکن در سال آینده اظهار داشت: اگرچه ممکن است در سال آینده میزان معاملات کمتر از میزان فعلی باشد، اما اگر امروز یک انبوه‌ساز با این نرخ گران مصالح، خدمات و هزینه انشعابات و زمین شروع به ساخت مسکن کند، به طور قطع برای تداوم کار خود مجبور است که گران‌تر بفروشد و اگر بخواهد به حرفه ساخت و ساز ادامه ندهد، مشکلات دیگری ایجاد می شود که شامل عدم تولید مسکن است.

ضرورت حمایت دولت در بخش بازآفرینی ساختمان‌ها

وی همچنین با اشاره به ضرورت حمایت دولت در بخش بازآفرینی ساختمان‌ها بیان کرد: انبوه ‌سازان حتما باید مورد حمایت قرار گیرند. به شیوه‌ای که امروز مطرح شده است، یعنی اینکه دولت بخواهد زمینی را واگذار کند، خوش‌بین نیستیم. چون بافت فرسوده مشکلات و مسائل خاص خود را دارد که حتما باید بخش خصوصی وارد شوند و بتوانند با مالکان مناطقی که می‌خواهد در آن پروژه احداث کنند، کنار بیایند.

عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان با بیان اینکه اگر حمایت دولت نمود عینی پیدا کند، حتما نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: به شرطی که به تجربه عوامل اجرایی توجه شود. امروز اگر در پشت درهای بسته تصمیم‌گیری شود، بعد از چند سال دیگر شاهد تبعات منفی آن خواهیم بود.

عندلیبی خاطرنشان کرد: بهتر است قبل از ورود به بخش اجرایی، کانون انبوه‌سازان را وارد قضیه کنند و در این صورت، جای امیدواری است که بتوانیم نتایج بهتری به دست بیاوریم.

  منبع : وبگاه صما
  16:09   یکشنبه 21 بهمن 1397  
 نظرات