اخبار   
 

 واقعیت مجازی درد را تسکین می‌دهد

یافته‌های یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که انجام دادنِ بازی‌های واقعیت مجازی می‌تواند به تسکین در بیماران کمک کند. به گزارش «دیلی‌میل»، بازی‌های واقعیت مجازی نه‌تنها با منحرف کردنِ ذهن بیماران درد آن‌ها را تسکین می‌دهند، بلکه باعث تغییرات در مغز نیز می‌شوند ...

واقعیت مجازی درد را تسکین می‌دهد

یافته‌های یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که انجام دادنِ بازی‌های واقعیت مجازی می‌تواند به تسکین در بیماران کمک کند. به گزارش «دیلی‌میل»، بازی‌های واقعیت مجازی نه‌تنها با منحرف کردنِ ذهن بیماران درد آن‌ها را تسکین می‌دهند، بلکه باعث تغییرات در مغز نیز می‌شوند.

بررسی شش مطالعه کوچک نشان می‌دهد که پرت شدن حواس در حقیقت نقش حیرت انگیزی در تسکین درد ایفا می‌کند.

این فناوری همچنین می‌تواند با برنامه‌ریزی مجدد نحوه واکنش فرد به درد و به ایجاد تغییر در سیستم عصبی کمک کند.

یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: محققان از روش تصویرسازی هدایت شده به مدت طولانی برای درمان اختلالات روحی استفاده کرده‌اند و واقعیت مجازی یک راه جذاب برای ارائه تصویرسازی هدایت شده است.

تصویرسازی هدایت شده به تنهائی یا با هیپنوتیزم به‌ کار می‌رود. در این روش به بیمار آموخته می‌شود که صحنه‌هائی را با رنگ، صدا، بو و احساسات مربوطه تصور کند. این صحنه ممکن است خوشایند باشد، که برای کاهش اضطراب به‌کار می‌رود، یا ناخوشایند که برای غلبه بر اضطراب به‌کار می‌رود. این روش برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات اضطراب فراگیر، اختلال استرس پس از سانحه و فوبیا و به‌عنوان درمان کمکی برای بیماری‌های طبی یا جراحی به‌کار رفته است.

محققان این پژوهش اظهار کردند: برای اثبات اثربخشی واقعیت مجازی در تسکین درد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

فناوری واقعیت مجازی به مدت چندین دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و اولین بار نیروهای نظامی از آن برای شبیه سازی پرواز استفاده کرده است.

اولین سخت افزار واقعیت مجازی کل یک اتاق را پر می‌کرد اما به مرور زمان این تکنولوژی کوچکتر و ارزان‌تر شده و برای انواع مختلف اهداف پزشکی از قبیل درمان زخم، درمان فیزیوتراپی، تسکین درد دندان و درمان سوختگی استفاده می‌شود.

امروزه دستگاه‌های واقعیت مجازی به تولید انبوه رسیده و در قالب یک گوشی هوشمند و هدست ویژه مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند.

در حال حاضر افراد زیادی از این ابزارها برای بازی کردن بازی‌های ویدئویی و تورهای سه بعدی از مکان‌هایی که ممکن است نتوانند در زندگی واقعی به آنجا بروند استفاده می‌کنند.

برای پژوهش حاضر، محققان مقاله‌های منتشر شده از سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ را مرور کردند که به شیوه‌های متفاوت کمک واقعیت مجازی به تسکین درد را مورد بررسی قرار داده‌اند.

محققان این پژوهش اظهار کردند: عوارض جانبی واقعیت مجازی می‌تواند شامل بیماری‌های حرکتی، حالت تهوع و سرگیجه باشد.

با این حال، این گزینه یک رویکرد غیرتهاجمی است که در حال فراگیر شدن بوده و در دسترس و مقرون به صرفه‌تر از روش‌های دیگر است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  19:20   یکشنبه 26 شهریور 1396  
 نظرات