اخبار   
 

 سکه، پشت مرز روانی

در روزی که سکه به سقف تاریخی تازه‌ای جهش کرد، دلار توانست از سد مقاومتی ۱۶هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند. روز یک‌شنبه (۲۱ اردیبهشت)، سکه‌ی تمام‌بهار آزادی ۱۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشت و به بهای ۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید. چنین قیمتی در گذشته در بازار سکه هرگز تجربه نشده بود. اکنون فلز گران‌بهای داخلی، تنها یک کانال با تسخیر مرز ۷میلیون تومانی فاصله دارد. شکست این مرز از نظر برخی فعالان، زمینه‌ی صعود سکه به سوی محدوده‌ی ۷میلیون و ۴۰۰هزار تومانی را فراهم خواهد کرد ...

سکه، پشت مرز روانی
■ دلار مرز مقاومتی را شکست


در روزی که سکه به سقف تاریخی تازه‌ای جهش کرد، دلار توانست از سد مقاومتی ۱۶هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند. روز یک‌شنبه (۲۱ اردیبهشت)، سکه‌ی تمام‌بهار آزادی ۱۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشت و به بهای ۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید. چنین قیمتی در گذشته در بازار سکه هرگز تجربه نشده بود. اکنون فلز گران‌بهای داخلی، تنها یک کانال با تسخیر مرز ۷میلیون تومانی فاصله دارد. شکست این مرز از نظر برخی فعالان، زمینه‌ی صعود سکه به سوی محدوده‌ی ۷میلیون و ۴۰۰هزار تومانی را فراهم خواهد کرد.

در دومین روز هفته، سکه سقف تاریخی تازه‌ای را ثبت کرد و دلار توانست از سد مقاومت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۱۰۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. چنین قیمتی در گذشته در بازار سکه هرگز رویت نشده بود. اکنون فلز گرانبهای داخلی، تنها یک کانال با تسخیر مرز ۷ میلیونی فاصله دارد. شکست این مرز از نظر برخی فعالان، صعود سکه به سوی محدوده ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را فراهم‌تر خواهد کرد. به باور آنها، شکست این مرز تاریخی، تقاضای بیشتری را به سوی بازار سکه روانه خواهد کرد؛ مخصوصا اگر شرایط در بازار سهام تغییر کند. با این حال، دیروز نیز شاخص کل بورس صعودی بود و حداقل از این ناحیه، بازار سکه تحریک خاصی نشد.

در حالی که بیشتر سکه‌بازان بر طبل شکستن کانال ۷میلیون تومانی می‌کوبند، عده‌ای دیگر باور دارند، در روزهای اخیر سودهای خوبی نصیب بازیگران بزرگ بازار سکه شده است و بعید نیست که در آستانه مرز ۷ میلیون تومانی اقدام به سودگیری کنند. سکه شنبه گذشته در محدوده ۶ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان قرار داشت و ظرف ۸ روز توانسته است خود را به یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های قیمتی برساند و نزدیک به ۸ درصد رشد را در این فاصله به ثبت برساند. از نظر برخی فعالان، چنین میزان رشدی کافی است که حداقل انتظار اصلاح کوتاه‌مدتی را داشته باشیم. با این حال، همه چیز به واکنش و رفتار معامله‌گران نسبت به مرز ۷ میلیونی بستگی خواهد داشت. اگر قیمت به سرعت و قدرت از این مرز عبور کند، طبیعی است که سودگیری از افزایش قیمت اخیر هم به تاخیر بیفتد، ولی مقاومتی محدود در این مرز، می‌تواند فروش‌‌ها را به یکباره افزایش دهد. در این مسیر، مسلما رفتار دلار نیز از اهمیت حیاتی برخوردار است. دیروز سوخت اصلی رشد قیمت سکه از سمت افزایش قیمت دلار تامین شد. شاخص ارزی در دومین روز هفته توانست با قدرتی نسبی مرز ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را بشکند و با ۶۰ تومان افزایش به بهای ۱۶ هزار و ۵۱۰ تومان برسد. این سطح قیمتی تنها در دوران نوروز که بازار نیمه تعطیل بود، توسط دلالان شکسته شده بود و پس از آن بازار همواره در برابر شکست آن از خود اکراه نشان داده بود. مسلما بازار با شکست این مرز می‌تواند وارد دوران تازه‌ای شود، ولی مساله این است که بازارساز نیز شکست این مرز را کم‌اهمیت تلقی نکرده و سعی کرده با تغییر استراتژی از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری کند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز در اقدامی جسورانه قیمت فروش دلار خود را از مرز ۱۶ هزار تومانی عبور دادند و به ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان رساندند. این در حالی بود که یک روز قبل نرخ فروش ارز بر تابلوی این صرافی‌ها ۱۵هزار و ۸۰۰ تومان بود. بازارساز از طریق این اقدام قصد داشت ورود تقاضای کاذبی را که به‌دنبال خرید ارز ارزان است به تعویق بیندازد و از طرف دیگر، دلالان آربیتراژکار را از میدان خارج کند. روش قدیمی این دلالان به این صورت است که در معاملات فردایی بازار را داغ کنند، در معاملات نقدی از صرافی‌ها با قیمت ارزان‌تر ارز بخرند و آن را به مردمی بفروشند که به واسطه هیجانات ایجاد شده به بازار مراجعه کرده‌اند. بالا رفتن قیمت صرافی‌های دولتی راه ورود تقاضای کاذب به بازار را تا حدی سد می‌کند.

با وجود این اقدام، دیروز قیمت دلار به صعود خود ادامه داد، هر چند سرعت افزایش آن کاهش یافته بود. دلار دو روز قبل ۱۵۰ تومان افزایش را به ثبت رسانده بود و روز یکشنبه به افزایش ۶۰ تومانی اکتفا کرد. همین رشد ۶۰ تومانی هم بیشتر از افزایش خرید حواله درهم بود. حواله درهم دیروز حرکت خود به سوی محدوده ۴ هزار و ۶۰۰ تومانی را کلید زد. اگر قیمت درهم به این نقطه برسد، دلار در بازار داخلی توانایی صعود به بالای نقطه ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان را خواهد داشت.

  منبع : روزنامه‌ی »دنیای اقتصاد»
  09:27   دوشنبه 22 اردیبهشت 1399  
 نظرات