اخبار   
 

 مگر هنوز جنگ است!؟ / نیمچه پرونده‌ای برای عوارض خروج از کشور

یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد که ایران تنها کشوری نیست که عوارض خروج (Departure tax) از اتباعش دریافت می‌کند؛ قوانین مختلف در برخی کشورها اجرا می‌شود، گروهی آن را فقط روی بلیت مسیرهای هوایی لحاظ کرده‌اند که محل هزینه‌کردِ آن نیز مشخص است و برخی آن را محدود به مقاصدی خاص دانسته‌اند که یا با آن‌ها زاویه‌‌ی سیاسی دارند و یا تعمدی می‌خواهند حجم سفر به آن منطقه یا کشور را کنترل کنند ...

مگر هنوز جنگ است!؟
■ نیمچه پرونده‌ای برای عوارض خروج از کشور


یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد که ایران تنها کشوری نیست که عوارض خروج (Departure tax) از اتباعش دریافت می‌کند؛ قوانین مختلف در برخی کشورها اجرا می‌شود، گروهی آن را فقط روی بلیت مسیرهای هوایی لحاظ کرده‌اند که محل هزینه‌کردِ آن نیز مشخص است و برخی آن را محدود به مقاصدی خاص دانسته‌اند که یا با آن‌ها زاویه‌‌ی سیاسی دارند و یا تعمدی می‌خواهند حجم سفر به آن منطقه یا کشور را کنترل کنند.

۳۲ سال پیش، دولتِ وقت با توجه به شرایط اقتصادی کشور در زمان جنگ تحمیلی، قانون عوارض خروج از کشور را تصویب کرد، قانونی که قرار بود عصای دست روزهای سخت دولت باشد و ظاهرا پس از گذشته سه دهه، هنوز اراده‌ای برای زمین گذاشتن آن وجود ندارد و انگار کشور در همان شرایط بحرانی به سر می‌برد که نمی‌تواند از این دلبستگی دور شود.

دریافت عوارض خروج از ایرانی‌ها پس از شروع جنگ ایران و عراق برای جبران برخی هزینه‌ها به قوانین کشور اضافه شد. توجیهِ آن، کمک به حل بحران اقتصادیِ ناشی از جنگ بود. دولت به موجب قانون مصوب سال ۱۳۶۴ مکلف شد، از هر مسافری که با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور مسافرت می‌کند، برای بار نخست در هر سال مبلغ پنجاه هزار ریال و برای بار دوم و بیشتر در همان سال برای هر نوبت، مبلغ یکصد هزار ریال به عنوان عوارض خروج‌ از کشور دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور منظور کند.

در همین زمینه، امروز نیمچه پرونده‌ای برای عوارض خروج از کشور گرد آورده‌ایم که در «بخش گزارش‌ها»ی iiiwe در دسترس دوستداران است :

■ نیمچه پرونده‌ای برای عوارض خروج از کشور

  منبع : واحد تأمین محتوای ‌iiiwe
  18:49   سه شنبه 21 آذر 1396  
 نظرات