اخبار   
 

 بازگشت آرامش به بازار تخم‌مرغ

واردات بیش از ۱۱۶ تن تخم‌مرغ به ارزش ۱۶۹هزار دلار به کشور در یک هفته‌ی اخیر باعث شد که وضعیت آشفته‌ی بازار آن، ‌کمی آرام گیرد. شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در مرغ‌داری‌های مرغ تخم‌گذار، موجب شد تا در روزهای اخیر شاهد گرانی تخم‌مرغ در بازار باشیم؛ به‌گونه‌ای که بهای یک شانه تخم‌مرغ تا ۲۰هزار تومان نیز افزایش یافت ...

بازگشت آرامش به بازار تخم‌مرغ

واردات بیش از ۱۱۶ تن تخم‌مرغ به ارزش ۱۶۹هزار دلار به کشور در یک هفته‌ی اخیر باعث شد که وضعیت آشفته‌ی بازار آن، ‌کمی آرام گیرد. شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در مرغ‌داری‌های مرغ تخم‌گذار، موجب شد تا در روزهای اخیر شاهد گرانی تخم‌مرغ در بازار باشیم؛ به‌گونه‌ای که بهای یک شانه تخم‌مرغ تا ۲۰هزار تومان نیز افزایش یافت.

مقامات بلند پایه دولتی تصمیم گرفتند برای جبران کمبود این محصول در بازار و کنترل قیمت‌ها، ورود تخم‌مرغ را در مدت زمان محدود (تا فروردین ماه) آزاد کنند. با ابلاغ بخشنامه آزاد‌سازی واردات تخم‌مرغ، بلافاصله محموله‌های حاوی این محصول،‌ وارد کشور شد. آخرین اخبار منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که در یک هفته اخیر، ۱۱۶ هزار تن تخم‌مرغ به ارزش ۱۶۹ هزار دلار وارد کشور شده است. از سوی دیگر براساس آنچه در «ایسنا» منتشر شده، البته قیمت هر شانه تخم‌مرغ طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و دانه‌ای ۴۲۰ تومان است که طی مدت اخیر این محصول به قیمت مصوب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نگرفت؛ اما با توجه به اقدامات انجام شده و در حال انجام برای کنترل بازار این محصول، وزارت جهاد کشاورزی خطاب به مصرف‌کنندگان اعلام کرده که تخم‌مرغ را گران‌تر از شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان نخرند و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز تاکید کرده که فروش این محصول به قیمت بیش از نرخ مصوب گران‌فروشی است که مردم باید موارد گران‌فروشی را به سازمان حمایت اعلام کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

تلاش برای کنترل بازار

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار در سال گذشته و ادامه آن در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود عرضه این محصول، از واردات برای کنترل بازار آن استفاده کرده‌ایم. او اظهار کرد: با وجود تلاش‌ها و مراقبت‌های مرغداران در سال گذشته و امسال، با مشکل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار مواجه بودیم که در این مدت بخش عمده‌ای از تولید و گله‌های مولد را از بین برد. البته بخشی از آن با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و انجام فعالیت‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت تولید جبران شد؛ اما با توجه به ادامه‌ این مشکل در سال‌جاری، تناسب و تعادل عرضه و تقاضا در سال‌جاری به هم خورد.

با کلیک بر روی تصویر، منبع خبری که در تصویر مشاهده می‌کنید، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : روزنامه‌ی دنیای اقتصاد
  08:37   سه شنبه 12 دی 1396  
 نظرات