اخبار   
 

 تعیین رژیم حقوقی دریای مازندران به مصوبه‌ی مجلس نیاز دارد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که «موضوع تعیین رژیم حقوقی دریای مازندران از مصادیق تعیین حدود مرزی است»، افزود: برابر قانون، هرگونه تغییر مرز باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، از این رو، تعیین رژیم حقوقی دریای مازندران (کاسپین) نیز به مصوبه‌ی مجلس نیاز دارد ...

تعیین رژیم حقوقی دریای مازندران به مصوبه‌ی مجلس نیاز دارد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که «موضوع تعیین رژیم حقوقی دریای مازندران از مصادیق تعیین حدود مرزی است»، افزود: برابر قانون، هرگونه تغییر مرز باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، از این رو، تعیین رژیم حقوقی دریای مازندران (کاسپین) نیز به مصوبه‌ی مجلس نیاز دارد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست روز آدینه‌ی وزرای خارجه‌ی پنج کشور کرانه‌ی دریای مازندران و اجلاس دیروز سران پنج کشور، گفت: موضوع رژیم حقوقی دریای کاسپین حساس است. ما معتقدیم که هنوز نظامات مربوط به مشاع بودنِ دریای کاسپین و نظامات میان ایران و روسیه حاکم است؛ به همین دلیل، اگر هرگونه تغییری در رژیم حقوقی دریای کاسپین انجام بگیرد، باید مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی را همراه داشته باشد.

وی توضیح داد: موضوع رژیم حقوقی دریای کاسپین مربوط به مرز است. طبق قانون هرگونه تغییر مرز باید به تصویب حداقل چهار پنجم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد کما این‌که تغییر رژیم حقوقی ممنوع است مگر در موارد جزیی که آن هم باید مجلس شورای اسلامی تصویب کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه نمایندگان درباره مباحث مطرح شده در خصوص رژیم دریای کاسپین، گفت: در این مدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بنده تماس داشتند و دغدغه‌هایی را مطرح کردند، لذا با قاطعیت می‌گویم که موضوع تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین از مصادیق تعیین حدود مرزی است که نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

فلاحت‌پیشه در پایان با گلایه از وزارت خارجه برای عدم حضور تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در نشست ساحلی دریای کاسپین، گفت: انتظار می‌رفت که برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی آقای ظریف را در سفر به قزاقستان و شرکت در نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای کاسپین همراهی می‌کردند متاسفانه برخی دستگاه‌های دولتی سلیقه لازم در همکاری با قوه مقننه را ندارند.

ظریف وزیر خارجه روز گذشته در نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای کاسپین شرکت کرد و از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای کاسپین و شش موافقت‌نامه در اجلاس آکتائو سخن گفت و این موافقت‌نامه‌ها در اجلاس دیروز سران کاسپین امضاء شد. این اجلاس با حضور سران پنج کشور ساحلی خزر، ایران، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و روسیه برگزار شد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه دیپلماسی ایرانی
  08:49   دوشنبه 22 مرداد 1397  
 نظرات